Erfaringer med M.P. Magic tool
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
Erfaringer med M.P. Magic tool
På det seneste har jeg arbejdet en del med kanin. Både som på moderne laksefluer, traditionelle zonker og som grundingrediens på reje og -kutlingeimitationer. På en fin restaurant ville menuen hedde "variationer over kanin". Nu er jeg jo ikke kok, men amatør fluebinder. Og jeg kan virkeligt godt tænke mig at tapere længden af hår i dubbingløkken. Men det er pissevanskeligt at i hånden Angry.
Har i nogen erfaringer med MP Magic tool i den forbindelse?

Jeg forestiller mig marabou og andre "bløde" materialer også kunne være interessant at eksperimentere med.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
13-01-2010 10:06
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: Erfaringer med M.P. Magic tool
Hej Jan.

Jeg har ikke prøvet den klemme,men set en anden der ser mere proff ud.
Den er lavet af Vosseler http://www.pro-flyfishing.com/en/unique-.../clip.html

Magic klemmen ser lidt billig ud,hvor Vosselers ser ud til at kunne holde til mere,og nemmere at bruge.

Mvh
Esben
13-01-2010 10:59
123

Besked: #3
Esben,

Hvordan mere proff? Alu vs. plastik? Smile Vosselers findes kun i én størrelse og så bruger den elastik til at spænde kæberne sammen med. Der følger et ekstra elastik med, men det dør også hurtigt (formoder jeg). Elastikker har en meget begrænset levetid og det har MP fundet ud af hurtigt. De første var med elastik og siden hen kom de alle med fjedre i stedet. Mit sæt blev byttet uden snak. Det virker. Ulempen ved Vosselers er, at du ikke kan se hvad du laver eller hvor langt materialet er kommet ind. Det kan du med Magic tool da den er gennemsigtig. Desuden har Magic tool nogle meget "spidsere" kæber end Vosselers hvilket kan være en stor fordel hvis du har få eller korte materialer i klemmen.

Om den ene skulle være mere holdbar end den anden kan jeg ikke se argumentet i, da man kun skal holde hår i den og ikke hamre søm i Wink Hvordan kommer du frem til at den er nemmere at bruge? Det er jo stort set samme værktøj - rent funktionsmæssigt.

Jan,

Jeg har begge liggende og under praksis brug er der ikke den store forskel. Begge er total overpriced, men du får mere i Magic tool (flere størrelser og gennemsigtighed). Lucian bruger kun Vosseler, men det er nok et spml om smag. Du kunne jo også godt lide MP whipfinisher - jeg synes den er mindre brugbar. Du kan evt. købe nogle Bulldog klemmer billigt i føtex eller lign og se om det er noget for dig.
(Denne besked var sidst ændret: 13-01-2010 af 15:13 123.)
13-01-2010 14:48
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Hej Thomas.

At man ikke kan se hvor langt matrialet kommet ind ? Der må du vidst til optiker Big Grin Der er 2 runde alu pinde,hvis du ikke kan se over disse er der noget galt Wink

http://www.flyforums.co.uk/fly-tying-for...ackle.html Her kan man se den i brug.

jeg skal ikke sige om den er bedre,den ser bare smartere ud.

Mvh

Esben
(Denne besked var sidst ændret: 13-01-2010 af 15:02 Esben Ludvigsen.)
13-01-2010 14:58
123

Besked: #5
Esben,

Jeg kan ikke se gennem alu, men jeg kan dog se gennem gennemsigtig plastik Wink

P.S. Vi surfer for meget og arbejder for lidt Big Grin
(Denne besked var sidst ændret: 13-01-2010 af 15:15 123.)
13-01-2010 15:13
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
Hej Screiber & Esben

Jeg tror jeg nupper M.P´en, da den forefindes i den lokale Grejbiks.

Tak for hjælpen.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
13-01-2010 15:50
123

Besked: #7
Jan,

Du kan købe en DVD hos MP med info om brugen af Magic tool. Ellers prøv youtube.
(Denne besked var sidst ændret: 13-01-2010 af 19:49 123.)
13-01-2010 19:44
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #8
Hvorfor egentlig bruge så mange penge på noget så dyrt som de M.P værktøj ?? Du kan snildt finde nogen der ligner fuldstændig på en prik og er i plastik, bare med ukendt navn på til næsten ingen penge nede i Panduro hobby... Smile
Og dem kan man også se igennem ligesom M.P Magic Tool ..

Har godt ikke fattet de M.P skal koste så meget når det kan gøres så meget billigere og de koster ikke en skid at producere .. Cool

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
13-01-2010 20:42
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Var lige ved at købe en "papirklemme" i blik til 49,50 i den lokale grejbutik. Jeg undlod, for 10 min senere at stå med en magen til (kr. 10,-) - og desuden en lidt større model (kr. 13,50) købt hos boghandleren ved siden af!!

Det samme med "rørfluenåle", der hos hobby-butikker købes i bundter til ½-delen af grejhandlernes stk-pris - de kaldes filtningsnåle - (eller var det quiltnings-nåle??)

Det kan betale sig at se sig for.
Brandt

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
13-01-2010 21:40