Nyt projekt
123

Besked: #1
Nyt projekt
Efter søndagens stangprøveri er jeg blevet frygtelig forelsket i en CTS Vintage, så nu har jeg bestilt en 486-4 (indtil videre) til det danske tørfluefiskeri. Klingen vejer 26g, så komponenterne skal vælges med omhu for at bevare vægten. Jeg synes altid det er svært at finde en god hjulholder til de lette stænger. Løse ringe er flotte, men jeg har ikke tillid til at de holder hjulet fast den dag jeg får en fisk jeg ABSOLUT gerne vil have ind og hilse på.

Jeg har en Struble D2 (12.1g) med sort alu ring/bundkappe og teak indlæg liggende, men hvis der findes en løsning med gevind der vejer hen af det samme, så hopper jeg på den løsning i stedet. Jeg synes ikke at burl hører til på en tørfluekæp så en ABS med burl er også udelukket. Jeg ved at jeg er meget vanskelig, men det skal spille 110%, ellers kan man lige så godt købe stængerne færdigbyggede Tongue

Nogen forslag?
20-09-2011 17:16
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: Nyt projekt
Hej Thomas

Dette er måske ikke hvad du søger. ATH vejer godt til ,). Men det giver anledning til at tænke på anderledes måder at montere hjul.

http://www.wyomingflyfishing.com/Ari-t-H...P1541.aspx

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
20-09-2011 18:22
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
(20-09-2011 17:16)Thomas Schreiber Skrev:  Efter søndagens stangprøveri er jeg blevet frygtelig forelsket i en CTS Vintage, så nu har jeg bestilt en 486-4 (indtil videre) til det danske tørfluefiskeri. Klingen vejer 26g, så komponenterne skal vælges med omhu for at bevare vægten. Jeg synes altid det er svært at finde en god hjulholder til de lette stænger. Løse ringe er flotte, men jeg har ikke tillid til at de holder hjulet fast den dag jeg får en fisk jeg ABSOLUT gerne vil have ind og hilse på.

Jeg har en Struble D2 (12.1g) med sort alu ring/bundkappe og teak indlæg liggende, men hvis der findes en løsning med gevind der vejer hen af det samme, så hopper jeg på den løsning i stedet. Jeg synes ikke at burl hører til på en tørfluekæp så en ABS med burl er også udelukket. Jeg ved at jeg er meget vanskelig, men det skal spille 110%, ellers kan man lige så godt købe stængerne færdigbyggede Tongue

Nogen forslag?

Jeg forstår ikke hvorfor du er så forhippet på at spare vægt i bunden af stangen ? Vælg da hellere en hjulholder du kan li og som opfylder dine krav og lev så med de 10 gram nikkelsølv og flot træ vejer mere.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
20-09-2011 18:38
Allan Wermuth

Odense
Besked: #4
Jeg ville bruge den D2 du har, måske med kork indlæg istedet for teak.

Jeg har selv en Scott G2 7'7" #3 , som er monteret med bundkappe/hjulholdering og korkindlæg, og hjulet sidder fint og solidt.

Stangen vejer 1.6 oz og er noget af det letteste jeg har haft fat i Wink

mvh
Allan
20-09-2011 20:18
123

Besked: #5
(20-09-2011 18:22)Jan Fensten Skrev:  Hej Thomas

Dette er måske ikke hvad du søger. ATH vejer godt til ,). Men det giver anledning til at tænke på anderledes måder at montere hjul.

http://www.wyomingflyfishing.com/Ari-t-H...P1541.aspx

Venligst

Jan

Det kræver jo at man har et andet hjul end et Waterworks Tongue
20-09-2011 20:25
123

Besked: #6
(20-09-2011 18:38)PeterMulbjerg Skrev:  Jeg forstår ikke hvorfor du er så forhippet på at spare vægt i bunden af stangen ? Vælg da hellere en hjulholder du kan li og som opfylder dine krav og lev så med de 10 gram nikkelsølv og flot træ vejer mere.

Du har nok et Peter. Når jeg får klingen vil jeg se hvad der tager sig bedst ud på stangen. Glæder mig til at se farven IRL.

Har i øvrigt kastet med en CTS Vintage 686-4 idag (igen). Både med en GPX WF6F (tror jeg Dodgy) og en Barrio 140 WF4F. Den kaster begge liner som en drøm, dog er en WF6 lige til den tunge side efter min mening. En 4'er kaster den temmelig godt. Jeg tror en 586-4 er tæt på at være perfekt til både en 4'er og en 5'er line.
20-09-2011 20:28