Stjerner:
  • 2 stemmer - 3.5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Billigt fluestik med hjemmelavet fod til cirka 100kr,-
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Billigt fluestik med hjemmelavet fod til cirka 100kr,-
Hvis du er er ny til fluebinding, lige som jeg er, så er du måske ikke interesserede i at ofre alt for mange penge på at komme i gang.
Et fluestik kan koste lige fra 100kr,- til et par tusinde.

Efter lidt research og med hjælp fra de venlige brugere herinde fra Fiskevand.dk fik jeg købt mig et billigt fluestik. Det er en billig kopi af et kendt og gennemprøvet fluestik.

Det går under navnet Regent eller Royal fluestik (på engelsk Regent / Royal flytying vice) og kan erhverves hos danske grejforhandlere til omkring de 200-400kr,- afhængig af om det er klampe- eller bordmodellen. Bordmodellen har en fod - piedestal - og koster derfor lidt mere.
Efter hvad jeg fik læst mig til, så er foden på de billige fluestik som regel for lette. Derfor købte jeg klampe-modellen på eBay til lige under 100kr,-

Jeg har så lavet mig en hjemmelavet fod til det billige Regent fluestik. I rodeskuret fandt jeg noget hvidlamineret træ fra et gammelt skab. Det savede jeg til i en størrelse af 30 x 20 cm og limede 4 'fødder' ud af træ på undersiden.
Så er det bare at spænde klampe fluestikket fast til foden, i stedet for bordkanten - volia - hjemmelavet fod til fluestikket.

Du kan naturligvis vælge at gøre lidt mere ud af det, med noget flottere træ, afrundede hjørner osv. Kun fantasien og evnerne sætter grænsen Wink
Fordelen med den lakerede overflade er, at alt overskydende fjer, dubbing etc. falder ned på foden og er nemt at støvsuge op, eller hælde direkte ned i skraldespanden.

Lige en kort video der viser fluestikket og fodpladen - som det ses står det solidt fast!

Så er det bare med at komme i gang med fluebinding. Det er i hvert fald ikke pengene på dyrt værktøj der kan være undskyldningen længere Cool

mvh
Stig
12-10-2011 14:57
Adversering
JTHL

Aalborg
Besked: #2
RE: Billigt fluestik med hjemmelavet fod til cirka 100kr,-
Rigtig smart fundet påCool

Men kommer fluestikket ikke alt for høj op, i forhold til hvordan man sidder ved et alm. bord?

Med venlig hilsen
Jan
12-10-2011 17:22
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #3
(12-10-2011 17:22)JTHL Skrev:  Rigtig smart fundet påCool

Men kommer fluestikket ikke alt for høj op, i forhold til hvordan man sidder ved et alm. bord?

Hej Jan.

Jeg ved ikke hvad 'normen' er? Fluen er i samme højde som lige under min hage når jeg sidder foran den.
Med albuerne på bordet kan jeg fint arbejde med materialer og bindetråd.

Finder man det for højt kan en lille nedstryger snildt klare problemet. Det er bare at save et par centimeter af stangen på fluestikket.

Men det fungere fint her for mig, har i øvrigt lige bundet min første flue Big Grin

Mvh
Stig
12-10-2011 18:41
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Jeg foretrækker en tung fod af min. 2 kilo.. Men det er jo en vane/smags sag Angel
12-10-2011 20:49
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #5
(12-10-2011 20:49)Esben Ludvigsen Skrev:  Jeg foretrækker en tung fod af min. 2 kilo.. Men det er jo en vane/smags sag Angel

Klart det er subjektivt. Det ændre stadig ikke på ideen eller meningen med emnet her.
Find noget tungere træ, lim en jernplade fast etc.. ?

mvh
Stig
12-10-2011 21:03
Frank

Odder
Besked: #6
Man kan købe en pidestal til det flue stik
Mener ikke det koster alverden korsholm har haft dem
12-10-2011 21:08
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
(12-10-2011 21:08)Frank Skrev:  Man kan købe en pidestal til det flue stik
Mener ikke det koster alverden korsholm har haft dem

Hej Frank. Det er jeg klar over - det står jo i det første indlæg(?).

For det første ville det ikke kun have kostet 100kr,- for det andet er der ikke meget gør-det-selv over at købe alt færdiglavet.

Mvh
Stig
12-10-2011 21:12
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #8
Måske OT? - Men hvorfor spænder I ikke bare stikket fast til bordkanten?

Det har jeg gjort i ca. 10 år, men jeg ser flere og flere som bruger fod - er der en eller flere gode grunde til at jeg bør overveje en fod til mit stik?

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
13-10-2011 08:24
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #9
(13-10-2011 08:24)Nikolai Kaad Skrev:  Måske OT? - Men hvorfor spænder I ikke bare stikket fast til bordkanten?

Det har jeg gjort i ca. 10 år, men jeg ser flere og flere som bruger fod - er der en eller flere gode grunde til at jeg bør overveje en fod til mit stik?

Mvh

Nikolai

Hej Nikolai Smile

For mit vedkommende, fordi det er mere 'frit'. Jeg er ikke fastlåst til at sidde ud foran bordkanten men kan flytte fluestikket rundt overalt på bordet. Det tillader også at jeg kan binde fluer i stuen - hvor jeg ikke må klampe den fast til bordet Blush

Hvis du laver en simpel fod som jeg har gjort, så har du dog stadig muligheden. Fod eller klampe til bordkanten.

Mvh
Stig
13-10-2011 10:44