Udviklingen indenfor jagt og fiskeri
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #1
Udviklingen indenfor jagt og fiskeri
Hejsa

Faldt lige over reklamen for Jagt i Bella
http://jagtibella.dk/velkommen.html

Jeg må indrømme, at jeg sidder tilbage med en dårlig smag i munden. Jeg er ikke selv jæger, men har stor respekt for jagten og mener der er mange lighedspunkter til fiskeriet. Derfor er det også nødvendigt at kigge på udviklingen her, da det også kan give et fingerpeg i forhold til fiskeriet.

Jagt og fiskeri er vores undskyldning for at slippe væk fra en stresset hverdag. Det er kilde til gode naturoplevelser og ikke mindst en respektfuld omgang med dyrene. Når man selv afliver de ting man spiser, så giver det et andet forhold til maden/dyrene, end man får i køledisken - (igen) respekt for liv og død. Et personligt ansvar.

Reklamefilmen fremstiller jagten som et computerspil. Vi ser en pistolskydende (!) mand iført stor Smith&Wesson reklame, der pløkker løs. En computerskærm hvor man kan nedpløkke virtuelle vildsvin. Og endelig ser vi en ninja-look-a-like med et halvfuturistisk bueskydningsapparat.

Det hele virkede som en messe for computerspil. Jeg har ærlig talt ikke lyst til at møde en eneste af den slags typer ude i naturen.

Er det udviklingen? Og kommer den også indenfor lystfiskeriet? Og er jeg bare et reaktionært røvhul, der synes tingene var bedre i gamle dage (en god mulighed på trods af min relativt unge alder)?
05-09-2011 12:22
Adversering
Århusfiskeren

Besked: #2
RE: Udviklingen indenfor jagt og fiskeri
Hej, jeg er ny på dette Forum.
Men jeg er totalt enig med dig i, at det er noget HELT andet og "fange/Jage" sit eget kød. Det giver en større mening når det endelig kommer på bordet. Nu er jeg selv Jæger, også Lystfisker med Flue og spin ved kysten. Samtidigt med jeg er ret ung (17). Men jeg nyder selv og stå dette spil, hvis jeg prøver det f.eks til en Messe som denne.

Jeg det ser lidt Brutalt ud og stå med en Revolver, og svinge med den. Men dette program/spil du ser her. Har flere forskellige spil, herunder Pistol og Revolver skydning. De kan tog selvfølgelige, også kobles til Jagt spillende, og omvendt med de forskellige gevær. Dette er lavet for at evt at trække flere unge til faget "Jagt". Måske lidt underlig måde og gøre det på, men har hørt at det har ren faktisk virket.

Samtidigt er programmet lavet, for dem som gerne vil "træne" Gratis. Når jeg tager mit Jagt gevær og svinger efter foreksempel en Skovdue i Ren side skud, på 25meter. Skal jeg trække ca 1½Meter foran duen. Det samme skal du i spillet her, du skal lære og vende dig til og trække foran på dyret, så du ikke laver de grimme "Anskydninger". Og ligeligt kan man også komme i "Jagt Biograf", hvor du træner med din EGEN Riffel, og rigtigt ammo. Jeg kan også sige at dette er VÆLDIGT sjovt! Og kan hurtigt komme til at løbe op i både 500 og 1000kr på gang, da man jo selv skal betale for de nogen gange "Dyre" Patroner. Dette ungårer du i dette spil. Dog er det begyndt og blive lidt misbrugt. Men det er i bund og grund, opfundet for at "Hjælpe" den måske Nye jæger, eller ham/hende som måke godt kunne tænke sig at prøve det. Dog at de bruger Pistol og revolvere her, og måske lige en tand for meget, efter min mening. Undskyld dette lidt "Off Topic" Da det jo er en Fiske side! lagde bare lige mærke til dit emne.

Ps. De har jo også gjort det, for at følge med i "Tiden". Altså for 50-70år siden siden havde vi jo hverken, Jagt biografer eller alle de ny moderne ting. Eller Smarte "Sage, G.Loomis Fluestænger. Og endda LINETÆLLER! Men ja, tiderne skifter hele tiden. Det samme med Benzinen :O

Mvh Jesper Petersen

Lystfisker og Jæger. Det er sørme livet!
(Denne besked var sidst ændret: 18-02-2012 af 03:54 Århusfiskeren.)
18-02-2012 03:51
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Det er heldigvis de færreste danske jægere der opfatter jagten som et skydespil og for at linke den til fiskeriet så er tendensen faktisk stik modsat - der er en kraftig tendens på vej tilbage til en mindre "strømlinet lystfisker" - det er f.eks. næsten ok at fiske med glasfiber igen Tongue

Jeg tror ikke ud skal forvente at sådan en messe udelukkende henvender sig til jægere - det er våbenbranchen som her forsøger at sælge deres produkter og det er ikke kun til jagt.
Der findes jo også i Danmark en skydesport med pistol og revolver som er handlebane-agtig og der er det rigtigt at der bliver skudt hurtigt og snakket store kalibre osv...men det er ikke som jægere (selvom de måske samtidig er jægere).

Men bortset fra det er jagt med revolver og pistol jo lovligt i andre lande så vidt jeg ved og det er der for så vidt heller ikke noget i vejen for blot afstand og ammunition passer til opgaven - en .454 Casull kan f.eks. nedlægge ret store dyr og i princippet er der jo ikke noget i vejen for at dyrke drivjagt på vildsvin med sådan en fætter.

Du nævner en ninja klædt buejæger - se, det er jo en sport jeg har stor respekt for. Du skal temmelig tæt på dyret og der syntes jeg det er i orden at camouflere sig så godt som muligt - jeg tror det vigtigt lige at sætte sig ind i jagtens forskellige aspekter inden man farer i blækhuset og dømmer noget ude.

Endelig - ingen seriøs jæger vil begynde at tro at virkeligheden ligner et skydespil Wink

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
18-02-2012 17:05
White

Besked: #4
Nu kan jeg ik se ham Ninja'en der. Men som Peter, så er det også en jagtform, som har respekt for. Af samme grund, man ska tæt på. Jeg vil beskrive det som når vi bruger vaders, til og komme ud til fiskene, vade langs bælter hvor fiskene går og søger føde. Buejægeren gør jo det samme, han tager bar noget "ninja" tøj på.

Den reklamefilm støder ik mig. Nu kender jeg intet til jagt med pistol, men ku da ske at det var baneskydning det man ser. Dog er det pistol den på simulatoren, gir jeg dig ret i. Men ser ik lige noget forkert i det
18-02-2012 17:45
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(18-02-2012 17:45)White Skrev:  Den reklamefilm støder ik mig. Nu kender jeg intet til jagt med pistol, men ku da ske at det var baneskydning det man ser. Dog er det pistol den på simulatoren, gir jeg dig ret i. Men ser ik lige noget forkert i det

Jagt med pistol hører ingen steder hjemme. Ingen kan ramme præcist nok med sådan et våben. Jagt kræver høj moral og respekt for byttet. Pistoler hører hjemme hos ordensmagten og i skydespil.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
18-02-2012 18:35
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
(18-02-2012 18:35)Brandt Skrev:  Jagt med pistol hører ingen steder hjemme. Ingen kan ramme præcist nok med sådan et våben. Jagt kræver høj moral og respekt for byttet. Pistoler hører hjemme hos ordensmagten og i skydespil.

Hvis afstanden afpasses er det intet problem - du kan lige se den her, efter min mening klamme, video reklame ting fra youtube om jagt med revolver - den viser meget godt at det fint kan lade sig gøre. Noget andet er så at den er klippet sammen så det faktisk er meget utiltalende - men jeg er sikker på at hver jagt har haft sine udfordringer.

Læg lige mærke hvor effektiv revolveren er....

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 18-02-2012 af 19:03 PeterMulbjerg.)
18-02-2012 19:02
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(18-02-2012 19:02)PeterMulbjerg Skrev:  Hvis afstanden afpasses er det intet problem - du kan lige se den her, efter min mening klamme, video reklame ting fra youtube om jagt med revolver - den viser meget godt at det fint kan lade sig gøre. Noget andet er så at den er klippet sammen så det faktisk er meget utiltalende - men jeg er sikker på at hver jagt har haft sine udfordringer.

Læg lige mærke hvor effektiv revolveren er....

Ja, klart, at det kan lade sig gøre! Men man skal ind på 10 - 12 meter for at være rimeligt sikker på at ramme med rimelig sikkerhed - og det, hvis man er skrap med håndvåben. Jeg har selv prøvet (ikke på levende væsener) - og jeg har en del erfaring med skydevåben - især fra jagt, men også fra bane og militær. En revolver eller en pistols korte pibe giver en grænse for præcision - og ikke mindst forholdet, at våbenet ikke støttes mod kroppen under skudafgivelse, giver stor fare for ikke at ramme målet præcist. Videoen giver intet indtryk af afstande, antal anskydninger, mv - men kun at en 44 magnum e.l. kan vælte en bøffel når man rammer rigtigt. Men du skulle prøve at ramme en stillestående øldåse på 12 meters afstand med sådan et goggejern Wink

18-02-2012 21:02
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
Nu behøver jagt ikke at være Big guns og macho mænd der skydder på ripple fire.

De 2 brødre i nedenstående video synes jeg fanger selve essensen af en livet på jagt efter det "specimen" man har været efter længe, det være sig fugl/fisk eller midt i mellem.

/Allan

http://www.customflies.dk
18-02-2012 21:56
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Ja, et par drenge parat til at ofre lidt for at nå målet. Respekt - og her med etikken i højsædet. Smile

18-02-2012 23:01
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #10
(18-02-2012 21:02)Brandt Skrev:  Ja, klart, at det kan lade sig gøre! Men man skal ind på 10 - 12 meter for at være rimeligt sikker på at ramme med rimelig sikkerhed - og det, hvis man er skrap med håndvåben. Jeg har selv prøvet (ikke på levende væsener) - og jeg har en del erfaring med skydevåben - især fra jagt, men også fra bane og militær. En revolver eller en pistols korte pibe giver en grænse for præcision - og ikke mindst forholdet, at våbenet ikke støttes mod kroppen under skudafgivelse, giver stor fare for ikke at ramme målet præcist. Videoen giver intet indtryk af afstande, antal anskydninger, mv - men kun at en 44 magnum e.l. kan vælte en bøffel når man rammer rigtigt. Men du skulle prøve at ramme en stillestående øldåse på 12 meters afstand med sådan et goggejern Wink

Jeg er helt enig Jørgen - selvfølgelig skal man kunne ramme. Det gælder alle former for jagt. Min holdning er bare at det ikke NØDVENDIGVIS er uforsvarligt. En dygtig skytte kan udemærket dyrke den form for jagt fuldt forsvarligt. Der render også idioter rundt der ikke kan ramme med haglbøsser, rifler og bue og pil !
Ligeledes siger jeg heller ikke at det er noget der tiltaler mig - jeg har gået på jagt i mange år og lært håndværket af en gammel jæger med etikken på rette plads (i min verden) - men det betyder ikke at andres værdier og normer ikke også er i orden.

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 18-02-2012 af 23:55 PeterMulbjerg.)
18-02-2012 23:53
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
Fint nok - vi bliver ikke enige her. Jagt udføres med jagtvåben - lidt lissom lystfisskeri foregår med stang - ikke med lyster eller garn Wink

19-02-2012 00:50
White

Besked: #12
(18-02-2012 18:35)Brandt Skrev:  Jagt med pistol hører ingen steder hjemme. Ingen kan ramme præcist nok med sådan et våben. Jagt kræver høj moral og respekt for byttet. Pistoler hører hjemme hos ordensmagten og i skydespil.

Altså, som jeg skriver. Jeg kender intet til jagt med pistol! Men vil da mene, at en pistol indenfor kort afstand ku sammenlignes med en bue. Men igen, jeg ved intet om det.
19-02-2012 00:56