Bedste fisk?
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Bedste fisk?
Hej

.. var på vej på arbejde med grejet i bagagerummet..
Mobilen ringer - og første møde aflyses!
Har pludselig 1½ time til overs og drejer straks af for at ramme kysten ved Rågeleje..
Går ned ved revet, hvor vejen drejer væk fra kysten ..
Der stod en 3-4 gutter, der tydeligvis havde været der længe .. tomme kaffe kopper og madpapir talte deres tydelige sprog..
Trak skydehovedet af hjulet og lagde det i vandet for at gøre klar til første kast..
Løftet blev afbrudt af et hårdt rusk og et udløb til knuden på baglinen!
Fightede ret forbavset fisken og landede en smuk havørred på 3.2 kg..
Gik tilbage til bilen med stangen i den ene hånd og fisken i den anden...
Hoveren er en grim følelse .. men glemmer aldrig det glanende ansigtsudtryk hos de kære medfiskereBig Grin

Et kast (hvis man kan kalde det det!) .. en fisk - og så videreCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
25-06-2009 01:52
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Bedste fisk?
Hey Martin

Ja det må man sige.. Du kender din plads utrolig godt, og en fed oplevelse at få der uden tvivl Smile

Sådan skal det jo bare gøres.. hehe

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
25-06-2009 08:44
dmj

København
Besked: #3
Hvem der bare havde fået et billede af deres ansigtsudtryk Wink
25-06-2009 13:11
John Ø

Besked: #4
Big Grin

He, he

Venlig hilsen

John Ø.
28-06-2009 20:54
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(03-11-2009 02:37)Ole Bjørn Hansen Skrev:  En #7 eller #8 stang havde iøvrigt ikke været for voldsomt grej til den fisk - det ville have forkortet fighten noget og givet fisken væsentligt bedre overlevelsesbetingelser ved genudsætning end jeg med min #6 udrustning var i stand til at give den.....bare som reminder til alle os, der ikke kan få fluestængerne lette nok til kysten.....Confused

Hej Ole

.. godt nok en flot fiskSmile

Ovenstående med klassen er jeg mere i tvivl om...Huh
Jeg ville egentlig tro, at det mere drejer sig om forfangsdiameter end om lineklasse?
Forfangsspidsen skal jo bare være svageste led i kæden - og når jeg så skriver det, så kommer jeg lidt i tvivl om mit eget setup!?
Jeg fisker typisk med Riverge fluocarbon i 0,23 med en brudstyrke på 4,9kg - det giver vel ca. 4kg effektivt i knuden?
Er der nogen der ved, hvor meget pres man i praksis kan lægge med en typisk kyststang?

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
03-11-2009 09:29
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Citér:Er der nogen der ved, hvor meget pres man i praksis kan lægge med en typisk kyststang?

venligst
Martin

Hej Martin

Det afhænger helt og holdent af den vinkel du måler på.

Peger du stangspidsen bagud, så knækker din stang ved meget lille belastning, peger du den dirkete mod fisken, kan du trække alt det dit svageste led i setup'et kan klare (som regel forfangsspidsen) og derved lægge et meget hårdt pres på en hvilken som helst fisk.
Imellem de to yderpunkter varierer presset en hel del.

Mvh
Lasse

Ps. Ulnits's forklaring er en smule uheldigt formuleret...

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
03-11-2009 17:20
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Lige en lille en....
72 cm, taget på en honey shrimp str 4 og stangen var en 5'er (det er der i hvert fald skrevet på den :rolleyesSmile total fight inden håndlandning var i omegnen af 2-3 minutter max. med flere heftige udløb. Forhåbentlig har den efterfølgende fået afkom.

[Billede: playfriendtu0.jpg]

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 03-11-2009 af 17:43 L.K..)
03-11-2009 17:42
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(03-11-2009 17:20)karlsson Skrev:  Hej Martin

Det afhænger helt og holdent af den vinkel du måler på.

Peger du stangspidsen bagud, så knækker din stang ved meget lille belastning, peger du den dirkete mod fisken, kan du trække alt det dit svageste led i setup'et kan klare

Tak for den .. men i en situation, hvor hårdt pres er i spil er det jo heldigvis den vej stangen helt naturligt vil pege..

Citér: (som regel forfangsspidsen) og derved lægge et meget hårdt pres på en hvilken som helst fisk.
Imellem de to yderpunkter varierer presset en hel del.

Det er det med forfangspidsen jeg håber holder vand. Målt med en fjedervægt er et pres på 4 kg et MEGET hårdt pres med en kystfluestang..
Jeg testede det for nogle år siden, da forfangene (det var Orvis Super Strong) fik betydeligt højere brudstyrke end de på det tidspunkt havde med almindelig blød nylon. Jeg målte det ikke med en vægt - men jeg turde ikke knække forfanget med min Orvis HLS #8, som ellers er en ret solid sag. Den bøjede helt bogstaveligt så det knagede i korken!

Jeg har ikke gjort så meget ved det .. for jeg har aldrig været i nærheden af en havørred jeg ikke kunne fighte problemløst med mit kystgrej (6,8 max).
Men det har min søn faktisk. Han krogede et kræ han ikke kunne lande på spin i april. Ugen efter fortalte Hans fra Ækvator mig, at der var fanget en laks på 8 kg. i garn på samme stedConfused

Iøvrigt et yderst velskabt dyr på billedet i dit næste indlægSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
03-11-2009 21:34
Morten H

Besked: #9
Hej Martin.
Sikken en dejlig historie.
Man må altså godt hovere lidt når man er så heldig ;-)
Det havde skam været priceless med et billede af de andre på pladsen...
Mvh BBHede

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
03-11-2009 22:42
per larsen

Besked: #10
Hej
Som jeg har forstået dig Martin så spørger du om,hvor meget kraft du maximalt kan bøje en alm.Kyststang med.Den ultimative test vil jo være følgendeBig Grinu spænder din stang fast i håndtaget,så binder du en fjedervægt fast i toppen og haler vinkelret medens du holder øje med
skalaen.Hvis du f.Eks bruger et stykke 0,235 Drennan (4,5 kg) at hale i,
så vil jeg æde min gamle fiskehat på,at det bliver din stang som knækker.
Så det var da godt,at du stoppede dit forsøg da det begyndte at knage.
Jan Grunwald skriver i sin bog :Kunsten at fange laks:Følgende:Forsøg
har vist,at selv den kraftigste tohåndslaksestang ikke er i stand til at lægge mere end 4-5 kg pres på forfanget, før den simpelthen brækker i
bundstykket .Citat slut.Nu blev den bog jo skrevet for snart 20 år siden
og stængerne har undergået store forandringer siden da men,jeg tror ikke,at de generelt er blevet stærkere.

mvh
04-11-2009 01:18
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
Hej Per

Vi er vist ganske enigeSmile
Det forsøg du beskriver med fjerdervægten var netop det jeg opgav halvvejs med min ellers pælestive og robuste Orvis HLS Saltrodder #8!
Jeg tror heller ikke, at jeg tør forsøge at knække en 4,9kg spids med f.eks. min TCR - som jo ellers også er til den kraftige side i forhold til klassen..

Jeg kunne jo gentage forsøget med Orvis'en med 25 år NQA garanti .. og så se, hvad GoFi vil byde ind med, hvis det er stangen der brækkerCool

(.. det sidste var en jokeTongue)

Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
04-11-2009 12:03
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #12
(03-11-2009 17:42)karlsson Skrev:  Lige en lille en....
72 cm, taget på en honey shrimp str 4 og stangen var en 5'er (det er der i hvert fald skrevet på den :rolleyesSmile total fight inden håndlandning var i omegnen af 2-3 minutter max. med flere heftige udløb. Forhåbentlig har den efterfølgende fået afkom.

[Billede: playfriendtu0.jpg]

Mvh
Lasse

Den er dælme flot! Tillykke med fangsten. Big Grin

Glæder mig til jeg engang fanger noget i dén størrelsesorden.Wink
04-11-2009 15:26