Ulovligt garn, Randers Fjord
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Ulovligt garn, Randers Fjord
Ja så var jeg lige ved at tage et nyt hovedspring i dag. Ikke på grund af en stor sten men grundet et ulovligt umarkeret garn Angry
Der var ekstremt lavvande i dag ved Randers Fjord og jeg gik i et område hvor vandet kun lige gik op til knæene.

Har netop anmeldt det ulovlige - eller ejerløse - garn. Der var en god håndfuld skrubber fanget i garnet, de fleste kun halvdøde med en masse skrammer.

[Billede: 20111028_153258.jpg]
[Billede: 20111028_153239.jpg]
[Billede: 20111028_153233.jpg]

Skrubben var stadig i live og som det ses på billedet meget medtaget.
- Jeg synes ovenstående sætter tingene lidt i perspektiv når bølgerne går højt omkring UV-jagt og des lige.

Mvh
Stig
28-10-2011 19:29
Adversering
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #2
RE: Ulovligt garn, Randers Fjord
(28-10-2011 19:29)Stig Sörnsen Skrev:  Ja så var jeg lige ved at tage et nyt hovedspring i dag. Ikke på grund af en stor sten men grundet et ulovligt umarkeret garn Angry
Der var ekstremt lavvande i dag ved Randers Fjord og jeg gik i et område hvor vandet kun lige gik op til knæene.

Har netop anmeldt det ulovlige - eller ejerløse - garn. Der var en god håndfuld skrubber fanget i garnet, de fleste kun halvdøde med en masse skrammer.

[Billede: 20111028_153258.jpg]
[Billede: 20111028_153239.jpg]
[Billede: 20111028_153233.jpg]

Skrubben var stadig i live og som det ses på billedet meget medtaget.
- Jeg synes ovenstående sætter tingene lidt i perspektiv når bølgerne går højt omkring UV-jagt og des lige.

Mvh
Stig
For mig at se Stig så ser det ud som spøgelsesgarn. Jeg stod jo på den anden sid så jeg kunne ikke se dem . Var der anker i enderne, og stod de ikke på tværs af renden. Hvis de var sat på den måde er det sgu nogen store fjolser der ikke ved hvad vej de skal sætte garn

MVH Niels
28-10-2011 20:00
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #3
(28-10-2011 20:00)Niels O Haugset Skrev:  For mig at se Stig så ser det ud som spøgelsesgarn. Jeg stod jo på den anden sid så jeg kunne ikke se dem . Var der anker i enderne, og stod de ikke på tværs af renden. Hvis de var sat på den måde er det sgu nogen store fjolser der ikke ved hvad vej de skal sætte garn

Stod på langs med bredden - i en C form. Helt klart for at fange skrubber, hvilket garnet så også havde gjort meget godt.

Om det er ejerløst er for mig underordnet. En tabt fluestang slår ikke 10 skrubber i hjel..

Mvh
Stig
28-10-2011 20:06
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #4
Hvis du forestiller dig at det her er et luftfoto - op er (næsten) syd, altså havnen. Ned er Sødring.

[Billede: ulovligtgarn.jpg]

Det er derfor at det på det første billede, hvor man kan se havnen, ser ud som om garnet går på tværs. Men det er fordi det er den nederste ende af garnet jeg står ved.

Mvh
Stig
28-10-2011 20:13
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #5
Jeg ved ikke om det er lidt Off Topic.

Men jeg kunne godt tænke mig at spørge til debat omkring disse ulovlige net.

Skal man udøve selvtægt og hive dem i land.
eller lade dem stå til fiskeri kontrollen.

Personligt har jeg stor lyst til at hive lortet i land og smide ud.

Hvad siger i andre ?

/Allan

http://www.customflies.dk
28-10-2011 20:24
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
(28-10-2011 20:24)A.O. Skrev:  Jeg ved ikke om det er lidt Off Topic.

Hvad siger i andre ?

/Allan

Ikke spor OT Wink

Jeg havde da også lyst. Men omvendt så er der ikke meget bevis tilbage til fiskerikontrollen i så fald.
Desuden er jeg ikke til selvtægt - selvom det i visse situationer kan føles ganske svært at overholde. Dodgy

mvh
Stig
28-10-2011 20:28
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #7
Jeg har været inde for at læse om garn i Randersfjord men kan sgu ikke finde ud af om de står ulovligt. Uanset om de er lovlige eller ej så er det sygt der er garn i Gammeldybet, og jeg håber det er ulovligt at sætte nedgarn der. ØH Stig det kunne ellers have set godt ud hvis du havde taget et hovedspringAngel du har jo lært at vende dig om på ryggenRolleyesTongue Bare en lille spydighedBig Grin

MVH Niels
28-10-2011 20:42
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
(28-10-2011 20:42)Niels O Haugset Skrev:  Jeg har været inde for at læse om garn i Randersfjord men kan sgu ikke finde ud af om de står ulovligt. Uanset om de er lovlige eller ej så er det sygt der er garn i Gammeldybet, og jeg håber det er ulovligt at sætte nedgarn der. ØH Stig det kunne ellers have set godt ud hvis du havde taget et hovedspringAngel du har jo lært at vende dig om på ryggenRolleyesTongue Bare en lille spydighedBig Grin

Høhø Big Grin
Men de skal vel være markeret uanset hvad? Der var intet. Ingen flag, ingen bøje - komplet usynligt.

EDIT: Her er flere: http://brakvand.com/index.php/henrik-let...en-trussel - specielt garnet hvor skrubben sidder fast ligner rigtig meget samme slags som jeg faldt over i dag.

Mvh
Stig
28-10-2011 20:49
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #9

Hvad siger i andre ?

/Allan

Selvtægt er ulovligt og jeg synes man bør tage stærkt afstand fra det. Vi har på Fyn lige haft en sag hvor nogle erhvervsfiskere fik trukket lovlige! garn i land til stor fortrydelse for alle os i foreningerne, der blev beskyldt for både det ene og det andet.

Meld garnet til fiskerikontrollen, min erfaring er at de reagerer positivt på henvendelser.
28-10-2011 20:55
Janus H.

Djursland
Besked: #10

Hvad siger i andre ?

/Allan

Jeg hiver lortet op på land hvis det er mig muligt.

Jeg er flere gange vadet ind i umærkede/ejerløse garn. Om natten kan det være decideret livsfarligt. Nu ved jeg godt UV jægerne sikkert kan se dem, men det kunne sgu gå grueligt galt for dem om de fik sig viklet ind i et umærket garn på det lave vand Confused

Jeg har endda fundet et ved en badebro i et sommerhusområde, sat fra spidsen og vinkelret med kysten. Og her svømmer gamle mennesker meget tidligt om morgenen, sådan en klaphat Angry

Fiskerikontrollen skal selvfølgelig underrettes, og har de mulighed for det tager de sig også af det er mit indtryk.
(Denne besked var sidst ændret: 28-10-2011 af 21:29 Janus H..)
28-10-2011 21:27
CS78

Ullerslev
Besked: #11
Jeg oplever desværre ofte de her umærket garn når jeg er på uv jagt, og det er både dag og nat.
Og selvom vi ligger i vandet, så kan de være ret svære at se nogle gange. Og ja sådan et garn kan gå hen og få da fatale konsekvenser for en uv jæger.
Men i det hele taget er alt det her piratfiskeri noget svineri, og det er blevet rigtig slemt de sidste 2 år. Og dem der sætter garnet bliver desværre sjældnet fanget.

Mvh Claus Schneiders

Passioneret UV jæger og lystfisker.
29-10-2011 06:48
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #12
(29-10-2011 06:48)CS78 Skrev:  Jeg oplever desværre ofte de her umærket garn når jeg er på uv jagt, og det er både dag og nat.
Og selvom vi ligger i vandet, så kan de være ret svære at se nogle gange. Og ja sådan et garn kan gå hen og få da fatale konsekvenser for en uv jæger.
Men i det hele taget er alt det her piratfiskeri noget svineri, og det er blevet rigtig slemt de sidste 2 år. Og dem der sætter garnet bliver desværre sjældnet fanget.

hej

i gør jeg vel den ulejlighed at melde det så ?

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
29-10-2011 09:13