erfarringer med perler som rejeøjn ??
kenneth n

kbh
Besked: #1
erfarringer med perler som rejeøjn ??
hejsa ville lige høre om der er nogen der har erfarringer med at lave deres egne reje øjn , med perler limet på monofil-line ??

har selv lige prøvet at lave et par sæt , som der self skal testes under praktisk fiskeri , men ville lige høre om der er andre der har prøvet lign metode

på forhånd tak
mvh kenneth
08-11-2011 16:52
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: erfarringer med perler som rejeøjn ??
(08-11-2011 16:52)kenneth n Skrev:  hejsa ville lige høre om der er nogen der har erfarringer med at lave deres egne reje øjn , med perler limet på monofil-line ??

har selv lige prøvet at lave et par sæt , som der self skal testes under praktisk fiskeri , men ville lige høre om der er andre der har prøvet lign metode

på forhånd tak
mvh kenneth

Hej Kenneth

Jeg har som dig både overvejet, og prøvet at lave rejeøjne med perler. Min erfaring er at perlerne falder af efter kort tids fiskeri. Det du derimod bør gøre er at brænde monofil 0,30 stykker af ca. 10 cm. I hver ende. Derefter dyppes de i sort lak og lades tørre. Til sidst påføres en dråbe UV lim. Limen fixeres med en UV lygte og stilles derefter til tørre i vindueskarmen.

Gid fornøjelse

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
08-11-2011 17:35
kenneth n

kbh
Besked: #3
ok mange tak Big Grin må jeg prøve
(Denne besked var sidst ændret: 08-11-2011 af 18:18 kenneth n.)
08-11-2011 18:18
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #4
Jeg har forsøgt mange forskellige ting som rejeøjne, og her kommer mine erfaringer med forskellige metoder:

Perler (glas):
De mindste perler af glas er faktisk de bedste. Mine bedste resultater, og det som holder bedst er at putte 10-20 perler på 0,30 eller 0,40mm nylon line (bare på rullen) og derefter brænde enden og forsigt trække en perle ud i det smeltede nylon. Herefter klippes 6-7cm af linen og perle-enden dyppes i klar Softhead (det er min erfaring at det holder bedre end Hardhead).

Nylonøjne:
Der klippes 10cm stykker af 0,30mm nylon, og enderne, ca. 1cm, dyppes i oliebaseret tusch (man kan trykke spidsen af en oliebaseret tusch ned, og derefter løber farven ud på f.eks. en gammel underkop). De tørrer i 5 min. og derefter brændes de. Til slut dyppes enden i klar Softhead. Disse øjne holder rigtig godt og kan nemt varieres i linetykkelse til små rejer, noget som perleøjne ikke kan.

Perler (nylon):
Nylonperler fås i flere farver med transparens og effekter. Nylonperler fås også som selvlysende. Disse er lidt tricky, men mine bedste resultater fås således:

Først følges fremgangsmåden fra glasperler, men efter at perlen er trukket på det brændte nylon er det vigtigt at det forsegles med et limpræparat. 10-sekunders lim kan være svært at håndtere, men hvis man forbereder øjnene først, kan man let hælde nogle dråber på en gammel underkop og "rulle" dem deri. Når limen er tør forsegles igen med Softhead.

Smykkeelastik:
Klar 0,8mm eller 0,6mm smykketråd giver nogle spetakulære resultater. Jeg er ikke færdig med at eksperimentere, men her kommer nogle foreløbige konklusioner:

Med klar smykkeelastik kan man binde en knude, påføre lidt lim og trække en perle på "bagfra". Derefter forsegles enden med perlen med softhead. Det giver et bevægeligt øje, som både giver "gummibens-effekt" og øje på rejen. Jeg har ikke fisket med nogle af fluerne endnu, men det ser ud som om de kunne være giftige næste sæson.
08-11-2011 18:48
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
Benytter selv denne teknik til at lave mine rejeøjne..

Så længe du dypper dem i noget hardhead eller softhead, eller noget af den slags så det holder.. Så får du nogen super fede og fine rejeøjne Big GrinBig Grin

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
08-11-2011 21:07
slidte

Besked: #6
hvis ikke mand vil ofre kr på soft/hard head & uv-lim hvilke billige 10 sekunders lime findes der som ikke gør de skønne perle øjne :-) matte & triste og se på...??
14-11-2011 20:47
john2000

Hundested
Besked: #7
(14-11-2011 20:47)slidte Skrev:  hvis ikke mand vil ofre kr på soft/hard head & uv-lim hvilke billige 10 sekunders lime findes der som ikke gør de skønne perle øjne :-) matte & triste og se på...??
Det tror jeg at alt sekundt lim gør.Men hard head koster kun ca 60 kr for en flaske,og der er til 100 vis af øjne.Wink

Må din bindetråd aldrig knække
14-11-2011 21:42
Adversering
slidte

Besked: #8
okay så må mand jo "ofre" sig
14-11-2011 21:44
Kim A.

fjenneslev
Besked: #9
(14-11-2011 21:42)john2000 Skrev:  Det tror jeg at alt sekundt lim gør.Men hard head koster kun ca 60 kr for en flaske,og der er til 100 vis af øjne.Wink

nærmere 1000 vis Big Grin

Mvh
Kim a.
14-11-2011 22:44
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #10
Jeg laver mine øjne på denne måde http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=144
Se bort fra regnestykket Blush
14-11-2011 23:14
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #11
(14-11-2011 23:14)Esben Ludvigsen Skrev:  Jeg laver mine øjne på denne måde http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=144
Se bort fra regnestykket Blush

Hej Esben

Prøv engang at bruge din Triline rejeøjne line, som skydehoved på din tohånds eller tungere enhånds. Den er ret fed Wink

Du har vel ikke et par kilometer stående i fluo grøn? Wink

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
15-11-2011 00:13
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #12
(15-11-2011 00:13)Jan Fensten Skrev:  Hej Esben

Prøv engang at bruge din Triline rejeøjne line, som skydehoved på din tohånds eller tungere enhånds. Den er ret fed Wink

Du har vel ikke et par kilometer stående i fluo grøn? Wink

Venligst

Jan

Tvivler på at det er et godt skydehoved???
Mener du ikke skydeline?
Jeg har desværre kun den spole der er på billedet
(Denne besked var sidst ændret: 15-11-2011 af 00:37 Esben Ludvigsen.)
15-11-2011 00:36