Å fiskeri
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Å fiskeri
Nu er der ikke lang tid til at fedningen starter og åerne lukker. De åer jeg besøger, Binderup og Lerkenfeldt, har ikke fisket vildt godt den sidste måned. Hvordan er fiskeriet hvor i færdes? Nogen der tør driste sig til en status på sæsonens fiskeri? Min har ikke været den bedste, men der er da kommet pænt med fisk på land Blush

Venligst Nikolai

08-10-2011 13:33
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: Å fiskeri
Hej,

Det tør jeg godt... I hvert fald for min egen å, hvor temaet har været meget sen opgang i forhold til normalt, lidt færre fisk og de har været sværere at få til at hugge.

Da først fiskene kom, lå mine fangster nogenlunde på niveau med tidligere år, men de fleste andre har fået færre fisk for indsatsen, end de plejer. Og så har der nok været en tendens til, at der har været færre ørreder i superkondition. Og at der måske også har været lidt færre mellemfisk end normalt. Og så har der nok været en tendens til, at fiskeriet gik lidt i stå medio september.

Men det har også været et år, hvor vandet har været uklart på uforklarlige tidspunkter. Og selv åens faste biolog undrer sig og kan (endnu) ikke finde en forklaring. Det har sammenholdt med den generelt høje vandstand haft en negativ effekt på kvaliteten af fiskeriet - jeg har f.eks. ikke en eneste gang været i stand til at stalke havørrederne i klart vand midt på dagen, hvilket jeg ellers holder meget af.

Claus

http://www.ussingbech.dk
(Denne besked var sidst ændret: 08-10-2011 af 14:29 Claus Bech-Petersen.)
08-10-2011 14:28
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
Hej Claus
Det billede svare meget godt til, hvad jeg har oplevet. Det er på sin vis godt, at det ikke er et lokalt fænomen. Og alligevel pudsigt, at det ikke er det Angel Alligel er jeg positivt stemt, da det lader til at der er usædvanlig mange små bækørreder, hvilket tegner til et spændende fiskeri på det lette grej, i næste sæson. Er det en tendens andre har bemærket, eller er det mon ren indbildning Rolleyes

Venligst Nikolai

08-10-2011 15:18
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #4
Hej igen,

Det med de små bækørreder har jeg ikke bemærket. Synes til gengæld, at der de seneste to år har været flere omkring 30-35, end jeg ellers har oplevet.

Har I også oplevet perioder med uklart vand, hvor det burde have været klart? Og hvordan har grøden haft det i Himmerland? Jeg synes, at vi generelt har set stort fravær af vandplanter her i sommer.

Claus

08-10-2011 18:02
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #5
Hej Ole,
Det er helt klart, at bækørred og stalling har det skidt. Defor har mine oplevelser også været overrraskende. Men med bækørred på 60 cm som årets største, skal jeg vist ikke klage...
Claus

(Denne besked var sidst ændret: 08-10-2011 af 19:20 Claus Bech-Petersen.)
08-10-2011 19:19
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #6
@Claus
Angående grøde, har der været stor forskel på Binderup og Lerkenfeldt. Den sidste var ret hårdt ramt oven på vinteren, og det tog lang tid inden bundplanterne rigtig kom med. På store arealer var bunden hel gold helt ind i maj/juni måned - ret usædvanligt. Da sneen smeltede blev åen vasket godt igennem og flere af de kendte pladser var væk Dodgy Det er min første sæson i Binderup, så jeg tør ikke svare på om vandet har været usædvanligt grumset. I forhold til hvordan vandet var først på sommeren har det været meget gumset, men vi har jo også fået lidt vand Angel Var ved Lerkenfeldt i dag hvor jeg startede ud nedstrøms godset, hvor vandet var meget uklart. Flyttede efterfølgende nogle kilometer opstrøms, hvor vandet var mere klart. Det var også her jeg rendte ind i pæne mængder bækørred - godt nok nogle små størrelser, men langt flere end der har været de sidste år.

En bækker på cm 60 er sku da tæt på en drømme fisk - hvertfald på disse kanter Cool

@Ole
Du er vist blevet ret glad for åen Wink

Venligst Nikolai

08-10-2011 20:05
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
(08-10-2011 20:07)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Øhhhh, hvilken...?! Angel Tongue

Big Grin

Venligst,

Ole

Det er nok alle dem der kan fiskes med flue, når det kommer til stykket Big Grin

Fandt lige dette billede af Lerkenfeldt. Der plejer at være godt 1,2-1,5 m ned til vandspejlet fra stenen som ses midt i billedet - håber ikke vi får sådan en vinter i år Angel

[Billede: IMAG0376.jpg]

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 08-10-2011 af 20:37 Nikolai R..)
08-10-2011 20:22
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #8
Det lyder lidt som om, at himmerlands åer mht. Klarhed har været helt normale... Jeg har i øvrigt haft nogle vildt spændende ture til lerkenfeldt, hvor det har været muligt at fiske i spritklart vand på de nedre stræk. Jævnligt har vandet været så klart, at jeg har kunnet fiske efter havørreder, som jeg først har set på bunden af åen.

Det sære herovre er, at åen var uklar i forsommeren, da det ikke havde regnet i en evighed. Det må næsten være på grund af udvaskning på grund af manglende grøde. Træls er det i hvert fald.

Og ja - en 60 cm er en stor fisk alle steder.

Claus

08-10-2011 21:17
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
@Ole
Ved du er en garvet å fisker, men havde fået indtryk af at det var kysten, der fyldte mest på til denne sæson Wink Ja åen er noget lidt andet end kysten, når det hele spiller Cool

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 08-10-2011 af 21:20 Nikolai R..)
08-10-2011 21:18
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #10
(08-10-2011 21:32)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Nu ved jeg bedre.... Cool

Venligst,

Ole

Meget nyttig ny viden!! Big Grin

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
09-10-2011 13:19