Privat fællesvej???
ogun

fyn
Besked: #1
Privat fællesvej???
hej, er der nogen her inde der kender til reglen om privat fællesvej.
jeg ved at hvis der er skiltet med at man ikke må køre der ind med motorkøretøj så må man ikke det men gælder det osse på gå ben. for nogle uger siden var jeg til noget truck kursus og fik fortalt at ved privat fællesvej kunne man ikke forbydes at gå på men en privat vej der var afspæret skulle man ikke gå.
jeg har et sted hvor jeg fisker en del og har aldrig haft problemer med grundejeren før der er kommet en ny ejer til. han vil ikke have vi går igennem den private fællesvej. kan han forbyde at nogen går igennem vejen, skal lige siges at der er ikke nogen former for boliger i nærheden af grusstien hvor vi plejer at gå.
07-10-2011 08:37
Adversering
Jørn Fischer

Besked: #2
RE: privet fællesvej???
Nej. Som du beskriver det, kan han ikke forbyde færdsel til fods.

Nedenstående er 'klippet' fra NBL her:
http://www.naturstyrelsen.dk/naturopleve...t6.htm#651

6.5.2 Færdsel til fods (veje og stier i det åbne land)

Veje og stier i det åbne land er åbne for færdsel til fods.

Naturbeskyttelseslovens § 26, stk. 1 bestemmer, at ejeren ved skiltning kun kan forbyde færdsel til fods:

Hvis den er til gene for den erhvervsmæssige udnyttelse af ejendommen
Hvis den i særlige grad generer privatlivets fred
Hvis der er behov for beskyttelse af plante- og dyreliv.

Ejerens ubegrænsede adgang til helt eller delvis at forbyde færdsel på private veje og stier i det åbne land i mark- og vejfredsloven, begrænses altså gennem naturbeskyttelsesloven til de ovenfor nævnte situationer.

Endvidere:

§ 26 i naturbeskyttelsesloven indebærer en udvidet adgang til færdsel - men ikke ophold - på private, enkeltmandsejede veje og stier og private fællesveje og -stier i det åbne land som beskrevet i afsnit 6.5.2 og 6.5.3.

K&B
Jørn
07-10-2011 12:00