Hvor meget overhæng?
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Hvor meget overhæng?
Til normalt kystfiskeri, hvor meget overhæng har I ude med et skydehoved-setup, før I 'skyder' linen afsted?

Forgår det lidt anderledes med timingen af skydningen eller ligende ved et skydehoved kontra helline?

Mvh
Stig - der bare venter på godt vejr..
06-01-2010 15:43
Adversering
Leif Chr.

Besked: #2
RE: Hvor meget overhæng?
(06-01-2010 15:43)Stig Sørensen Skrev:  Forgår det lidt anderledes med timingen af skydningen eller ligende ved et skydehoved kontra helline?

Mvh
Stig - der bare venter på godt vejr..

Hej Stig

Man kan gøre det at man i bagkastet, lige før det sidste fremkast, skyder sin line et par meter. Når man så stopper skydningen af line får man et lidt kræftigere træk/bøjning af stangen inden selve fremkastet begynder. Hvis man kan få det til at virke, for det er ikke helt nemt. Får man et lidt længere kastSmile
Håber at du kan forstå hvad jeg mener, ellers må jeg bare prøve igen Cool
Mvh Leif
06-01-2010 17:43
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Hej Stig

Jeg bruger typisk 1-2 meter - en gang imellem kan den vel snige sig op på 3 meter.

Jeg har ikke tidligere arbejdet synderligt med at få et langt ovehæng, selvom jeg godt er klar over at det har potentiale til at give længere kast. Jeg tror det for mig giver en del mere arbejde under kastet når jeg forsøger med langt overhæng.

Måske kan Leifs tip om at skyde line i det sidste bagkast inden fremkastet imødekomme min oplevelse af at det giver for meget arbejde med langt overhæng??? - Det skal da testes en gang når sneen slipper sit (smukke) tag i landet Smile

mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
06-01-2010 20:15
Morten H

Besked: #4
Undskyld jeg er så sent ude med denne... Smile
For mit vedkommende passer det meget fint, med et overhæng der svare til den mængde line, som jeg trækker i et dobbelttræk, altså ca 2 meter. Det giver en flot og præcis præsentationSmile
Mvh Morten

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
01-06-2010 18:48
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #5
Hej

Jeg har lige været på græsplænen her til aften for at teste min nye monofile skydeline (tak til Ole og AGF for den Smile)

Her prøvede jeg at lave et overhæng på op imod 4-4,5 meter. Det var egentlig ikke så vanskeligt på græs, men jeg ved ikke hvad der sker når jeg prøver det samme i vand til livet? Mine kast kom et stykke ud over de 30 meter med et skydehoved på 10,5 meter, 15 gram monteret på min XP #6. Der var også en ganske fin vind som hjalp med at strække forfanget og bære linen, men jeg var nu alligevel godt tilfreds med afprøvningen af det lidt længere overhæng.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
01-06-2010 19:55
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
Hey folkens så er jeg på igen (overstået eksamen.)

Jeg benytter selv omkring de 1-2 m overhæng, men igen kan der også sagtens forekomme som Ole at der er lidt mere så længe man magter det.

Timingen er egentlig i bund og grund den samme, da skydehoved er en modificeret WF line.. Big Grin Men kan godt være lidt med monofile liner da der er lidt hastighed over dem og syntes man skal være lidt mere over dem end coated (men hvor de bare skyder og er en drøm at fiske med når det er) Cool

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
01-06-2010 20:54
Morten H

Besked: #7
@Nikolai Kaad
Jeg har også lige selv været en tur på græs her til aften, for at afprøve WF i forhold til skyde set-op og fandt ud af at på min lette #3 faktisk kunne nyde fordel af lidt længere overhæng. ca 3 meter. Det er dog en WF, men med ret tydelig indikering af skydeline og klump Smile
Mvh Morten

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
01-06-2010 22:09
Adversering