Fluestik for begyndere
Frederik

København N
Besked: #1
Fluestik for begyndere
Hej Gutter
Jeg fylder snart 30 og selvom jeg i mange år har skrevet boxershorts og deodorant på ønskelisten som mine ydmyge gaveønsker så får jeg ikke lov at slippe så nemt nu kan jeg forstå. Rolleyes
Så jeg tænker måske at ønske mig lidt grej så jeg kan binde mine egne kystfluer da jeg i forvejen ikke imponeret over de fluer jeg har købt, de ligner generelt ikke de fluer man ser folk selv har bundet, men ser billige ud selvom de ikke er det.
Hvad ville i sige at det krævede at komme igang uden at skulle have gang i det helt dyre grej, jeg har set fluestik ned til 150 kr. i ækvatorsport, men er det bare dumt fordi man så vil have nyt 3 måneder efter? Og hvad skal man bruge for at kunne binde sig lidt reje og små-fisk imitationer til kysten, her mener jeg alt fra stik til materialer.

Og evt lidt råd og vejledning til en præcis indkøbsliste så jeg bare kan sætte mig ved stikket og gå igang når jeg har åbnet mine gaverSmile for økonomien er lidt stram så jeg skulle gerne kunne få det hele foræret uden for mange yderligere udgifter og derfor skal det nok ikke være de dyreste ønsker jeg skal komme med.
13-01-2010 23:21
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: Fluestik for begyndere
Her er mine forsigtige bud på en fornuftig - og billig - startpakke

Jeg har i snart 7 år brugt og bruger stadigvæk denne her:

http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.h...2e056bb1ca

Det kan sagtens gøres bedre men nok ikke meget billigere Smile Den har et fint greb om de typiske krogstørrelser til kystfluer, men kan måske ikke helt være med på de små tørfluer (men det kan jeg heller ikke)

Køb derudover en trådholder med keramisk indlæg samt en dyrelægesaks. Det er lidt dyrere end de aller billigste, men er for mig alle pengene værd.

Et dubbinghjul af de billige og en hæderlig velcrobørste til at kradse dubbing op med koster ikke meget og bør derfor være med fra start.

Jeg vil dog selv springe Whipfinisher over. Jeg klarer mig med at binde dobbelthalvstik med fingrene.

Derefter kommer lak, bindetråd, kroge og en hel masse materialer, men det må være et andet kapitel Smile ...vælg nogle mønstre du kan lide at fiske med og start med at købe materialer til en 3-4 stk, så har du et godt startgrundlag, som sagtens kan bruges til at improvoisere udfra

Held og lykke med grejjagten

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
13-01-2010 23:51
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Hej Frederik

Hvis det er for at spare penge - så glem det! Det er en beskæftigelse, som griber om sig, og mht fjer og hår skal du købe god kvalitet - billige materialer giver bøvl og dårlige fluer.

Find ud af, hvilke fluer du gerne vil kunne binde. Aliér dig med en erfaren binder og tag ham med på indkøb hvis det er muligt. Jeg vil mene at du kommer et pænt stykke for 3 - 4 plovmænd. (Til en start). Du vil dog hurtigt finde ud af, at du lige mangler en nakke i en bestemt farve, noget rævehår i et par andre farver, noget flash, bindetråd, kroge, flatbraid, dubbing i 3-4 farver, softhead, keramisk trådholder, ................ undskyldRolleyes det var ikke for at tage modet fra dig - det er efter min mening en uundværlig del af fluefiskeriet, men det er enten eller ... enten går det i sig selv - ellers griber det om sig. Jeg tror, at jeg mangler at binde mindst 20.000 fluer før der kommer økonomisk ballance i forhold til et liv med købefluer! Shit: 20.000 kroge alene = 60-70.000,- det går aldrigBig Grin

God bindelyst
Brandt

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
14-01-2010 00:00
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #4
Hej Frederik

Nikolai´s forslag til et begyndersæt er fint. Dog vil jeg spare den dyrlæge saks i første omgang. Start istedet med en lidt grovere saks du kan bruge til både groft og fint arbejde. Oracle laver en rigtig god én til 100,-. Måske bør du bruge de 150,- spir du lige har sparet på en saks til det grove med det samme Big Grin Det er nemlig en fordel at have en saks til kobbertråd, monofil og andre hårde materialer. Og en saks forbeholdt fint materiale.

Hvis du sender en PM med din adresse skal jeg sende en stak tiloversblevet materiale til dig. Tillykke med din nye hobby.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
14-01-2010 00:12
Frederik

København N
Besked: #5
Hej Nikolai, Brandt og Jan
Tak for alle de gode råd, jeg vil egentlig ikke binde fluer selv for at spare penge, men for at få en ordentlig flue ud af min investering(forhåbentlig).

Ja, jeg regner så også med at det nok kan gribe om sig i længden, men til at starte med er mit mål at kunne binde en god pattegris eller anden reje imitation og måske en tobis imitation, meget mere føler jeg ikke pt at jeg har brug for, men det skal lysten til at fordybe sig i emnet nok ændre med tidenBig Grin

Jeg sætter den anbefalede fluestik på ønskelisten sammen med to sakse, en trådholder som denne måske: http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.h...7202d27836

Og duppinghjul og velcrobørste

Jan det er utrolig venligt af dig og det siger jeg selfølgelig ikke nej til, du får en PM, tusind tak!

tak til jer alle
14-01-2010 00:54
Daniel Heinrichsen

Besked: #6
Hej Frederik

Jeg var så heldig at jeg fik mit første stik helt og aldelses gratis (af en hvis fynbo, der også er aktiv på siden Big Grin)...

Siden da, har den måtte lade livet (nåede at binde 100-150 fluer på den)...

Og har da invisteret i et dyrer. Så start du bare med et "billigt" til omkring en plov. og når du mener at det er på tide, jaahh så lav en ny tråd Big Grin

Du skal bruge nogle småting af bindeværktøj...

Vil klart anbefale dig at starte med noget simpelt og så udvide langsomt. Start fx. med en kobberbasse og ikke en Pattegris (og Specielt ikke en HS!!!)
Når du kan den, sæt nogle gummiben på, vupti en fyggi Wink

Når du kan det så er der jo grå frede, magnus, pat'svinet og alle de andre klassikere, der for du lidt mere modstand...

angående kroge, er vi jo ved at købe stort inde, hvis du heldig kan du nok lige liste en bestilling ind???

Mvh
Landkrabben Big Grin
14-01-2010 12:19
Frederik

København N
Besked: #7
Hej Daniel
Ja lystfiskere er sgu flinke til at hjælpe hinandenAngel

Jeg tror ikke jeg kan leve med at starte med en kobberbasse, jeg bliver simpelthen nødt til at binde noget som jeg også gider at bruge ved vandetRolleyes Men uden at spille for selvsikker så skulle jeg mene at det kan læres og jeg plejer da også at være rimelig lærenem og fingerfærdigCool Nu må vi se, måske jeg bliver grumt skuffet og ender med kun at fiske med kobberbasserBig Grin

Hvad er de dyre fluestik kan som de billige ikke kan? altså udover at se bedre ud.
14-01-2010 12:32
Adversering
Daniel Heinrichsen

Besked: #8
(14-01-2010 12:32)Frederik Skrev:  Hej Daniel
Ja lystfiskere er sgu flinke til at hjælpe hinandenAngel

Jeg tror ikke jeg kan leve med at starte med en kobberbasse, jeg bliver simpelthen nødt til at binde noget som jeg også gider at bruge ved vandetRolleyes Men uden at spille for selvsikker så skulle jeg mene at det kan læres og jeg plejer da også at være rimelig lærenem og fingerfærdigCool Nu må vi se, måske jeg bliver grumt skuffet og ender med kun at fiske med kobberbasserBig Grin

Hvad er de dyre fluestik kan som de billige ikke kan? altså udover at se bedre ud.

Jeg kan både binde normalt og så kan jeg binde rørfluer på mit stik...
Og så kan jeg både have det som base og hæfte/klemme (???)

Personligt har jeg fire fluer, en til hver sæson Big Grin og kobberbasse er en af dem...

Hvis du synes den er nem, så prøv giv den hale, rib, rygskjold, et hackle, et par kuglekædeøjne eller hvad ved jeg...

kobberbassen har snuppet 9 ud af de 16 fisk jeg har fanget i år... og ud dem var 3 over målet og den tog en af dem Wink...

Mvh
Landkrabben
14-01-2010 12:50
Sølvræven
Gæst

Besked: #9
(14-01-2010 12:32)Frederik Skrev:  Hvad er de dyre fluestik kan som de billige ikke kan? altså udover at se bedre ud.

IntetBig Grin

Ej det ikke helt korrekt, der finde forskellige applikationer som kan gøre det nemmere at binde fluer, en god ting ved et bindstik er at det er 360 grader roterbart, hvilket hjælpe ved indbinding af rib og hackler osv..
En anden ting er forskellige hjælpemidler i form af fjederholdere til fiksering af løs rib og hackler osv inden disse indbindes, der findes modeller med udskiftelige kæber så man kan binde fra de helt mikroskopiske tørfluer til store streamers og rørfluer..ja you name it............

Producenterne prøver at få os til at tror at vi behøver alt deres fancy udstyr, men når alt kommer til alt kan du binde hele sortiementet på et billig stik, dette ville da også være min anbefaling som nystartet fluebinder...
Tag du bare og køb det billige det gør jobbet.......det stik som er linket til er udemærket..........hvis du følger de andre anbefalinger i tråden ang valg af værktøj så er du klar til denne skønne del af fluefiskeriet......

Skulle du nu eks få lyst til at binde rørfluer, laver HP..en rørflueholder som sættes i de eksisterende kæber til 150 kr sådan ca..og den duerBig Grin

Venligst

/Claus
14-01-2010 12:54
Frederik

København N
Besked: #10
Hej Silverfox og Daniel
Jeg tænkte det nok, at stikket til mange penge kunne noget som jeg nok ikke har brug for. Bruger man rørfluer på kysten?

Daniel jeg betvivler ikke kobberbassens evne til at fange fisk, men der er også noget om at det der fanger er det som du har for enden af linen og hvem ved om du måske havde fanget ligeså meget med en rejeimitation eller mereBig Grin
Men da iøvrigt rigtig mange fisk du har fået i år, dog lidt små i detTongue jeg er på 1 over svenskermål, så det er jo ikke meget i forhold til dig, men størrelsesmæssig statistik hedder 100% over mål der kan du sgu ikke følge medBig Grin, dog har jeg været holdt lidt tilbage af en rimelig konsekvent østenvind der gør det svært at fiske mine vanlige pladser
14-01-2010 13:31
Daniel Heinrichsen

Besked: #11
har også kun fået en der holder svenskermålet, 50cm smukke CM... fanget d. 24 decWink

13 undermåler sidste år... prøv tænkt hvis de alle var over målet i år Big Grin gal det ku være NICE...
Til gengæld har jeg hele 2 gange haft fat i nogle store fisk Big Grin dog mistet igen Sad
Men er du helt gal, jeg har brugt mange timer på at lære at kaste og gået mange kilometer for de fiske, faktisk lidt uretfærdigt, men that's life and i Looooove it... (Landkrabbe + fedtfinne = Heart )

Ja man bruger rørfluer på kysten, men de fleste bruger krogfluer. Har lavet et flot Juletræ på rør, til hornfisk Big Grin

Kan prøve at ligge et billed ind... men den er stadig under finpudsning...

VIL fiskebodegaen have at jeg smider en bindebeskrivelse her på siden når den er færdig???

Mvh
Landkrabben

PS: kunne være man skulle lave en Landkrabbe imitation Big Grin
(Denne besked var sidst ændret: 14-01-2010 af 14:56 Daniel Heinrichsen.)
14-01-2010 14:47
Frederik

København N
Besked: #12
Daniel, d. 24 var sidste årWink hvis det antal du skrev var fra sidste år så synes jeg du har arbejdet hårdt for dine fisk og bør få et klap på skulderen for din indsatsShy (selfølgelig afhængigt af hvor ofte du fisker)

jeg troede du havde fået en fisk om dagen siden nytår og så 1 over målet på de 3 bedste dageSmile

Jeg er spændt på at se hvad fluefiskeriet bringer mig, men jeg kan sige at med spin var jeg på omkring de 13 bare i fisk omkring 2 kilo, smed et par rigtig gode og havde et par seriøse møn følgere, men det er jo også nemmere for mig når jeg helt frit kan vælge hvor jeg kører hen og som studerende også hvornårWink Jeg har desværre ikke holdt tal på mine fisk, men har dog taget billeder af mange af dem med lidt størrelse på. Nok om det, det var spin og jeg forventer ikke at fange helt så meget på flue, men de 2 metroder kombineret så har jeg så absolut forventninger om en 5+Big GrinBig GrinBig Grin

Jeg er da sikker på at alle er enige om at du bare skal lægge alt det ind som du orker, jo mere info der er på siden des bedre!
14-01-2010 15:16