meninger
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #1
meninger
hej

vil gerne høre jeres meninger om hvad der er jordens største problem. intet mindre.
altså hvad der haster mest for miljøet og dermed for os alle sammen.

mit eget input er at der er for mange menesker på jorden og hvis vi/man ikke får reguleret det på en eller anden måde så vil den øgede økologiske belastning blive så stor at jorden simpelthen ikke har resourser til at klare behovet.

men byd ind.

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
30-08-2011 18:19
Adversering
Leif Chr.

Besked: #2
RE: meninger
Hej Jan

Jeg mener ikke at problemet er at vi er for mange mennesker på jorden. Men at vi er nogle få der bruger en alt for høj procentdel af ressourcerne.
Løsningen på problemet med miljøet må vel være at bruge vores viden til at skabe løsninger så vi bla.kan nedbringe forbruget af olie, kul mm.
Men det kræver politisk vilje og så koster det penge. Så derfor er der ikke sket så meget på den front de sidste 10 år Angel Det er desværre et emne der totalt mangler i den aktuelle valgkamp HuhHuh

Mvh Leif
30-08-2011 19:01
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej

Jeg er aldeles enig med Leif i, at det er fordelingen af klodens ressourcer der er problemet, og at det er beskæmmende så lidt ressourcer, klima og miljø fylder - både i det daglige politiske billede og i valgkampen!

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
30-08-2011 19:48
havørreden

Besked: #4
Også enig her !
Men det må jo betyde at vi revurderer vore værdibegreber og afskaffer kapitalismen som verdens altødelæggende drivkraft.

Mvh
Jim.
30-08-2011 20:05
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #5
jeg er også enig med Leif i at fordelingen af de resourserne er skæv.

men stadigvæk vil jeg mene at jorden kun kan producere så og så mange kalorier,
og jo flere munde der er at mætte jo flere kalorier,
og der tror jeg man vil nå til et punkt hvor det vil kollapse.
man ved jo at olie og benzin vil slippe op på et tidspunkt, og så håber man jo selvfølgelig
på at have fundet en eller flere alternativer,

men vi kan jo heller ikke blive ved med at fælde skov for at få plads til flere husdyr.
både mennesker og husdyr udleder anseelige mængder forurening,og man kan joheller ikke blive ved med at opkoncentrere diverse affaldsstoffer,

Jim:den kapitaliske model bør også efter min mening ses på med kritiske øjne.
og specielt med de nærved og næsten kollaps der har været,
man kan efter min mening ikke producere sig ud af alt.

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
30-08-2011 20:30
Leif Chr.

Besked: #6
(30-08-2011 20:05)havørreden Skrev:  Også enig her !
Men det må jo betyde at vi revurderer vore værdibegreber og afskaffer kapitalismen som verdens altødelæggende drivkraft.

Mvh
Jim.

Hej Jim

Det er måske lidt drastisk Wink Men kontrol og styrring må der til.

Mvh Leif
30-08-2011 20:30
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
En anden skæv fordeling er også de kolde kontanter. Der er noget helt galt når oliesheiker og diktatorer har egen formue på flere milliarder kroner - alt i mens befolkningen omkring dør af sult.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-3...-guld.html

Tænk på hvor langt de ikke kunne komme i Afrika hvis alle deres regimer, diktatorer og oliesheiker fordelte ud af deres goder!
Korruption er een af de største synder på jorden.

mvh
Stig
30-08-2011 20:36
Adversering
havørreden

Besked: #8
Hej Leif.

Ja jeg ved godt at det lyder drastisk. Dit forslag om "adærdsregulering" er jeg også helt med på...men hvordan f...får man lige dette til at hænge sammen med kapitalisme som jo igen af afhængig af vækst og øget forbrug ?

Mvh
Jim.
30-08-2011 20:39
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(30-08-2011 20:36)Stig Sörnsen Skrev:  Tænk på hvor langt de ikke kunne komme i Afrika hvis alle deres regimer, diktatorer og oliesheiker fordelte ud af deres goder!
Korruption er een af de største synder på jorden.

mvh
Stig

Hej Stig

JepsSmile ... men det er jo nok mest holdbart, hvis det opstår i de enkelte lande - som vi har set det i nord-afrika igennem det sidste halve år. Smile
Hvad det så fører med sig er en anden sag .....?

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
30-08-2011 20:40
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #10
(30-08-2011 20:40)Martin Brøndum Skrev:  Hej Stig

JepsSmile ... men det er jo nok mest holdbart, hvis det opstår i de enkelte lande - som vi har set det i nord-afrika igennem det sidste halve år. Smile
Hvad det så fører med sig er en anden sag .....?

Jep. Det må siges at være en sand revolution når undertrykte civile endelig gør oprør mod diktaturet og regimet. At de har fået lidt hjælp fra NATO så det hele foregår lidt mere fair, kan jeg godt stå inde for Wink

Mvh
Stig
30-08-2011 21:03
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
Jordens største problem er mennesket Exclamation

Men jeg har altså tænkt mig et blive lidt endnu Wink

Diskussionen ovenfor er vel mere bygget på spørgsmålet: "Hvad er menneskehedens største problem"(?)

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
30-08-2011 21:06
havørreden

Besked: #12
Jamen menneskehedens største problemer er vel befolkningstilvæksten og klimaforandringerne i fremtiden.

Jim.
30-08-2011 21:10