Hvor mange fisk mister I?
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #1
Hvor mange fisk mister I?
Jeg har lige bladret igennem det nyeste Fisk & Fri, hvor Jens Bursell prøver at overføre sit releasetackle fra spin til kystfluer. Hans udgangspunkt er, at interview med fluefiskere viser, at halvdelen af alle fisk på kysten mistes, så der er behov for en bedre måde at gøre det på.

Det gjorde mig nysgerrig, for jeg synes ikke, at jeg kan genkende så stor en tabsprocent. Men hvad siger I - ender halvdelen af kontakterne til havørred uden fisk i hånden?

Claus

http://www.ussingbech.dk
02-10-2011 12:26
Adversering
Børsten

Vestsjælland
Besked: #2
RE: Hvor mange fisk mister I?
Hvis jeg ser tibage på det forgangne år, med en kystfluetur på gennemsnitligt 3 gange om måneden, kan jeg for mit vedkommende godt genkende tendensen.
Jeg har haft 5 stk. på land, taget 4 med hjem og mistet 5-6 stk.
Ikke noget at prale af, men der er jo ingen der er forpligtet ud over deres evner Rolleyes
02-10-2011 12:35
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej

Hvornår er en fisk mistet?
Jeg spørger, fordi jeg synes, at der er stor forskel på at miste en fisk umiddelbart efter krogningen og så senere i løbet af fighten.
Hvis dem der slår sig af indenfor de første sekunder tæller med - så kan det godt ligne halvdelen. Hvis først de sidder der, så er det vel 1 ud af 10.......

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
02-10-2011 12:47
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
(02-10-2011 12:47)Martin Brøndum Skrev:  Hej

Hvornår er en fisk mistet?
Jeg spørger, fordi jeg synes, at der er stor forskel på at miste en fisk umiddelbart efter krogningen og så senere i løbet af fighten.
Hvis dem der slår sig af indenfor de første sekunder tæller med - så kan det godt ligne halvdelen. Hvis først de sidder der, så er det vel 1 ud af 10.......

Jeg sad med samme tanke inden jeg læste dit indlæg. Jeg kan sagtens miste halvdelen af mine kontakter, men det er nok mest fordi fisken ikke bliver kroget. Når først jeg har fast fisk, er det ikke ret mange der stikker af.

Jeg læste også artiklen og må indrømme at jeg synes det lugter af kejserens nye klæder og artikelfyld
02-10-2011 13:19
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #5
Jeg synes egentlig ikke man kan sammenligne de to fiske metoder op mod hinanden på den måde.. Hvis de hug man får tæller så vil jeg også sætte min procent del til omkring 50%. Sidder fisken så godt på krogen at man mærker vægten af fisken, synes jeg sjældent jeg mister fisken. Måske 20 procent af de fisk smutter af.

Interessant vinkel.. Lytter spændt.

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
02-10-2011 13:19
Saltflyfish

Besked: #6
Fører ikke statistik men de seneste tre uger har jeg fanget omkring 25 havørreder, og jeg har mistet omkring 2-3 havørreder. Jeg har naturligvis haft havørreder(omkring 4-5 stykker), som har hugget uden at blive kroget (i første omgang), men da jeg ikke hæver stangen før fisken er kroget, hugger de ofte igen.
Jeg er (heldigvis) overhovedet ikke i nærheden af 50%.

Tror at det afhænger en del af den enkeltes fiskeri. Hvordan gives der modhug, hvor hurtigt fiskes fluen, hvordan er fluen bundet o.s.v.?

Mvh
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 02-10-2011 af 13:55 Saltflyfish.)
02-10-2011 13:54
Janus H.

Djursland
Besked: #7
Der er bestemt noget om snakken hvis man tæller alle kontakter med, og det gør han i artiklen. Når først de sidder der og man mærker vægten af fisken er det sjældent de smutter af synes jeg.

Noget som konsekvent at fiske med 2 fluer på forfanget, tror jeg giver flere landede fisk end et skift til gennemløb/release med små trekroge på bare den ene flue de fleste går med.

Måske sku vi lave en forsøgsgruppe? Big Grin Jeg regner med at teste den med 2 fluer på forfanget næste år.

Mvh Janus der fangede 9 havørreder i den sidste uge Angel
02-10-2011 15:01
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(02-10-2011 13:19)Jakob Hansen Skrev:  Jeg sad med samme tanke inden jeg læste dit indlæg. Jeg kan sagtens miste halvdelen af mine kontakter, men det er nok mest fordi fisken ikke bliver kroget. Når først jeg har fast fisk, er det ikke ret mange der stikker af.

Jeg læste også artiklen og må indrømme at jeg synes det lugter af kejserens nye klæder og artikelfyld

Jeg ved, at Jens med stor iver agiterer for sit krogsystem, så i hans egne øjne tror jeg ikke, at det er fyld. Nu har jeg ikke set, hvordan han gør det mht. fluefiskeriet, men hvis det er lige så omstændigt som ved spin, så gider jeg godt nok ikke! Så i mine øjne er det artikelfyld. Det er sgu fedt nok, at fisken vinder nogen gange Big Grin

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-10-2011 16:04
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #9
(02-10-2011 16:04)Brandt Skrev:  men hvis det er lige så omstændigt som ved spin, så gider jeg godt nok ikke!

Og det er det! Wink
02-10-2011 16:12
Thorsen

Århus C
Besked: #10
(02-10-2011 16:04)Brandt Skrev:  Jeg ved, at Jens med stor iver agiterer for sit krogsystem, så i hans egne øjne tror jeg ikke, at det er fyld. Nu har jeg ikke set, hvordan han gør det mht. fluefiskeriet, men hvis det er lige så omstændigt som ved spin, så gider jeg godt nok ikke! Så i mine øjne er det artikelfyld. Det er sgu fedt nok, at fisken vinder nogen gange Big Grin

Ganske enig Brandt, selvom jeg ikke altid synes at det er lige sjovt når fisken vinderDodgy. Jeg synes dog, at det er fedt, at der er nogen der forsøger at tænke lidt nyt og anderledes. Er der en der kan fortælle lidt om tacklet, er det bare en lille tavs der dingler efter krogen, som det ser ud på billedet og er det nødvendigt at bruge en fluesnapper, for så går fluen vel ikke så frit i vandet som ved at bruge en løkkeknude. Ja, jeg kan jo bare købe bladet, men det gider jeg sgu ikke smide penge efter mere. Benzin og grej er dyrtAngel

Billedet er sakset fra Fisk & Fri's hjemmeside

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
02-10-2011 16:27
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(02-10-2011 16:27)Thorsen Skrev:  Ganske enig Brandt, selvom jeg ikke altid synes at det er lige sjovt når fisken vinderDodgy. Jeg synes dog, at det er fedt, at der er nogen der forsøger at tænke lidt nyt og anderledes. Er der en der kan fortælle lidt om tacklet, er det bare en lille tavs der dingler efter krogen, som det ser ud på billedet og er det nødvendigt at bruge en fluesnapper, for så går fluen vel ikke så frit i vandet som ved at bruge en løkkeknude. Ja, jeg kan jo bare købe bladet, men det gider jeg sgu ikke smide penge efter mere. Benzin og grej er dyrtAngel

Billedet er sakset fra Fisk & Fri's hjemmeside

Venligst
Lars

Tak for billedet - holder heller ikke bladet. Nytænkning indenfor fluefiskeri er da fedt, men det her gider jeg godt nok ikke Rolleyes Dertil kroger mine fluer for godt som det er pt. Nej, jeg har ingen statistik.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-10-2011 16:38
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #12
Alternativ til release fluer:

1. Bind dine fluer på tubes.

2. Tråd forfanget i tuben

3. Sæt 2-3 flådstop imellem tube og krog (med flådstop har krogen stadig noget bevægelse og efterhæng i forhold til det alm. "ventilgummi")

4. Brug en 3 krog str. small

Er der nogen der er klar på en forsøgsmåned? 3 mand der fisker nogenlunde de samme steder (eller alligevel tager på tur sammen) fisker med release-flue, alm. flue og rørflue... Så ser vi hvem der lander flest, målt i %.
02-10-2011 17:44