vil gerne til at fiske med flue
imac

Besked: #1
vil gerne til at fiske med flue
hej

jeg vil gerne prøve at fiske med flue. jeg har ikke noget grej hvad skal jeg købe som nybegynder Huh

Kh thomas
11-01-2010 19:36
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: vil gerne til at fiske med flue
Hej Thomas.
Velkommen til forum.

Dejligt med nye "Ansigter"

Jeg tillader mig lige at stille et par opfølgende spørgsmål.
1. Havd vil du gerne fiske efter? (Altså hvilke arter af fisk)
2. hvad er dit budget?
3. har du fisket med flue før?
4. Er det meningen at sønnike også skal fiske med flue?

Her er lige et par forhåndstips :-)
Hvis du gerne vil begynde med at fiske med flue, så kan jeg godt skrive under på at du nu træder en i en verden af alle mulige underlige forkortelser, linevægte overhåndskast, underhåndskast og meget mere....
Til at starte med er det fuldkommen uoverskueligt, MEN frygt ikke, når man har fundet tråden så er det faktisk lige så nemt som at klø sig selv i R.... :-)
Allerførst så vil jeg opfordre dig til at tage på et kastekursus istedet for at starte med at købe grej som du bliver træt af efter 2 måneder, bare fordi en smart ekspedient skulle sælge noget hurtigt.
Med et kastekursus kan en dygtig instruktør ret hurtigt lære dig basis i fluekastet, og du kan herfra selv bygge videre, samtidig kan han give dig et par gode råd og vejledning med til hvilket grej du skal kigge efter.
Med et kastekursus får du værktøjerne til at kunne begynde at udvælge dig noget grej som du kan bruge, hold specielt øje med brugt markederne, her kan der være rigtig mange peneg at spare, specielt http://www.123nu.dk er der et brugt marked med rigtig meget flow så her er der altid gode tilbud på brugt grej.
Du skal endelig ikke tøve med at stille spørgsmål her på sitet, der er ikke en fantasillion brugere tilgengæld vil du få nogle ærlige svar og jeg har ikke set nogen her, som er "farvet" af det ene eller det andet mærke, så stil roligt spørgsmål og vi skal besvare så godt vi magter.

Jeg er sikker på at Lasse Karlsson nok skal blande sig i denne tråd, og han kan altså guide dig til en af den nærmeste instruktører i dit nær område, han er selv instruktør og en dygtig en af slagsen skal jeg lige hilse at sige ;-)

Håber det gav lidt mere klarhed?
Ellers så spørger du bare igen :-)

/Allan

http://www.customflies.dk
11-01-2010 20:26
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
De fleste kurser forudsætter dog at man ejer et sæt fluegrej. Ihvertfald de kurser jeg har set udbudt.

Jeg så tilfældigvis et sæt fra Greys til 999,- ved en butik der hedder Predator Sportfishing. Jeg har ladet mig fortælle at sættet er helt okay til prisen.

Mvh.
11-01-2010 20:40
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
(11-01-2010 20:40)Jakob Hansen Skrev:  De fleste kurser forudsætter dog at man ejer et sæt fluegrej. Ihvertfald de kurser jeg har set udbudt.

Jeg så tilfældigvis et sæt fra Greys til 999,- ved en butik der hedder Predator Sportfishing. Jeg har ladet mig fortælle at sættet er helt okay til prisen.

Mvh.

Måske Jakob har ret ?

Jeg har selv været på 2 kurser, og her havde instruktørerne grej med så alle kunne få stænger i hånden Big Grin

/Allan

11-01-2010 20:43
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
(11-01-2010 20:43)A.O. Skrev:  Måske Jakob har ret ?

Jeg har selv været på 2 kurser, og her havde instruktørerne grej med så alle kunne få stænger i hånden Big Grin

/Allan

Under alle omstændigheder er det nok en fin ide at tjekke det inden man tilmelder sig Wink
11-01-2010 20:47
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #6
Hej Jakob.
My BadBig GrinBig GrinBig Grin

@ Thomas husk at chekke om de har grej du kan låne Big Grin

/Allan

11-01-2010 20:58
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #7
Hej Thomas og velkommen til Wink

Først vil jeg lige fortælle at min baggrundsviden for fluefiskeri kun lige går 1 år tilbage, dér startede jeg nemlig selv med fluepinden, hvilket uden tvivl er min bedste hobby - nogensinde Wink

Der sidder rigtig mange kompetente fluekastere herinde der kan deres grej ud til fingerspidserne. Så når du har været bla. fordi A.O's spørgsmål i forhold til budget, fisk der skal fanges osv, så er det klart nemmere at hjælpe dig videre.
Dertil vil jeg lige tilføje et plus til brugtmarkedet. Der er virkelig penge at spare her.

Et kastekursus kan klart anbefales. Det er godt nok noget af en vej fra Løkken men til foråret kommer der gratis kastekursus i Århus: http://www.pralhalsen.dk/?q=aktiviteter/...nstruktion - jeg var der forrige år og det er super godt. (Dér kunne man låne fluesæt af instruktørene Wink )

Foruden kastekursus gravede jeg mig dybt ned i hjemmesider og video ang. fluekastet for at være godt klædt på - og det hjælper altså!
Når du har fundet dig tilrette med lidt grej vil jeg tømme mine fortrukne her til dig, med videoer, teoretiske hjemmesider osv - hvis du vil have det.

Mvh
Stig
11-01-2010 21:34
Adversering
imac

Besked: #8
(11-01-2010 20:26)A.O. Skrev:  Hej Thomas.
Velkommen til forum.

Dejligt med nye "Ansigter"

Jeg tillader mig lige at stille et par opfølgende spørgsmål.
1. Havd vil du gerne fiske efter? (Altså hvilke arter af fisk)
2. hvad er dit budget?
3. har du fisket med flue før?
4. Er det meningen at sønnike også skal fiske med flue?

Her er lige et par forhåndstips :-)
Hvis du gerne vil begynde med at fiske med flue, så kan jeg godt skrive under på at du nu træder en i en verden af alle mulige underlige forkortelser, linevægte overhåndskast, underhåndskast og meget mere....
Til at starte med er det fuldkommen uoverskueligt, MEN frygt ikke, når man har fundet tråden så er det faktisk lige så nemt som at klø sig selv i R.... :-)
Allerførst så vil jeg opfordre dig til at tage på et kastekursus istedet for at starte med at købe grej som du bliver træt af efter 2 måneder, bare fordi en smart ekspedient skulle sælge noget hurtigt.
Med et kastekursus kan en dygtig instruktør ret hurtigt lære dig basis i fluekastet, og du kan herfra selv bygge videre, samtidig kan han give dig et par gode råd og vejledning med til hvilket grej du skal kigge efter.
Med et kastekursus får du værktøjerne til at kunne begynde at udvælge dig noget grej som du kan bruge, hold specielt øje med brugt markederne, her kan der være rigtig mange peneg at spare, specielt http://www.123nu.dk er der et brugt marked med rigtig meget flow så her er der altid gode tilbud på brugt grej.
Du skal endelig ikke tøve med at stille spørgsmål her på sitet, der er ikke en fantasillion brugere tilgengæld vil du få nogle ærlige svar og jeg har ikke set nogen her, som er "farvet" af det ene eller det andet mærke, så stil roligt spørgsmål og vi skal besvare så godt vi magter.

Jeg er sikker på at Lasse Karlsson nok skal blande sig i denne tråd, og han kan altså guide dig til en af den nærmeste instruktører i dit nær område, han er selv instruktør og en dygtig en af slagsen skal jeg lige hilse at sige ;-)

Håber det gav lidt mere klarhed?
Ellers så spørger du bare igen :-)

/Allan

hej allan

jeg vil gerne starte med at fiske ved søer og å men sener kunne jeg da godt prøve havet

budget ca 1500-2500

ja har da prøvet det et par gange men det gik ikke så godt Dodgy

ja sønnik vil også gerne prøve

Mvh thomas
14-01-2010 15:04
imac

Besked: #9
hej allan

jeg vil gerne starte med at fiske ved søer og å men sener kunne jeg da godt prøve havet

budget ca 1500-2500

ja har da prøvet det et par gange men det gik ikke så godt

ja sønnik vil også gerne prøve

Mvh thomas
17-01-2010 15:44
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #10
Hej Thomas

Ang grej du skal købe, syntes jeg du skal prøve og tage ned til din grejhandler og snakke med ham om hvad han har at byde på af stænger i et given prisleje og måske dyre da de kan findes på nettet eller udland til billigere penge.

Og så få prøvet lidt forskelligt for at finde ud af hvilken aktion i stangen der passer til dig, så er det også meget nemmere for garvede fluefiskere at give dig et praj i rigtige retning på mere specifikke stænger der kan anbefales når vi kender til hvilken aktion i stangen du helst vil have Smile

Udfra hvad du skriver om hvad du vil fiske, vil jeg anbefale dig en 7'er da den kan bruges alle de nævnte steder og klare næsten alle forhold uden problemer.. Smile

Hvor hører du til i landet Thomas ??

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
17-01-2010 18:25
imac

Besked: #11
hej klaus

mange tak for rådet jeg vil gå til brasholdt i morgen

jeg bor i hundelev som ligger 10 km fra løkken