Hvor kommer Uldsokken fra?
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Hvor kommer Uldsokken fra?
For en del år siden (2004) efterlyste jeg oplysninger om Uldsokkens historie i mit lokale foreningsblad, NL-Fiskeren. I forbindelse med mit faste "fluebidrag" til bladet skrev jeg følgende:

Vi skal til Sverige – nærmere betegnet Mörrumsåen. Her har Uldsokken, (Ullsock på org.-sprog), været det sikreste fluevalg i årtier. Det siges, at den passer særligt godt til det humusfarvede vand derovre. Dertil kommer, at den kan bindes ultra-lille eller kæmpe-stor, den kan bindes tyndt eller fyldigt, den kan bindes på enkelt-, dobbelt- eller på ED-3-krog, og den ses endda ofte bundet som rørflue. Kort sagt findes der er Uldsok til alle fiske-situationer. Så berømmet er fluen, at der er stiftet en lokal forening ved Mörrumsåen, hvori der kun optages medlemmer, der har taget laks på over 10 kg. på mønsteret! Det er således forbundet med en ikke ringe portion prestige, at kunne bære klubben’s (”Ullsockerne”) emblem.

Engang har jeg læst historien om, hvordan fluen blev til. Desværre ved jeg ikke hvor – og huske historien kan jeg ikke, ud over, at kropsmaterialet kom fra et par sure fiskesokker. Sokkerne har måske tilhørt en englænder bosat i Sverige. En sådan gentleman skulle være set med benævnte flue på forfanget ved Mörrumsåen i 1956. Hvis nogen af læserne kender historien, må der gerne skrives et par linier derom til næste nummer af NL-Fiskeren. Jeg mener ikke, at det oprindelige mønster bestod af andet end sort uldgarn og de tre brune hackler, men i dag ses fluen oftest med rød hale og/eller tag. Her følger min foretrukne version, der er (næsten) identisk med versionen i ”Flueguide til Mörrumsåen 3”.

Herhjemme kan Uldsokken bruges året rundt. Den er faktisk en god allround-flue, ikke uden en vis lighed med allroundfluen over alle – Red Tag Palmer.

Uldsok:
Bindetråd: Sort. (Der bruges af og til rød bindetråd).
Krog: Valgfri sort laksekrog.
Tag: Tynd oval sølv og hot orange floss.
Krop: Sort uld, floss eller dubbing – gerne slankt bundet.
Hackler: tre mediumbrune hanehackler. Max. 3 vindinger pr. hackle.

Gennem årene er der dukket et mylder af variationer op. Disse er kendetegnet af de tre hackler, men kan se vidt forskellige ud. Ofte er bagerste hackle af langfibret rød guldfasan-kropsfjer, og halen kan være en tippet-fjer. Begge dele giver et godt ”reje-look”. Kvällssocken, 94’eren, Skråen, Horstsocken, 89’eren, Ullsock Special, Ildsock, Gurkan, Rydbergs Ara, Skogsocken 22, B.O.Ullsock, Cypersock og Sidovagnen er bare et lille udpluk af varianterne. Herhjemme findes endda en Uggerbysok samt Glimmersokken (kystflue!). Undertegnedes geniale fluemønster – Hønhøj – er såmænd også bare en flue i rækken, der er blevet til på grund af inspiration udsprunget af en svensk uldsok.

Knæk & bræk
JB

Er der nogen herinde, der kan bidrage til historikken bag fluen?

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 16-10-2011 af 23:13 Brandt.)
16-10-2011 23:08
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: Hvor kommer Uldsokken fra?
Som jeg lige kan finde rundt i.

Skulle den stamme fra engelske Grub fluer for over 200 år siden.

Noget med at man byttede rundt på hacklerne så længste hackle var bagerst.

Pat Curry skulle vidst være en af ophavsmændende.

/Allan

http://www.customflies.dk
16-10-2011 23:56
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
(16-10-2011 23:56)A.O. Skrev:  Som jeg lige kan finde rundt i.

Skulle den stamme fra engelske Grub fluer for over 200 år siden.

Noget med at man byttede rundt på hacklerne så længste hackle var bagerst.

Pat Curry skulle vidst være en af ophavsmændende.

/Allan

Det tror jeg, at du har ret i. Af type nedstammer Uldsokken fra Grubfluerne. Smile Det var mere selve episoden, hvor Uldsokken kom til verden, som jeg er interesseret i. Den skulle være bundet af uld fra en sok. Jeg har læst beretningen om binderen og omstændighederne et sted for længe siden (10 - 15 år), men jeg kan ikke huske mere end det, der står i mit første indlæg.

17-10-2011 00:25
LCB

Besked: #4
Hej Brandt!

Jeg har lige eftersøgt fluens oprindelse i den sparsomme, relevante fiskelitteratur jeg har (de to Mörrumsbøger samt Grünwald). Grünwald skriver i "LAKS" side 152: "Ingen ved øjensynligt, hvor den stammer fra eller hvem, der før bandt og fiskede med den. Men det er et faktum, at den tager mange laks i Mörrum".

Lars
(Denne besked var sidst ændret: 17-10-2011 af 09:05 LCB.)
17-10-2011 09:05
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(17-10-2011 09:05)LCB Skrev:  Hej Brandt!

Jeg har lige eftersøgt fluens oprindelse i den sparsomme, relevante fiskelitteratur jeg har (de to Mörrumsbøger samt Grünwald). Grünwald skriver i "LAKS" side 152: "Ingen ved øjensynligt, hvor den stammer fra eller hvem, der før bandt og fiskede med den. Men det er et faktum, at den tager mange laks i Mörrum".

Lars

Hej Lars Smile
Jeg har en idé om, at historien jeg engang har læst var på svensk - men jeg er ikke sikker. Måske et gammelt Flugfiske i Norden???

17-10-2011 10:02
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Der var en artikel om Ullsocken i FiN nr. 2 - 2002, så måske derfra ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
17-10-2011 10:34
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(17-10-2011 10:34)PeterMulbjerg Skrev:  Der var en artikel om Ullsocken i FiN nr. 2 - 2002, så måske derfra ?

SmileSmile Det lyder meget lovende! Det var nemlig inden 2004 jeg læste den!! Mon der er nogen, der ligger inde med bladet???

17-10-2011 10:41
Adversering