Stjerner:
  • 3 stemmer - 3.67 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Golden June
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Golden June
Dette er så min første flue herinde: Jeg er super pragmatikker, når det gælder fluebinding, og havde egentlig ikke troet jeg skulle bidrage med noget som helst i denne sektion.

I ugen der er gået, blev jeg bidt af ideen om en simpel flue på guld krog, uden den sarte tinsel, der sildes hurtigt i fiskens gab. Tror dette bliver en tro følgesvend i min egen boks, da den er nem at binde, ekstrem slid stærk, og garanteret fisker godt. En noget søgt variant af Orange June.

[Billede: XhmKqfv4]

Hvid og orange polar på en golden frodin dobbelt krog. Så bliver det ski ikke nemmere Big Grin

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 15-10-2011 af 21:01 Nikolai R..)
15-10-2011 20:31
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Golden June
Hvordan binder du fluen på forfanget med de der øjer?

Jeg spørger fordi jeg selv undgår de kroge som pesten. Jeg synes aldrig jeg får en ordentlig knude på dem Dodgy
15-10-2011 20:44
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
Jeg binder typisk en rapala-knude, med en ultra lille løkke der akkurat lader krogen fri Smile

Venligst Nikolai

15-10-2011 20:57
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
Jeg har aldrig oplevet nogen forskel i praksis (øje op, ned eller lige ud). Her har man så muligheden med en styrende knude, men jeg har altid brugt Improved Clinch Knot, eller på det seneste Rapalaknuden.

Hvad skulle problemet være??

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
15-10-2011 21:07
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Og Nicolai - de der fluer ser giftige ud. Bind også et par stykker til kysten!

(Denne besked var sidst ændret: 15-10-2011 af 21:10 Brandt.)
15-10-2011 21:09
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #6
(15-10-2011 21:09)Brandt Skrev:  Og Nicolai - de der fluer ser giftige ud. Bind også et par stykker til kysten!

Sjovt du siger det Smile Da jeg bandt dem sad jeg netop og spekulerede over hvor stor forskel, der ofte er på våd fluerne vi bruger i åen og kystfluerne vi typisk ser, som har en tilbøjelighed til at blive overdrevet dresseret Big Grin Det er så bare i mine øjne, må jeg hellere huske at tilføje Angel

Jeg tror jeg skal have nye briller, først nu ser jeg at tråden ikke ligger helt tæt Blush

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 15-10-2011 af 21:41 Nikolai R..)
15-10-2011 21:20
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #7
(15-10-2011 21:07)Brandt Skrev:  Jeg har aldrig oplevet nogen forskel i praksis (øje op, ned eller lige ud). Her har man så muligheden med en styrende knude, men jeg har altid brugt Improved Clinch Knot, eller på det seneste Rapalaknuden.

Hvad skulle problemet være??

Nu er jeg ikke inde i navne på krogtyper så jeg beklager hvis det bliver forvirrende.

På de kroge som nikolai bruger, ligger stålet dobbelt der hvor knuden bindes på, når man anvender en styrende knude. Det er svært at binde den så hårdt at den ikke smutter ud over øjet. Måske fordi øjets bredde er kun en anelse breder end bindepunktet.
Jeg vil ikke bruge en alm. blinkknude eller rapalaknude fordi jeg tror de giver fluen en dårlig gang i vandet ift. at imitere en småfisk.

På en krog med "normalt bøjet øje" ligger stålet enkelt, hvor man binder og det er nemmere at få forfanget til at flugte med krogen.

Gi'r det mening?
15-10-2011 21:52
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
Hej Jakob
Ja, det giver mening. Men da jeg aldrig har exeleret i styrende knuder, kan jeg ikke rådgive på det punkt. Men jeg antager da, at der findes mange, der bruger disse knuder på deres dobbeltkrogede lakse/havørredfluer, så mon ikke der kommer svar andet steds fra?

16-10-2011 01:27
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
[Billede: 6qCWwigS]
2 på land og en mistet og fluen ligner stadig en jomfru Tongue

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 17-10-2011 af 13:37 Nikolai R..)
17-10-2011 13:33
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #10
Hej Nikolai

Godt at se at den fine, og meget simple, flue virker efter hensigten. Du hiver dem jo op i tiden! Smile

Hvordan fisker du fluen? Hvilket linesetup osv.? Jeg synes jeg kan se på billedet, at det var i fuldt dagslys!

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
18-10-2011 14:51
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #11
(18-10-2011 14:51)Lars Troels Skrev:  Hej Nikolai

Godt at se at den fine, og meget simple, flue virker efter hensigten. Du hiver dem jo op i tiden! Smile

Hvordan fisker du fluen? Hvilket linesetup osv.? Jeg synes jeg kan se på billedet, at det var i fuldt dagslys!

Hilsen

Lars

Hej Lars
Min lille nye ven fisker suverænt i dagslys. Jeg var afsted til Lerkenfeldt i dag, hvor jeg fik hele 4 pæne fisk frem af mørket; kun en enkelt kom op, hvilket nok hænger sammen med måden jeg fisker den på.

Jeg går med en multi med synke 3 spids + 6' intermediate polyleader + 70-80 cm spids. Jeg laver nogle korte kast næsten lige over åen og mender linen indtil fluen er nede i den ønskede dybde; fluen skal drive helt frit mens den synker. Jeg strammer lige så forsigtig op for at strække forfanget. I umiddelbar forlængelse heraf accelerer jeg indtagningen af fluen kraftigt i en jævn bevægelse indtil den fisker godt 1m i sek og rammer overfladen helt inde ved brinken. Herfra stopper jeg indtagningen og lader fluen synke igen og forfra. Gør det gerne 5-10 gange, eller mere, over samme plads, hvis jeg tror på den holder fisk.Jeg forsøger at få fluen ned i de skyggefulde partier af åen, både midt i hvor der er grøde men selvfølgelig også i renderne. Det sjove er at fiskene virkelig hugger hårdt og vender lynhurtigt med fluen. De er med andre ord svære at kroge. Går selv med en meter løsline mellem fingerne, jeg bare slipper i det øjeblik jeg fornemmer hugget, så den kan nå at vende med krogen i munden. De fisk jeg ikke fik op, skyldes for største delen mine ringe reflekser; jeg slap simpelthen linen for sent - der var ikke line nok til at den kunne vende med krogen og krogen ryger ud i svinget Blush Når du først har fisken efter fluen, må du ikke sænke hastigheden, ellers er den væk med det samme - det har du nok også prøvet nogle gange Angel

Tidligere har jeg fisket noget mere forsigtigt, men denne taktik med høj hastighed på fluen virker efter min mening meget bedre. Det er med meget få ord, hvordan jeg typisk fisker den - den er jo ikke en uge gammel Angel

Bruger en str 7 i de dybe huller og ellers en str 11 Smile

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 18-10-2011 af 16:39 Nikolai R..)
18-10-2011 16:35
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #12
Tak for svaret Nikolai. Det må prøves.Blush

Jeg har lige et par supplerende spørgsmål:

(18-10-2011 16:35)Nikolai R. Skrev:  ..Jeg laver nogle korte kast næsten lige over åen og mender linen indtil fluen er nede i den ønskede dybde; fluen skal drive helt frit mens den synker. Jeg strammer lige så forsigtig op for at strække forfanget. Hvornår cirka? Jeg går ud fra at du kaster tilpas ovenfor standpladsen så fluen kan nå den rette dybde, inden du strammer op!

I umiddelbar forlængelse heraf accelerer jeg indtagningen af fluen kraftigt i en jævn bevægelse indtil den fisker godt 1m i sek og rammer overfladen helt inde ved brinken. Altså du jerner fluen hjem i fuld fart, hvorunder den har kurs mod egen bred?

Herfra stopper jeg indtagningen og lader fluen synke igen og forfra. Altså lader den synke tilbage ved egen bred.. Det er jo der den befinder sig nu?

Gør det gerne 5-10 gange, eller mere, over samme plads, hvis jeg tror på den holder fisk.Er der så dybt at du ikke skal være nervøs for at at fisken spotter dig? I Simested's klare vand har jeg kun haft fisk på relativt langt ude i kastet. Aldrig ved at kaste næsten tværs. Ved godt nogle har haft held med det.Huh

..De er med andre ord svære at kroge. Går selv med en meter løsline mellem fingerne, jeg bare slipper i det øjeblik jeg fornemmer hugget, så den kan nå at vende med krogen i munden. De fisk jeg ikke fik op, skyldes for største delen mine ringe reflekser; jeg slap simpelthen linen for sent - der var ikke line nok til at den kunne vende med krogen og krogen ryger ud i svinget Blush Når du først har fisken efter fluen, må du ikke sænke hastigheden, ellers er den væk med det samme - det har du nok også prøvet nogle gange AngelJa. Tak. Det kender jeg kun alt for godt!Blush

Tidligere har jeg fisket noget mere forsigtigt, men denne taktik med høj hastighed på fluen virker efter min mening meget bedre. Det er med meget få ord, hvordan jeg typisk fisker den - den er jo ikke en uge gammel Angel Jeg er glad for dit input.

Bruger en str 7 i de dybe huller og ellers en str 11 Smile De krogstørrelser siger mig ingenting. Jeg fisker normalt med krogfluer fra str. 8 - 4 og rørfluekrogene er jo et helt kapitel for sig.Smile

Men tak for din interessante forklaring. Det er altid spændende at høre hvad der virker for andre! Smile

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 18-10-2011 af 18:49 Lars Troels.)
18-10-2011 18:48