Hvor billigt kan det gøres?
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Hvor billigt kan det gøres?
Nu hvor vi går vinteren i møde kunne det måske være meget sjovt at starte på fluebinding.
Men hvor billigt kan det gøres? Og hvad er nødvendigt for opstart?

Det har været lidt afskrækkende når jeg har set folk købe den der tingest der holder krogen til 1-2000kr,- Confused

Kan sådan noget billigt skrammel ikke bruges? http://www.ebay.co.uk/itm/ROTATABLE-REGE...3a63a13965
Og hvad mere er absolut nødvendigt for at komme i gang?

På forhånd tak

Mvh
Stig
02-10-2011 21:18
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Hvor billigt kan det gøres?
Jeg har haft to stik gennem de 40 år, jeg har bundet fluer. Det første var noget lort (kr. 63,-) det andet lavet af en værftarbejder (175,- tror jeg nok), og det virker! Meeeen jeg er snart moden til en Renzetti! Kender ikke noget til de stik, der er på markedet i dag, men de fleste virker vel OK. Mht indkøb af naturmaterialer er det værre. Her er kvalitet afgørende. Hackler og hårmaterialer af mindre god kvalitet er trælse at binde med - og resultaterne er nedslående. Det kan dog være svært at vurdere kvaliteten som ny i faget. Køb ind i en god forretning - eller få en med forstand på de ting med på indkøb. Alle kunstmaterialerne og krogene købes, hvor de er billigst - ofte på nettet.

Til en begyndelse er det en god idé, at udvælge 5 - 10 fluer, man vil binde - og lave en samlet materialeliste.

Jeg husker med gru tilbage, da materialelisten var langt fra komplet. Når man så en ny fed flue, manglede man altid lige en eller to materialer til den. Lommepengene var små - og de 25 km til grejhandleren tog mindst 20 minutter + 1 l benzin hver vej, og om vinteren var det koldt!!! Heldigvis kunne en del af naturmaterialerne skaffes noget lettere med lillebrors luftgevær, - eller i nødstilfælde med den gamles salonriffelWink

Og pas på, Stig - FTAS florerer i høj grad blandt fluebindere!!!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-10-2011 21:43
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
(02-10-2011 21:18)Stig Sörnsen Skrev:  Nu hvor vi går vinteren i møde kunne det måske være meget sjovt at starte på fluebinding.
Men hvor billigt kan det gøres? Og hvad er nødvendigt for opstart?

Det har været lidt afskrækkende når jeg har set folk købe den der tingest der holder krogen til 1-2000kr,- Confused

Kan sådan noget billigt skrammel ikke bruges? http://www.ebay.co.uk/itm/ROTATABLE-REGE...3a63a13965
Og hvad mere er absolut nødvendigt for at komme i gang?

På forhånd tak

Mvh
Stig

Regal kopi (Regent) stik 199,-
Keramisk trådholder 100,-
Saks 100,-
Dubbingnål 30-40,-

Derudover materialer til at binde fluer med. Start med at købe til et eller to mønstre ad gangen, og saml derefter materialerne lidt efter lidt.

Til at begynde med, kan du nøjes med at købe poser med hacklefjer. Men snart vil du finde ud af at hele eller halve nakker er billigere i længden. Supler hacklerne med noget syntetisk dubbing. Det er billigt og ofte basen i flere kystfluemønstre. Hvis jeg skulle vælge ét materiale til kystfluer blev det syntetisk dubbing (icedub, firestar o.l.) Wink

Jeg har rigtig god erfaring med UTC bindetråd, som er dejlig blød at arbejde med. Til at begynde med skal du have fat i str. 140 i hvid. Den hvide tråd kan farves med en sprittusch, når fluen afsluttes.
Mht. kroge er det en kostbar post, der nemt løber op. Men det betaler det sig ikke at spare. Kvalitet koster, men betaler sig i længden. Partridge, Mustad, Owner, Tiemco og Gamatzu laver alle fine kroge til kystfiskeri.

Køb ovenstående eller noget tilsvarende. Jeg vil tro du kommer igang for ca. 1000,- , men du skal regne med at spytte i kassen jævnligt, da man altid mangler et eller andet.

God fornøjelse.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 02-10-2011 af 21:48 Jan Fensten.)
02-10-2011 21:45
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Trådholderen skal være af rigtig god kvalitet. De første 5 år af min kariere bandt jeg uden(!) - det kan ikke anbefales! Du skal have lak, voks, en hackleklemme (jeg bruger den yderst sjældent, men i begyndelsen er den god). Dubbingnål og børste laver du selv - stoppenål og gammel tandbørste el.. En god saks skal du have. Glem alt om en Wipdims.

02-10-2011 21:50
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(02-10-2011 21:50)Brandt Skrev:  Trådholderen skal være af rigtig god kvalitet. De første 5 år af min kariere bandt jeg uden(!) -

Det er jo rent Jørgen Sill Wink

Gode anbefalinger fra Brandt, dem bør du lytte til.

Et sidste tip. Lær dig selv at whipfinish i hånden.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 02-10-2011 af 22:00 Jan Fensten.)
02-10-2011 21:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
Og når du så har fået købt ind, skal du udarbejde et lokkende koncept til en Fiskevandsfluebindingsworkshop. Her skal der fristes så godt, at de erfarne på området dukker op og øser af deres videnBig Grin

02-10-2011 22:00
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
Cool Cool Mange tak for hjælpen de herre.

Jeg vil kigge mig efter et OK fluestik, god keramisk trådholder, god saks og gode kroge.
Stoppenål og tandbørste - tjek Big Grin

Og så ellers gå på udkig efter materiale, alt efter hvilke få fluermønstre jeg vil starte ud med.

EDIT: Cool Også mange tak til dig A.O. Sidder allerede og glor efter spændende fluemønstre og materialer Wink

Mvh
Stig
02-10-2011 22:04
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
I er HEEEEEELT galt på den.

Mindre kan IKKE gøre det.

En af hver på denne side.

http://www.c-and-f.co.jp/c_and_f_e/flyty...index.html

Spøg til side.
Du kan gøre det rigtigt billigt.
Og som brandt siger så lav dubbing børste og dubbing nål selv.

Der hvor du IKKE skal spare er på en god saks, køb gerne en billig til syntet materialer og en dyr god til natur materialer. jeg har delt mine sakse op i sådan lidt ala grov sakse og fine sakse.

Og så gør dig en tjeneste ikke at falde for fristelsen at købe billige materialer i dårlig kvali.
Gode materialer er 60% - 70% af fluebinding.
Så køb dem i god kvali første gang og spar dig selv for ærgelser.

/Allan

Ps. Mht. kroge så lavede jeg i sin tid at fælles indkøb og der fik vi helt ok priser på kroge, måske vi skal lave noget tilsvarende igen ?

http://www.customflies.dk
02-10-2011 22:04
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #9
(02-10-2011 21:59)Jan Fensten Skrev:  Det er jo rent Jørgen Sill Wink

Gode anbefalinger fra Brandt, dem bør du lytte til.

Et sidste tip. Lær dig selv at whipfinish i hånden.

Venligst

Jan

Hahaha. Jeg prøver hvergang, det lykkes aldrig for mig .

Jeg bruger wipdimsen har nogle i forskellige størrelserBig Grin

http://www.customflies.dk
02-10-2011 22:06
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #10
Det er ligesom med alt andet grej..Det behøver ikke være dyrt for at det virker.

Ang whipfinisher.... Jeg kan sku heller ikke med hånden Blush Jeg bruger en TMC Quickfinisher
02-10-2011 22:15
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(02-10-2011 21:59)Jan Fensten Skrev:  Det er jo rent Jørgen Sill Wink

Jan

Herr Sill snyder - han bruger som regel også munden!!! Det gjorde jeg ikke engang Cool

02-10-2011 22:17
Thorsen

Århus C
Besked: #12
Hej Stig.

Jeg er selv startet i vinters med at binde og det er sgu hyggeligt og til tider også frustrerende når bindetråden ryger eller hacklerne driller. Tålmodighed og lær at tælle til ti, hvis du ikke kan det endnuBig Grin At fange en fisk på egen flue er for fedt...

Når du handler et stik er der to typer (måske flere). Det der sidder på kanten af bordet og det der står på en plade. Der er fordele og ulemper ved begge. Jeg har selv et der står på en plade og det er jeg altså rigtigt glad for. Så er der plads til at albuerne kan hvile på bordetSmile

Jeg vil også investere i en dubbing twister og husk så at bruge en god lak eller lim. UTC tråden som Jan henviser til er god, stærk og nem at binde med. Str. 140 er i øvrigt det samme som tråd 6/0.

Kunne være hyggeligt med en bindeaften når mørket tager over om nogle måneder.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
02-10-2011 22:37