Rainshadow 10'8 #5
Lars Jakobsen

Aabybro
Besked: #1
Rainshadow 10'8 #5
Selv har jeg fulgt et par projekter her på FV, som har gjort at jeg måtte prøve kræfter med stangbygning. Det er endt med at blive en Rainshadow 10'8" #5 klinge som jeg er begyndt at montere.

Indtil videre har jeg drejet og monteret håndtaget og skal i gang med bevikling og montering at stangøjer.

Som drejebænk har jeg brugt Jem & Fix's billige boremaskine og et gammelt leje som jeg havde liggende. Som så mange andre her på FV brugte jeg en gevindstang til at dreje håndtaget på...

Tilpasningen af håndtaget blev gjort med et gammelt dame driver skaft, hvorpå der er kontaktlimet sandpapir.

Hjulholderen er monteret med korkpropper, fra et par flasker god vin, der blev boret hul i og drejet ned så de passede i enderne af hjulholderen og derefter tilpasset klingen...

Lars Jakobsen
09-11-2011 09:48
Adversering
123

Besked: #2
RE: Rainshadow 10'8 #5
(09-11-2011 09:48)Lars Jakobsen Skrev:  Selv har jeg fulgt et par projekter her på FV, som har gjort at jeg måtte prøve kræfter med stangbygning. Det er endt med at blive en Rainshadow 10'8" #5 klinge som jeg er begyndt at montere.

Det ser sku meget godt ud. Har du nogle flere billeder? Vi vil se mere! Big Grin
09-11-2011 09:59
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
(09-11-2011 09:48)Lars Jakobsen Skrev:  Selv har jeg fulgt et par projekter her på FV, som har gjort at jeg måtte prøve kræfter med stangbygning. Det er endt med at blive en Rainshadow 10'8" #5 klinge som jeg er begyndt at montere.

Indtil videre har jeg drejet og monteret håndtaget og skal i gang med bevikling og montering at stangøjer.

Som drejebænk har jeg brugt Jem & Fix's billige boremaskine og et gammelt leje som jeg havde liggende. Som så mange andre her på FV brugte jeg en gevindstang til at dreje håndtaget på...

Tilpasningen af håndtaget blev gjort med et gammelt dame driver skaft, hvorpå der er kontaktlimet sandpapir.

Hjulholderen er monteret med korkpropper, fra et par flasker god vin, der blev boret hul i og drejet ned så de passede i enderne af hjulholderen og derefter tilpasset klingen...

Det er du sluppet rigtig godt fra. Fed boremaskine Wink Kan rigtig godt li den måde du har spændt den fast på. Det der med en kontaktlimet skabelon havde jeg selv i tankerne, men at lime sandpapir omkring et formet skaft havde jeg ikke lige tænkt på - rigtig god ide Cool

Venligst Nikolai

09-11-2011 10:46
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
Super fed projekt.. Big Grin

Det ser virkelig godt ud og rigtig lækkert håndtag du har fået lavet der uden tvivl. Vil meget gerne også have flere billeder endnu..

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
09-11-2011 10:55
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Den er sgu bare fin Lars Cool - glæder mig til at høre hvordan den kaster ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
09-11-2011 15:19
Lars Jakobsen

Aabybro
Besked: #6
(09-11-2011 10:46)Nikolai R. Skrev:  Det er du sluppet rigtig godt fra. Fed boremaskine Wink Kan rigtig godt li den måde du har spændt den fast på. Det der med en kontaktlimet skabelon havde jeg selv i tankerne, men at lime sandpapir omkring et formet skaft havde jeg ikke lige tænkt på - rigtig god ide Cool

Jeg tumlede med hvordan jeg skulle får "udvidet" hullet så det passede og kom i tanke om jeg havde en gammel dame driver liggende, fra den gang jeg spillede golf. (Nej jeg brugte ikke dame køller, det var en jeg købte til min søster, som hun aldrig fik brugt)
Diameterene passede så det var bare lime noget sandpapir på, men nu du skriver det kunne håndtaget ligeså godt have været drejet på golfskaftet...

Sammen med bormaskinen fulgte et håndtag, hvor jeg først tænkte at lave en holder som håndtaget kunne stå i... Men! Det endte hurtigt med at det bare vær lettere at lave en holder til bormaskinen frem for en holder til holderen...

Det er bare to stykker træ, som er limet sammen. Efterfølgende er der boret ud til boremaskinen og to huller til gevindstænger. Klodsen blev savet over, gevindstænger limet i og vupti en boremaskineholder der kan spændes på arbejdsbordet med skruetvinger...

Jag satte hjulet på som formodenligt kommer til blive brugt. Det er et hjemløst hjul jeg aldrig har fået brugt. I hjulet er der lidt grønt som skal gå igen i monteringen af stangøjerne.

Lars Jakobsen
09-11-2011 18:38
Lars Jakobsen

Aabybro
Besked: #7
Jeg har prøve beviklet stangen men er kommet i tvivl...

Tråden som ligger under beviklingen kommer den til at være synlig efter det er lakeret?

Lidt mere fra hjemme-værktøjs-bygge-afdelingen:

Lars Jakobsen
09-11-2011 18:43
Adversering
123

Besked: #8
(09-11-2011 18:43)Lars Jakobsen Skrev:  Tråden som ligger under beviklingen kommer den til at være synlig efter det er lakeret?

Ja med mindre du bruger color preserver, og selv med "CP" vil sølv eller guld tråd ofte skinne igennem. Du kan evt. gøre tråden våd, så kan du se hvordan det kommer til at se ud.
09-11-2011 18:58
Lars Jakobsen

Aabybro
Besked: #9
(09-11-2011 18:58)Thomas Schreiber Skrev:  Ja med mindre du bruger color preserver, og selv med "CP" vil sølv eller guld tråd ofte skinne igennem. Du kan evt. gøre tråden våd, så kan du se hvordan det kommer til at se ud.

Det er ikke sølvtråden som ligger under, men den grønne beviklingstråd. Den giver en lille forhøjning som jeg ikke er sikker på bliver usynlig efter lakering.

Måske jeg bare skal lave dem om så er det i orden..!

Lars Jakobsen
09-11-2011 19:03
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #10
Det ser sgu godt!

Hvor skal du bruge stangen ? Dansk å fiskeri ? Sidst men ikke mindst,hvor mange gram ?

Den ville være fremrangende til sommer fiskeri i de vestlige åer
09-11-2011 20:21
123

Besked: #11
(09-11-2011 19:03)Lars Jakobsen Skrev:  Det er ikke sølvtråden som ligger under, men den grønne beviklingstråd. Den giver en lille forhøjning som jeg ikke er sikker på bliver usynlig efter lakering.

Måske jeg bare skal lave dem om så er det i orden..!

Ok. Det er lidt svært at se på billedet. Jeg ville i det mindste sørge for at tråden ligger parallelt med klingen fremfor "skråt rundt" om den. Du har umiddelbart også et ret langt stykke tråd under beviklingen (?) hvilket efter mine erfaring ikke er nødvendigt. Så snart du har lakeret beviklingerne er det praktisk set lige meget om du har 10 eller 50 tørn over.
09-11-2011 20:57
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
Når jeg monterer klinger, trækker jeg kun "snippen" 2 mm ind under beviklingen. Den skal bare holdes fast indtil lakken er hærdet.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
09-11-2011 21:19