Problemer med piedestal/fødder til fluestik
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
Problemer med piedestal/fødder til fluestik
Nå. Mit indlæg forsvandt og jeg blev logget af.. så må jeg jo skrive det igen.Dodgy

Da jeg så Johns tråd om hans flotte mahognifod o.a., blev jeg mindet om mit problem med fødder/piedestalmodeller generelt. Jeg har det problem at stikket rutcher når jeg bruger fod til mine stik.

Om det skyldes at jeg gennem mange år har været vandt til at mine stik sad urokkligt fast i bordkanten, og som følge deraf har tillagt mig dårlige vaner, eller om jeg har til gode at prøve en ordenlig fod ved jeg ikke.

Jeg har endnu aldrig prøvet en fod som var stabil nok. Ved træk lodret ned bindetråden er det ok, men så snart der skal trækkes tværs, dvs. dubbingkrop, rib, muddlerhoveder etc. etc., så kommer problemet med at foden rutcher. Skal lige nævne jeg mest bruger Benecchi 12/0, så jeg trækker jo ikke hårdere end den holder til.

Så.. har jeg til gode at prøve noget ordenligt, skal jeg tænke i underlag, eller skal jeg ændre teknik?Blush

På forhånd tak for jeres bud!

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
28-10-2011 13:58
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Problemer med piedestal/fødder til fluestik
Hej Lars

Havde også selv samme problem i starten, men fandt hurtigt en god og nem løsning..

Silicone dutter (ligesom filt plader) under foden. Så ridser den ikke selv hvis det er glas, træ eller andet bord du sidder ved. Konen bliver ikke sur og det rudser ingen steder mere.. Big Grin Det fungere super godt for mig..

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
28-10-2011 14:00
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
Mit har et monster tung fod. Hvad er foden lavet af?

Venligst Nikolai

28-10-2011 14:06
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #4
(28-10-2011 14:00)Klaus J Skrev:  Hej Lars

Havde også selv samme problem i starten, men fandt hurtigt en god og nem løsning..

Silicone dutter (ligesom filt plader) under foden. Så ridser den ikke selv hvis det er glas, træ eller andet bord du sidder ved. Konen bliver ikke sur og det rudser ingen steder mere.. Big Grin Det fungere super godt for mig..

Det må prøves Klaus. Jeg er ikke i tvivl om at det er friktionen mellem fod og bord der er det største problem.

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
28-10-2011 14:10
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #5
(28-10-2011 14:06)Nikolai R. Skrev:  Mit har et monster tung fod. Hvad er foden lavet af?

Tror ikke det har noget med vægten at gøre. Har prøvet at øge vægten med en tung 'dørstopper'. Det gav ikke noget.

Jeg har prøvet forskellige modeller. Det har været messing o.a. støbegods. Men kendetegnende for dem alle har været utilstrækkelig friktion mod bordet.

Hilsen

Lars T.

28-10-2011 14:14
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
(28-10-2011 14:10)Lars Troels Skrev:  Det må prøves Klaus. Jeg er ikke i tvivl om at det er friktionen mellem fod og bord der er det største problem.

Hilsen

Lars

Det er det uden tvivl. Fik selv invisteret i følgende stik for ikke lang tid siden
Antvil Atlas Vise
Det skabte nemlig selv samme problemer som du beskriver, men da jeg ikke havde nogen permanente pladser daværende tidspunkt, valgte jeg løsningen pga ikke skade det bord jeg sad ved.
Men at de også hjælper til stikket ikke rudser rundt på bordet når man binder, er kun et virkelig stort plus.. Big Grin

Billigt men effektivt.. Og så behøver man ikke engang en monster tung fod for at løse dette.. Wink

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
28-10-2011 14:15
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
(28-10-2011 13:58)Lars Troels Skrev:  Nå. Mit indlæg forsvandt og jeg blev logget af.. så må jeg jo skrive det igen.Dodgy

Da jeg så Johns tråd om hans flotte mahognifod o.a., blev jeg mindet om mit problem med fødder/piedestalmodeller generelt. Jeg har det problem at stikket rutcher når jeg bruger fod til mine stik.

Om det skyldes at jeg gennem mange år har været vandt til at mine stik sad urokkligt fast i bordkanten, og som følge deraf har tillagt mig dårlige vaner, eller om jeg har til gode at prøve en ordenlig fod ved jeg ikke.

Jeg har endnu aldrig prøvet en fod som var stabil nok. Ved træk lodret ned bindetråden er det ok, men så snart der skal trækkes tværs, dvs. dubbingkrop, rib, muddlerhoveder etc. etc., så kommer problemet med at foden rutcher. Skal lige nævne jeg mest bruger Benecchi 12/0, så jeg trækker jo ikke hårdere end den holder til.

Så.. har jeg til gode at prøve noget ordenligt, skal jeg tænke i underlag, eller skal jeg ændre teknik?Blush

På forhånd tak for jeres bud!

Hilsen

Lars T.

Hej Lars

Hvilekt stik binder du på?

Jeg har binder på hhv. et gammelt flymate eller et Rennzetti Presentation 2000. Begge med piedestal. Uanset om du binder de største geddetarponsailfishjern så lader det sig fint gøre på piedestalstik, men du er nødt til at ændre din bindestil en smule.
Som du selv nævner bør du trække i tråden på en sådan måde, at du ikke vælter stikket. Alle piedestal stik kan vælte, hvis man ikke tænker sig om Wink Det værste stik jeg har prøvet i så henseende er Marc Petitjean stikket med traveller base (lykkeligvis kan samme piedestal også transformeres til bordbespænding).

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 28-10-2011 af 14:17 Jan Fensten.)
28-10-2011 14:16
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #8
(28-10-2011 14:16)Jan Fensten Skrev:  Hej Lars

Hvilekt stik binder du på?

Jeg har binder på hhv. et gammelt flymate eller et Rennzetti Presentation 2000. Begge med piedestal. Uanset om du binder de største geddetarponsailfishjern så lader det sig fint gøre på piedestalstik, men du er nødt til at ændre din bindestil en smule...

Jeg bruger mest mit danskproducerede Flymate, med kuglehoved, eller en Regal kopi. Men til geddefluer, og kevlartråd, bruger jeg et eller andet indisk monster, er har den egenskab at der skal en bulldozer til at få det til at rokke sig ud af stedet.

Hilsen

Lars

28-10-2011 14:26
LCB

Besked: #9
Du har sympati herfra, Lars. Jeg kan ikke fordrage at binde på stik med bordplade af flere årsager. Jeg gør det kun hvis jeg er på besøg eller jeg binder fluer til step-by-step billeder.

1. Det irriterer mig at jeg skal tage hensyn til at stikket kan vippe. Med en C-klampe kan jeg binde uden hensyn til en uhensigtsmæssig trækvinkel i forhold til stikket.

2. Med en bordplade står stikket lidt længere inde på bordet, hvilket gør det sværere at slappe af i skuldrene når man binder.

3. Med en bordplade kan man ikke lave lange dubbingløkker.

Derfor - skrot bordpladen og køb en fed C-klampe Big Grin

Lars
28-10-2011 19:03
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #10
Få Peter falkenberg til at lave en baseplade til dig.

Jeg fik ham til at lave en til mit rørflue stik.

Det har et ret stort areal og vejer 2,5kg.

Jeg kan love at den ikke flytter sig.

Du kan evt. referere til mig, så ved han hvordan det skal se ud.
Mit er bestemt ikke fancy med en flot lakering, men det flytter sig fandme ikke Big GrinBig GrinBig Grin

I modsætning til mit renzetti traveler som snart står for en udskiftning af baseplade.

Jeg er i modsætning til LCB meget glad for baseplade, men det er helt sikkert en smagssag.

Prøv evt at bytte stik med din makker og se hvor meget det betyder at kende sit stik.
Jeg bandt på Andreas, Jørgen møller stik forleden, og det er altså noget af en omvæltning.

/Allan

http://www.customflies.dk
28-10-2011 19:55
john2000

Hundested
Besked: #11
Hej
Jeg har aldrig haft problemer med at stikket rusjer eller vælter,men min plade er i samme vægtskala som Allans. Problemet der bliver nævt om lange dubbibgløkker,har jeg aldrig oplevet,for selv om mit stik står på en fod,kan jeg da lave dem så lange som til gulvet. Og længere har man vel ikke brug for.Big Grin

Må din bindetråd aldrig knække
28-10-2011 20:46
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #12
Hej lars
Slingredug det kan være din løsning.

mvh Jeppe
28-10-2011 21:25