Skagit liner
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Skagit liner
Jeg er blevet lidt lun på at lave et skagit setup til at kaste store rørfluer i Karup å men jeg savner lidt viden. Sidder der nogen herinde med personlig erfaring med linerne og kastet ?
10-10-2011 13:02
Adversering
Bjarne Laursen

Hjortshøj
Besked: #2
RE: Skagit liner
Hej Jacob

Har kastet lidt med forsk liner, og de virker ganske gode... dog synes jeg selve kastet larmer for meget til HØ fiskeri efter min smag. De kan jo også bruges til "alm." kast... Big Grin

Mvh
Bjarne
10-10-2011 13:14
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
(10-10-2011 13:14)Bjarne Laursen Skrev:  Hej Jacob

Har kastet lidt med forsk liner, og de virker ganske gode... dog synes jeg selve kastet larmer for meget til HØ fiskeri efter min smag. De kan jo også bruges til "alm." kast... Big Grin

Mvh
Bjarne

Hej Bjarne.

Hvilke liner har du prøvet ? .. Umiddelbart ser det ud til at RIO's er de lettest tilgængelige herhjemme endnu men SA og Airflo skulle også have nogle spændende udgaver.

Hvilke tips benyttede/benytter du? .. Jeg er lidt i vildrede omkring de her MOW tips fra RIO kontra alm. Txx i metermål.

Mht. selve kastet så ville jeg faktisk have spurgt hvad ideen i det todelte kast var fremfor et alm. underhåndskast?
10-10-2011 13:29
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Jakob

Ideen med at bruge dobbelt spey og lign er sikkerhed!

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
10-10-2011 13:40
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
(10-10-2011 13:40)karlsson Skrev:  Hej Jakob

Ideen med at bruge dobbelt spey og lign er sikkerhed!

Mvh
Lasse

Hej Lasse.

Vil du ikke uddybe det lidt mere ?
10-10-2011 14:03
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Jakob

Gerne, skagit er ligesom underhånds en grejbaseret stilart indenfor fluekast. Kastene er ganske almindelige , men har små forskelle der alle er grejspecifikke.

Skagit buges til at sende en halv høne ud over elven, og for at få den ned i lommerne hvor steelheads'ne venter, bruges der en hurtigtsynkende spids gerne på et par meter af T10-17. For at sende denne havelåge ud over vandet kræves der en god portion vægt, skagit hovedet vejer derfor normalt meget mere end vi skandinaver er blevet indoktrineret til at tro en fluestang kan bære. Hele ideen er så at man holder den voldsomme spids og drabelige flue foran sig under hele kastet. her kommer dobbelt spey, snap t,c,z osv. kastene ind, de er alle vandfødte ankre kast. Prøver man på at single spey kaste et vanligt skagit setup, så skal alt side lige i skabet for at få et brugbart kast, og chancerne for at man sætter fluen i sig selv eller i træerne bag en, eller den næste fisker opstrøms er overhængende.

Mvh
Lasse

Ps. Airflo linerne fåes herhjemme over nettet hos min viv.

10-10-2011 16:20
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
(10-10-2011 16:20)karlsson Skrev:  Hej Jakob

Gerne, skagit er ligesom underhånds en grejbaseret stilart indenfor fluekast. Kastene er ganske almindelige , men har små forskelle der alle er grejspecifikke.

Skagit buges til at sende en halv høne ud over elven, og for at få den ned i lommerne hvor steelheads'ne venter, bruges der en hurtigtsynkende spids gerne på et par meter af T10-17. For at sende denne havelåge ud over vandet kræves der en god portion vægt, skagit hovedet vejer derfor normalt meget mere end vi skandinaver er blevet indoktrineret til at tro en fluestang kan bære. Hele ideen er så at man holder den voldsomme spids og drabelige flue foran sig under hele kastet. her kommer dobbelt spey, snap t,c,z osv. kastene ind, de er alle vandfødte ankre kast. Prøver man på at single spey kaste et vanligt skagit setup, så skal alt side lige i skabet for at få et brugbart kast, og chancerne for at man sætter fluen i sig selv eller i træerne bag en, eller den næste fisker opstrøms er overhængende.

Mvh
Lasse

Ps. Airflo linerne fåes herhjemme over nettet hos min viv.

God forklaring. Tak ska du ha' Smile

Det du kalder vandfødt anker, er det det samme som amerikanerne kalder sustained anchor?
10-10-2011 19:24
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #8
Der er lidt mere her http://www.fiskevand.dk/showthread.php?t...ght=skagit

T9-17 er jo hvor mange grain pr fod de vejer,jeg har noget herhjemme jeg har brugt i skjern og karup å,der er ikke så meget delikat over det Angel

Men hvis du skal prøve noget sælger Seatrout det i meter mål.

Men er det ikke bare FTAS der kalder på dig Big Grin
10-10-2011 19:56
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
(10-10-2011 19:24)Jakob Hansen Skrev:  God forklaring. Tak ska du ha' Smile

Det du kalder vandfødt anker, er det det samme som amerikanerne kalder sustained anchor?

Vandfødt anker er waterbourne anchor, sustained er for de fleste bare det samme navn, men enkelte blandt andet Simon Gawesworth bruger sustained om en bestemt type waterbourne anchors

Mvh
Lasse

10-10-2011 20:01
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
(10-10-2011 20:01)karlsson Skrev:  Vandfødt anker er waterbourne anchor, sustained er for de fleste bare det samme navn, men enkelte blandt andet Simon Gawesworth bruger sustained om en bestemt type waterbourne anchors

Mvh
Lasse

Sustained betyder "opretholdt" - om det så umiddelbart fortæller noget anvendeligt om den type anker kan jeg ikke vurdere ...

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
10-10-2011 20:10
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #11
(10-10-2011 19:56)Esben Ludvigsen Skrev:  Der er lidt mere her http://www.fiskevand.dk/showthread.php?t...ght=skagit

T9-17 er jo hvor mange grain pr fod de vejer,jeg har noget herhjemme jeg har brugt i skjern og karup å,der er ikke så meget delikat over det Angel

Men hvis du skal prøve noget sælger Seatrout det i meter mål.

Men er det ikke bare FTAS der kalder på dig Big Grin

Nærmere nysgerrighed Smile
Jeg er lidt spændt på at se sådan en tung klump rive en solsort tværs over karup å ved Trandumvej Cool
10-10-2011 20:23
JTHL

Aalborg
Besked: #12
Derfor du sælger ud af dine linerBig Grin

Med venlig hilsen
Jan
10-10-2011 20:27