Stjerner:
  • 6 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hønhøj
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Hønhøj
Jeg troede egenligt, at jeg havde lagt Hønhøj herind på basen, men her kommer den så:

Hønhøj
Fluen har ca. 12 - 14 år på bagen, og har i den periode vist sig at være en rigtig storfanger. Man skal ikke lade sig narre af dens smågrimme, pjuskede udseende – farverne er de rigtige, og den er meget levende og pulserende i vandet. Den kan varieres i forhold til krogstørrelse, eller udbygges til en giftig natflue. Især i sensommer/efterår er fluen god, men jeg betragter den efterhånden som min allround-havørredflue, og det er i særklasse den flue, der har givet mig flest fisk siden den så dagens lys.

Først beskrives grundmønsteret, derefter et par variationer:

Krog: F.eks. Bartleet Supreme el. Salar (guld), str. 8 – 2.
Bindetråd: Sort, rød el. orange.
Krop: Bageste ½-del bred oval guldtinsel, forreste ½-del SLF peacock-dub i dubbingløkke.
Hackler: Èt mellem kropssektionerne og ét foran. Hvert hackle består af et ret kortfibret sunburst hanehackle og en langfibret indfarvet orange guldfasan-rygfjer. Det forreste hackle lidt mere langfibret end det bageste.

[Billede: IMG_3291.jpg]

Variationer
På små krogstørrelser erstattes det bageste hackle af en hale (orange guldfasan), der bindes ind mellem kropssektionerne. På store krogstørrelser kan Hønhøj udstyres med 3 hackler á la Uldsok. (Så bliver der 2 kropssektioner af SLF-dub).

Som natflue tilføjes en vinge af sort polarræv blandet med lidt flash. Vingen monteres inden fronthacklet. Natversionen bør bindes på rør.

[Billede: IMG_3080.jpg]

På det seneste har jeg brugt "natversionen" med brun vinge til fiskeri i de lyse timer.

Knæk & bræk – JB
PS. Husk gaffen! Wink

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-10-2011 23:47
Adversering
LCB

Besked: #2
RE: Hønhøj
Dejlig flue, Brandt - den vil jeg binde et par stykker af i weekenden til sæsonafslutningen!

Lars
03-10-2011 18:45
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
(02-10-2011 23:47)Brandt Skrev:  Jeg troede egenligt, at jeg havde lagt Hønhøj herind på basen, men her kommer den så:

Hønhøj
Fluen har ca. 12 - 14 år på bagen, og har i den periode vist sig at være en rigtig storfanger. Man skal ikke lade sig narre af dens smågrimme, pjuskede udseende – farverne er de rigtige, og den er meget levende og pulserende i vandet. Den kan varieres i forhold til krogstørrelse, eller udbygges til en giftig natflue. Især i sensommer/efterår er fluen god, men jeg betragter den efterhånden som min allround-havørredflue, og det er i særklasse den flue, der har givet mig flest fisk siden den så dagens lys.

Først beskrives grundmønsteret, derefter et par variationer:

Krog: F.eks. Bartleet Supreme el. Salar (guld), str. 8 – 2.
Bindetråd: Sort, rød el. orange.
Krop: Bageste ½-del bred oval guldtinsel, forreste ½-del SLF peacock-dub i dubbingløkke.
Hackler: Èt mellem kropssektionerne og ét foran. Hvert hackle består af et ret kortfibret sunburst hanehackle og en langfibret indfarvet orange guldfasan-rygfjer. Det forreste hackle lidt mere langfibret end det bageste.

[Billede: IMG_3291.jpg]

Variationer
På små krogstørrelser erstattes det bageste hackle af en hale (orange guldfasan), der bindes ind mellem kropssektionerne. På store krogstørrelser kan Hønhøj udstyres med 3 hackler á la Uldsok. (Så bliver der 2 kropssektioner af SLF-dub).

Som natflue tilføjes en vinge af sort polarræv blandet med lidt flash. Vingen monteres inden fronthacklet. Natversionen bør bindes på rør.

[Billede: IMG_3080.jpg]

På det seneste har jeg brugt "natversionen" med brun vinge til fiskeri i de lyse timer.

Knæk & bræk – JB
PS. Husk gaffen! Wink

Ligegyldigt hvordan jeg bære mig ad kommer mine varianter af din flue til at tage sig sjosket ud. Tror det er materialerne jeg bruger, det halter med. Kan jeg til at smide et par links til fjer i den rigtige kvalitet Smile

Venligst Nikolai

03-10-2011 19:31
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(03-10-2011 19:31)Nikolai R. Skrev:  Ligegyldigt hvordan jeg bære mig ad kommer mine varianter af din flue til at tage sig sjosket ud. Tror det er materialerne jeg bruger, det halter med. Kan jeg til at smide et par links til fjer i den rigtige kvalitet Smile

Det er jo det smarte ved fluen - jo mere pjosket - jo bedre fisker den. Guldfasanhackler er drilagtige som bare .... . Jeg binder dem ind i spidsen, men jeg ved, at der er forskellige metoder til at få fibrene til at ligge rimeligt. Samme problem, som når hacklet er teal eller mallardfjer.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
03-10-2011 20:19
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
(03-10-2011 20:19)Brandt Skrev:  Det er jo det smarte ved fluen - jo mere pjosket - jo bedre fisker den. Guldfasanhackler er drilagtige som bare .... . Jeg binder dem ind i spidsen, men jeg ved, at der er forskellige metoder til at få fibrene til at ligge rimeligt. Samme problem, som når hacklet er teal eller mallardfjer.

Ja, den fisker sikkert fint alligevel. Det er jo ikke sådan når en fluebinder pragmatikker giver køb på prmagmatikken Angel

Venligst Nikolai

03-10-2011 20:31
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #6
(03-10-2011 20:31)Nikolai R. Skrev:  Ja, den fisker sikkert fint alligevel. Det er jo ikke sådan når en fluebinder pragmatikker giver køb på pragmatikken Angel

Venligst Nikolai

03-10-2011 20:34