Bombarda vs blink
Holmeren

Besked: #1
Bombarda vs blink
Hejsa alle glade lystfiskere

Nu er vandtemperaturen snart nede omkring hvor de blanke begynder og blive livlige har jeg ladet mig fortælle, så nu skal der fiskes igen Wink

MEN.. nu har jeg set "Havørredens Hemmeligheder 1" og ser han fisker meget med Bombarda og flue, fremfor blink.. er det virkelig "lettere" og få dem til at hugge på flue ?
Jeg har tænkt mig og køre ned og invistere i godt med grej imorgen, og havde tænkt jeg ville købe en røvfuld fluer og bombarda'er og så forsøge mig med det, men hvis det helt hul i hovedet, så lader jeg det nok ligge og fisker med et par af de 50blink jeg lige har købt mig Wink

Og så en anden ting.. hvordan er vejrforholdet bedst ? jeg ser ham fra videoen fisker i stille vejr, men kan ikke se med strøm, om det er pålandsvind eller fralandsvind eller hvordan det er.. håber i kan komme med lidt vejr-fif til hvordan det skal gøres Big Grin

PS.. fisker fra de Bornholmske kyster og hvis nogle endag skulle lande på Bornholm og få lyst til at fiske, så gør jeg meget gerne selvskab Wink

Mvh Christian
22-09-2011 16:25
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #2
RE: Bombarda vs blink
Hej Christian.

Har fisket meget med bombarda og flue (spinflue) og havde god success med det Wink Jeg blev dog bidt af en gal fluefisker og det har ligesom taget over Big Grin

Men derfor er spinflue stadig en dejlig fiske fiskeform.
Jeg har skrevet lidt om det her: http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=8 og http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=9 - hvis ikke du skulle have læst dem.

Ang. vejrforhold - bare kast ud Wink Det gælder om at stoppe hjulet lige inden bombarden rammer vandet. Så retter forfanget sig ud.
Hvis du har troen på et lille (f.eks. 10 gram) blink kan du også binde det fast i forfanget og så kaste ud. På den måde kan man varierer en hel del med bombarda fiskeri.

Pøj pøj med det.

Mvh
Stig
22-09-2011 16:33
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Snyd nu ikke dig selv for at prøve "rigtigt fluefiskeri" Big Grin

Jeg har selv fisket en del med spin - også en hel del på klippeøen tilbage i tiden. Frisk vind og bevægelse i vandet er fedt - gerne pålandsvind! Her kan den "rigtige fluefisker" komme til kort Blush, men med spindestangen er det intet problem.

Bombarda blev aldrig mig - mindede for meget om medefiskeri - og tanken om, at det store grimme plastikflåd drønede hen over fisken foran fluen var styg. Det måtte da kun være forvirrede - eller dirrekte dumme fisk - der huggede bombardafluer!! Men de siger, at det er effektivt - og jeg har set det med egne øjne flere gange.

Nu fisker jeg (næsten) kun med flue - og fanger kun det halve af tidligere tiders fisk Big Grin

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-09-2011 16:41
Holmeren

Besked: #4
Har slet ikke grejet eller pengene til at fluefiske på den rigtige måde Big Grin Ville skide gerne kunne det, for det ser for fedt ud når de fisker med rigtigt udstyr Big Grin men tænker lidt og starte med Bombardar og så måske gå over til rigtig udstyr senere hen.. også mere for at prøve det.. en god fisker har lidt erfaring med det hele, og derved kan jeg også danne mit eget indtryk af hvad jeg fisker bedst med jo Big Grin
22-09-2011 16:50
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Iøvrigt - hvordan bombarda har det med pålandsvind, ved jeg ikke. Det må du hellere spørge Stig omWink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
22-09-2011 16:53
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
(22-09-2011 16:53)Brandt Skrev:  Iøvrigt - hvordan bombarda har det med pålandsvind, ved jeg ikke. Det må du hellere spørge Stig omWink

Intet problem her. Det tager naturligvis lidt af kastelængden, ligesom ved fluefiskeri Wink Finder man først teknikken ved at stoppe hjulet inden bombarda rammer vandet kører det bare derud af (min erfaring i hvert fald).

Mvh
Stig
22-09-2011 16:58
Holmeren

Besked: #7
I satme nogle dejlige mennesker Big Grin

Jeg fiser sku ned og køber lidt Bombarda imorgen, og så giver jeg den bare gas Big Grin lærte lidt i videoen at de fluer der minder em rejer skulle være kanone.. hvad er jeres erfaringer ?

Mvh
22-09-2011 17:01
Adversering
Thorsen

Århus C
Besked: #8
Hej Holmer.

Det bedste trick angående bombarde fiskeri jeg sådan lige kan give videre er at sænke stangspidsen ned i vandet et godt stykke ude i kastet. På den måde bremser du flådet da linen møder modstand i vandet når det trækkes af hjulet. Forfanget retter sig dæjligtBig Grin fint ud og det går ikke meget ud over kaste længden. Det tager lige lidt tid at vende sig til det, men det fungere fremragende.

Har været i samme spinne situation som dig og blev omvendt til delvis fluetosse på en forumtur med FiskevandTongue. Har aldrig fortrudt det, selvom det går hårdt ud over økonomienBig Grin.

Et 4 grams stripper blink fisket efter en bombarda er i øvrigt hamrende effektivt.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
22-09-2011 22:37
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
Hej

Min ganske personlige holdning er, at bombarda er kedeligtBlush

For 25 år siden afprøvede jeg den teknik der dengang hed "bobleflod og flue" grundigt - og jeg fangede fisk!
På trods af, at jeg gjorde det - så droppede jeg metoden igen. Den indeholder hverken fluefiskeriets eller blinkfiskeriets charme.
Fluefiskeren oplever det lette fiskeri med perfekt kontakt til agn og fisk.
Blink-fiskeren oplever det hurtige og fleksible fiskeri, hvor en masse vand kan afsøges hurtigt.
Bombarda-fiskeren oplever regelmæssigt en kroget havørred - men på den absolut kedeligste måde .. med en lang dorsk stang, et fastspolehjul og en masse vægt imellem sig selv og fisken Confused

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
23-09-2011 00:34