Spørgsmål til ekspertpanelet
Frederik

København N
Besked: #1
Spørgsmål til ekspertpanelet
Hej Alle
Jeg har lige et par små spørgsmål til liner.

Jeg er lige startet med fluefiskeriet og blev rådet til at købe en wf rio outbound line til min klasse 6 stang, da jeg ikke har noget at sammenligne med og mine kasteevner er ringe så stiller man ofte sig selv det spørgsmål om der kunne forbedres noget på udstyret. Jeg har tænkt meget på det her med skydeliner og er blevet ekstra nysgerrig efter at have fulgt en af de hotte tråde der kørte og stadig kører her på siden. Er en outbound et skydehoved med skydeline for folk som ikke gider at binde knuder, som Ole skriver? Vil et mere fint tilpasset skydehoved kunne gøre at jeg ikke behøver så mange blindkast? Og den del som A.O er inde på med helliner i smukke linebuer og flotte præsentationer er i mit tilfælde irrelevantBig Grin

Mit udstyr er sat sammen på den måde at jeg fik en redington FSF 9062 9´#6 og derefter købte et Okuma slv brugt, på dette hjul sad der allerede en line der ligner min Outbound ret meget, forskellen er at farverne er omvendt, altså er "skydehoved" delen her hvid og resten gul, hvad er det for en line? jeg har kun prøvet den på græs i sommers så har ikke helt styr på hvilken jeg synes bedst om.

Jeg har haft nogle gode dage på kysten og så har jeg haft nogle rigtig dårlige hvor jeg bare ikke har kunne kaste uden at alt kludrer sammen og jeg skal bruge mere tid på at rode med line end på at fiske, igår var en af dem! Det er jo så frustrerende, men det er vel også det der gør det tilfredsstillende når det virker!

evt. andre gode råd er kærkomneShy

mvh Frederik
05-01-2010 14:14
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: Spørgsmål til ekspertpanelet
forskellen er at farverne er omvendt, altså er "skydehoved" delen her hvid og resten gul, hvad er det for en line?

Det kunne godt være en Guideline TriCast - jeg har den derhjemme og mener at kunne huske at den er gul med hvid klump. Det kan også være en Loop multi line?

HVis du måler klumpen kan du få et mere præcist svar - TriCast er ca. 11 meter og Multi er ca. 9,5 meter

mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
05-01-2010 14:43
Frederik

København N
Besked: #3
Hej Nikolai
det passer meget godt med 9,5 meter til linen bliver gul og så yderligere to meter for der er et stykke på 10 cm med grønne striber på den gule line. Hvad har du at sige til den line?
05-01-2010 15:01
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Hej Frederik

De grønne striber forvirrer en smule. Det tror jeg ikke jeg har set nogen steder.

Kan det være den tidligere bruger som har sat et par mærker??

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
05-01-2010 15:10
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #5
Hej Frederik

Tjek lige at linen ikke er snoet. Jeg har haft samme oplevelse som dig, nemlig et par gode ture uden problemer, og så pludselig krøller skydelinen (i dette tilfælde Loops blå) og laver en masse bøvl i kastet, så det hele bliver siddende i skydeøjerne.

En anden tråd gav et forslag, der hed snoet line. Ud på græsset med lortet og ganske rigtigt - da jeg løftede linen op kunne jeg fornemme hvordan den snoede rundt som en proptrækker. Problemet skyldes vist (som altid) dårlige kast, hvor man ikke bevæger stangen i en ret linie frem og tilbage, hvilket langsomt snoer skidtet. Tjek det - det virkede for mig.
05-01-2010 16:06
Frederik

København N
Besked: #6
Hej Rasmus
det vil jeg prøve, problemerne er dog mange, men komme jo også sjældent aleneDodgy

Nikolai
jeg ved ikke om man kan farve en line selv så det ligner at det infarvet dybt i linen, men umiddelbart ligner det noget fra producentens side.

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

05-01-2010 16:24
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hej Frederik

Det ligner umiddelbart bare sprittusch mærker.

Ja Rio's Outbound er en line der er lavet for at virke som et skydehoved, men uden samlingen. Den er som andre lignende liner, Airflo's 40+, scierra's EDP (som egentlig er en 40+ men med omvendt farve Wink) Loop's multi og Opti creek og stream. Fælles er at de alle er tungere end AFFTA standarden for den givne klasse og er monteret med en tyndere runningline. Hvor meget tungere svinger fra fabrikant til fabrikant, men de er alle lavet med samme mål i sigte.

Det eneste der definitivt kan nedsætte antallet af blindkast er bedre teknik. Alternativet et kortere skydehoved er der mindre vundet ved end det første Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
05-01-2010 17:51
Adversering
Frederik

København N
Besked: #8
Hej Lasse
hvis sprittusch farver så godt og bliver siddende så er det vel sikkert den Loop multi line som Nikolai nævnte, hvordan er den vil i sige?

Resten af dit indlæg må jeg sige pas, pas og pas til. det er jo som at sige til en ikke skater at jeg lige i 1st try har stemplet en BS 360 KF på en 7´erBig Grin
05-01-2010 18:17
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
Smile - tillykke med din nye hobby!

Jeg tror også det er sprittusch mærker - omend det virker en smule mærkeligt? Måske betyder de 8 streger, at der er tale om en line i #8, som den foregående ejer har sat for at kunne skelne sine liner fra hinanden? Har du mulighed for at veje selve klumpen?

Og så har Lasse ret i, at bedre teknik er vejen frem - uanset om du vælger skydehoved eller WF line.

Loops Multiliner er ganske udemærkede liner som jeg kun har hørt godt om. Jeg har kun selv haft en med clear intermediate klump og har aldrig prøvet en flydende version.

mvh

Nikolai

05-01-2010 18:32
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Frederik

Sprittusch kan godt farve så godt og blive siddende Smile

Ok, det er altså ikke så svært som at poppe en backside 360 kickflip ud over en 7 trins, men skal se om jeg kan uddybe lidt mere Blush

Tommelfinger regelen for skydehoveder, der godt ikke kan følges så meget mere, efter alle efterhånden laver liner der vejer som vinden blæser, er at man for en given stang skulle gå et par klasser op i flueline når man klippede sit eget skydehoved end det nummer der stod på stange. Altså hvis man havde en stang der stod 7 på, så tog man en klasse 9 DT og kastede lidt med den, og når man syntes at det kastede man fint med, klippede man den, og monterede den på en tyndere line og vupti så havde man en kort klump med masser af go i, der kunne kastes nemmere end en normal klasse 7 WF line. Dels ville den være kortere i klumpen (færre blindkast før den var ude af topøjet) og dels vidste man præcis hvornår det var på tide at smide det hele ud over stepperne (når samlingen røg ud af topøjet) istedet for at man lige skulle føle sig for hvornår der var nok line ude. I tilgift håndterede den højere klasse line også lidt større fluer nemmere, og så gik den faktisk længere end den tilsvarende 7'er helline, mere kompakt vægt, og tyndere skydeline Angel

En af de første producenter af skydehoveder var Scientific Anglers, der er jo ikke meget salg i at folk køber en DT line, og så kapper den i to til to skydehoveder (en til dig og en til din fiskebuddy) deres skydehoveder var korrekt klassificeret efter AFFTA og man skulle derfor sørge for at købe det der var et par klasser højere hvis det skulle virke efter hensigten.

Efterfølgende er det med skydehoveder taget til, og de fleste producenter i dag skriver det nummer på dem som de mener der også skal stå på en stang, altså eks. 7/7 så man ikke skal et par klasser højere op. Nu er der så en del der ikke bryder sig om en samling der skal op igennem øjerne, parolen er stadigvæk grej fremfor teknik, og fabrikanterne skal jo helst sælge en masse for at overleve Angel så hvis der er et marked skal de nok fylde det ud. Presto, en WF line med tyndere runningline og en tungere klump end efter standarden Cool
De fleste begyndere har alligevel i årevis fået af vide af velmenende fiskefæller at de skal smide en line en klasse eller to højere på deres stang for at lære at kaste, så forskellen ligger alligevel mest i at runninglinen er tyndere og klumpen kortere Wink

Håber det var bedre Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 05-01-2010 af 19:29 L.K..)
05-01-2010 19:29
Frederik

København N
Besked: #11
Hej nikolai, tak, det er farligt jeg er typen der bruger meget tid på min hobbys og denne kan man vist fordybe sig uendeligt iConfused

jeg kunne forestille mig at striberne er dem som man skal have i hånden for at have den, for den tidligere ejer, rigtige længde line i luften? det virker ihvertfald fornuftigt for mig.
05-01-2010 19:32
Frederik

København N
Besked: #12
Lasse
tak for uddybelsen, berigende læsning, og da jeg selv har arbejdet i skateboardbranchen i mange år med den ene knægt efter den anden der skal have nye lejer eller bræt fordi de ikke kan lave deres tricks så er jeg med på at det ikke er grejet der skal få mig til at kaste godt! Jeg fortsætter med hvad jeg har, men prøver nok den Loop line for at have lidt at sammenligne med.
tak for hjælpen
05-01-2010 20:00