Forvirring omkring AA
123

Besked: #1
Forvirring omkring AA
Jeg har nu læst den litteratur der er på CCS hjemmesiden, og det giver umiddelbart god mening - især efter Lars Troels gav en meget hurtig forklaring på emnet. Der er dog noget som ikke giver teoretisk mening for mig, og det er i ift. AA måling.

Der står at høj AA = hurtigere aktion. Betyder det nødvendigvis at stangen er stiv?

En slatten klinge (eksempelvis af glasfiber) vil bøje mere og dermed give en vinkel der er tættere på 90 end et stift kosteskaft som vel nærmere bøjer over hele længden og dermed giver en meget mindre vinkel? Kan man drage nogen sammenligning mellem aktion og topstivhed og "stivhed" i det hele taget?
07-10-2011 14:04
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Forvirring omkring AA
(07-10-2011 14:04)Thomas Schreiber Skrev:  Jeg har nu læst den litteratur der er på CCS hjemmesiden, og det giver umiddelbart god mening - især efter Lars Troels gav en meget hurtig forklaring på emnet. Der er dog noget som ikke giver teoretisk mening for mig, og det er i ift. AA måling.

Der står at høj AA = hurtigere aktion. Betyder det nødvendigvis at stangen er stiv?

En slatten klinge (eksempelvis af glasfiber) vil bøje mere og dermed give en vinkel der er tættere på 90 end et stift kosteskaft som vel nærmere bøjer over hele længden og dermed giver en meget mindre vinkel? Kan man drage nogen sammenligning mellem aktion og topstivhed og "stivhed" i det hele taget?

Husk nu, at den kun skal nedbæjes til det, der svarer til 1/3 af sin længde. Den slatne sag begynder allerede at bøje i håndtaget og derfor bøjet spidsen ikke ret meget, når den er nået ned til 1/3-målemærket = lav AA

Kosteskaftet vil ikke bøje sig, undtaget i den bløde top, der til gengæld hurtigt nærmer sig den rette vinkel (peger nedad). Det er ren logik - prøv nu at CCS'se en af dine stænger - ingen hokus-pokus i det.

Hvis den stive stang er stiv hele vejen, så vil den bare have en højere IP end den slatne. Det er jo derfor, at den er stiv - der skal stor vægt til at bøje den. Den kunne sagtens ende med samme AA som "den slatne". Så er der jo også stangens egenvægt og MOI'en, der kan betyde lidt for hurtigheden.

Aktionen er vel det samme som stangens "stivhed" (hvor den er stiv - hvor og hvordan den bøjer ved en given påvirkning) AA siger mest om stangens aktion og høj AA fortæller, at stangen bøjer mest i spidsen. Begrebet "en hurtig stang" er for mig lidt diffust, men jeg oplever topaktionsstænger som "hurtige". Dette emne er der nok mange meninger om Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 07-10-2011 af 14:55 Brandt.)
07-10-2011 14:52
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
(07-10-2011 14:04)Thomas Schreiber Skrev:  Der står at høj AA = hurtigere aktion. Betyder det nødvendigvis at stangen er stiv?

Nej.

Citér: Kan man drage nogen sammenligning mellem aktion og topstivhed?

Ja, jo blødere stangen er i toppen jo højere AA, og omvendt. Og med samme bund men forskellige AA toppe, så ændrer IP sig også, Høj AA top lav IP og lav AA top højere IP. Ren logik hele vejen Cool

Mvh
Lasse[/quote]

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
07-10-2011 16:29
123

Besked: #4
Super. Tak for svarene. Nu skal jeg bare have lavet et CCS rig. Har I noget der kan inspirere? Smile
07-10-2011 19:22
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
(07-10-2011 19:34)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Jeg er også nysgerrig... Cool

Venligst,

Ole

I CCS tråden under gej og anmeldelser er der flere fine bileder af folks opsætninger Cool
Tråden er også værd at læse bare for at få besvaret nogen af de gænge spørgsmål Wink

Mvh
Lasse

07-10-2011 20:21
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Ole

Det er skam lavet af en god ven til mig, desværre koster det en arm og et par ben Wink

Magnus Angus fra flyfishing&flytying har den ene prototype, og bruger den til sine målinger, han havde den også med på FFFD's fly festival for 4 år siden, behændig lille sag Cool

Men vær nu ærlig, lige så lidt som at du nogensinde kommer til at stille op i DM for fluesvirp, lige så lidt kommer du nogensinde til at ville måle noget som helst på dine stænger udover til nød vægten....Tongue

Mvh
Lasse

07-10-2011 21:27
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #7
Hej Ole

Find en væg der er stor nok (3,5*1,8 meter så er de fleste enhåndsstænger dækket ind) I det ene tophjørne borer du to forskudte huller og isætter nogle motherfuckers af bolte i de rigtige rawplugs så de stiker 5 cm ud fra væggen. Nu har du dit faste CCS rig Angel

Skal den være til at flytte, så i med to bolte i en plade, og frem med en ekstra plade så du ikke laver mærker i mors reoler.

Begge dele er nemt og hurtigt og kan klares med en tur i harald nyborg Wink

Mvh
Lasse

08-10-2011 10:11
Adversering
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #8
hej

jeg har lavet en model til vi skal holde flue binde kom sammen og vi skal lave ccs på nogle stænger

duer den. kan justeres op og ned og sidelæns, så den kan justeres til forskellige typer håndtag.

kommentarer modtages gerne.

hilsen Jan

hvordan laver man billedet større

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
(Denne besked var sidst ændret: 08-10-2011 af 20:08 jan.p.)
08-10-2011 16:24
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Det vigtige er, at den ikke giver sig under belastning, samt at stangen kan være præcist vandret opspændt.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-10-2011 17:15
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #10
(08-10-2011 17:15)Brandt Skrev:  Det vigtige er, at den ikke giver sig under belastning, samt at stangen kan være præcist vandret opspændt.

hej Jørgen

den er skruet i væggen med 4 skruer i dem der ligger vandret
4 stk 8mm bolte i dem der er lodret og så er det 2 stk 8mm gevindstænger der stikker ud til at ligge
stængerne på.
så vidt jeg har forstået behøver stængerne ikke være spændt fast,
men bare blive fastholdt i vandret.
håber det er korrekt forstået.

hilsen Jan

08-10-2011 18:01
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
Hej Jan

Yup, stangen behøver ikke være spændt fast, den skal bare ikke kunne bevæge sig op eller ned i bespændingen. Er de to gevindstænger ikke til at rokke? Prøv at hænge en tre-fire kilo på dem og tjek at de ikke bevæger sig. Gør de ikke det, så er den fino! Et større billede ville dog gøre underværker i forståelse af hvordan du har lavet den Smile

Mvh
Lasse

08-10-2011 19:52
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #12
er ikke klar over hvordan man forstørrer billedet