Håndtering af fisk
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Håndtering af fisk
Efter at have set Jans 3 film med de flotte ørreder sidder jeg tilbage med tanken om hvad fisk kan holde til mht. håndtering under landing og genudsætning.

I den første film bliver en 7 kg. ørred løftet op i halen med et ret voldsomt (ser det ud til) vrid i haleregionen for derefter at blive båret på land (stadig i halen) i en rum tid til filmning og derefter genudsat - den svømmer da også afsted igen.

På de andre film kommer fisk til genudsætning op på land så der kan filmes.

Hvad sker der med ryghvirvlerne på en så stor fisk når den løftet i halen og er det almindeligt at fisken skal på land inden genudsætning.

I min verden afkroges en fisk til genudsætning i vandet - den kan evt. løftet forsigtigt op til lige over vandet til fotografering. De skal ikke op på land osv...

Jeg er udemærket klar over at i kampens hede osv... og at forholdene på fangststedet kan vanskeliggøre en "korrekt" håndtering.

Hvad er jeres holdning til den slags ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

18-10-2011 09:51
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Håndtering af fisk
Hej Peter

I min verden er der en måde at løfte en fisk op til fotografering på. Det er i vandet med et greb om haleroden OG en (løs) hånd under bugen.
Jeg synes, at C&R bliver endnu mere pseudo, hvis ikke fisken genudsættes så hurtigt og skånsomt som muligt. Omvendt er billedet jo "byttet" - men derfor kan man godt tilstræbe at give fisken så gode chancer som muligt!

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
18-10-2011 10:05
Mikkel Wienberg

Århus
Besked: #3
Hej Peter

Nu er jeg ikke mange minutter gammel på Fiskevand.dk og dette er min debut som debatør på nettet!
Det er mig der har lavet de 3 film, som Jan har uploaded og det er også mig der er så heldig at strike i filmen "Strike that Trout" som Jan har lagt ud på Fiskevand.dk!
Jeg vil på ingen måde gå i forsvar over måden fiskene håndteres på, da jeg er fuldstændig enig med dig!
Både jeg og de to andre lystfiskere er bevidste om de fejl vi begår i filmen!
Oplevelsen af at fange fisk bliver trods alt bedre efter en fantastisk fight men også i høj grad efter en nænsom og vellykket genudsætning.
Vi gør det bedre næste gang!

Mikkel
18-10-2011 13:01
Bjarne Laursen

Hjortshøj
Besked: #4
Synes altid man skal sætte fiskens vel over et evt billede.... håndteringen af fisken r godt vist efterhånden mange steder på nettet.... støtte under bugen og et greb om halen, og så kort tid ovenfor vandet.... noget man ofte ser er at fisken smides i græsset og på jorden..... det ødelægger fiskens slimlag og vil svare til vi får syre på huden....

Har en simpel indgang til det..... hellere fisk overlever end et billede, fighten og oplevelsen har man stadig haft..... resten et "pral"

/Bjarne
18-10-2011 13:11
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
(18-10-2011 13:01)Mikkel W Skrev:  Hej Peter

Nu er jeg ikke mange minutter gammel på Fiskevand.dk og dette er min debut som debatør på nettet!
Det er mig der har lavet de 3 film, som Jan har uploaded og det er også mig der er så heldig at strike i filmen "Strike that Trout" som Jan har lagt ud på Fiskevand.dk!
Jeg vil på ingen måde gå i forsvar over måden fiskene håndteres på, da jeg er fuldstændig enig med dig!
Både jeg og de to andre lystfiskere er bevidste om de fejl vi begår i filmen!
Oplevelsen af at fange fisk bliver trods alt bedre efter en fantastisk fight men også i høj grad efter en nænsom og vellykket genudsætning.
Vi gør det bedre næste gang!

Mikkel

Hej Mikkel,
det er dælme da forfriskende at folk kan ta lidt kritik uden at kamme over - respekt for det Cool
Det var nu ikke for at lynche jer med dette her - det var mere for at få en generel debat om emnet og for at høre hvad andre gør.

PS: dælendulme nogle flotte fisk Cool må vi ikke høre lidt mere om fiskevandet og turen og alt det der ? (måske i tråden med filmene?)

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 18-10-2011 af 13:16 PeterMulbjerg.)
18-10-2011 13:15
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
(18-10-2011 10:05)Martin Brøndum Skrev:  Hej Peter

I min verden er der en måde at løfte en fisk op til fotografering på. Det er i vandet med et greb om haleroden OG en (løs) hånd under bugen.
Jeg synes, at C&R bliver endnu mere pseudo, hvis ikke fisken genudsættes så hurtigt og skånsomt som muligt. Omvendt er billedet jo "byttet" - men derfor kan man godt tilstræbe at give fisken så gode chancer som muligt!

Som jeg husker det, Martin, så plejer du at slippe de store ørreder fri allerede inden du får lagt hånd på dem! Tongue Respekt for det! Glemmer aldrig din storørredfight i Vindel Cool

Når det er sagt, så også stor respekt for Mikkels indspark i tråden. Jeg havde faktiskt samme tanker som Peter M, da jeg havde set filmene, trods det faktum, at jeg tilbage i tiden ofte har gjort noget lignende selv. Nænsom behandling af fisk til genudsætning er alt andet lige lettere, hvor man kan være i vandet under "landingen". Det er ofte svært ved f.eks. mange danske åer.

Glædesudbruddene på filmen var guld!! Big Grin - og hvilket fiskeri!!!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 18-10-2011 af 13:55 Brandt.)
18-10-2011 13:53
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #7
I virkeligheden tror jeg det er mere komplekst end som så. Jeg tror aldrig at en fisk (laksefisk) tager nævneværdig skade af at være oven vande i kort tid for at blive blitzet, såfremt det sker skånsomt. Voldsom behandling gør skade på alle, også os mennesker.

Jeg er af den mening at, hvis fighten har været lang og fisken skal udtrættes meget før den kan afkrøges, bør den ikke fjernes fra vandet, men tilmed have hurtigt og generøs hjælp med geniltning af blodet og fjernelse af mælkesyre i musklerne. Det er ikke kun tun der kan dø af det.

Har fighten været kort og er fisken i virkeligheden ikke udmattet, ser jeg intet problem i en hurtig fotosession. Som oftest vil disse fisk også aktivt svømme væk med det samme, uden at skulle holdes i strømmen, eller på anden måde iltes.

Som en god regel skal man bare huske, altid våde fingre, vådt græs, våde vaders, og i det hele taget undgå kontakt til tørre overflader med fisken. Det er det tørre som skader fiskens slimlag.
18-10-2011 13:57
Adversering
Mikkel Wienberg

Århus
Besked: #8
Hej Peter

Island er bare så vild en fiskeoplevelse, så det kræver næsten en lidt længere beskrivelse.
jeg vender tilbage!

Vh Mikkel
18-10-2011 13:57
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
(18-10-2011 13:57)Mikkel W Skrev:  Hej Peter

Island er bare så vild en fiskeoplevelse, så det kræver næsten en lidt længere beskrivelse.
jeg vender tilbage!

Vh Mikkel

Jeg er sikker på at Stig gerne lægger en hel artikel med billeder og det hele ind her på siden - ville være super fedt Cool

Peter

18-10-2011 14:10
Frederik

København N
Besked: #10
Ellers kan vi jo lige lytte med når ham her lærer konen at tage en fisk og genudsætte denUndecided

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
18-10-2011 15:13
Frederik

København N
Besked: #11

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
18-10-2011 15:15
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(18-10-2011 15:15)Frederik Skrev:  hmm. linket virker ikke.

http://www.youtube.com/user/FlynderSage#...II7PCmu3n8

Det er vist godt nok, at der ikke er en "del 2" til denne lille optagelse!!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
18-10-2011 17:53