Ny Stang
Frederik

København N
Besked: #1
Ny Stang
Jeg går og flirter med tanken om at bygge mig en cts enten affinity x eller mx. Jeg er meget ny i fluefiskeriet så det at prøvekaste stænger er for mig egentlig lidt svært at bedømme meget ud fra, så jeg vil egentlig gerne høre jeres tanker om de to stænger eller om det at købe stang uden at have meget at forholde sig til og hvad der ellers kunne være for mig på markedet. Har tidligere haft kigget på TFO, men det tiltaler mig at montere den selv så den bliver lidt personlig.
15-01-2010 20:00
Adversering
Henrik D. Christensen

Besked: #2
RE: Ny Stang
hej frederik
jeg har begge og er mildest talt glad for dem Smile

Affrinity X er den hutigste af de to modeller - men stadig behagelige lette stænger. Alt efter hvilken klasse du ønsker, så ville jeg personligt vælge X'eren i #5 måske #6, og ellers MX (-den er rigeligt hurtigt i #7 og #8 ) efter min smag til hvad end du kommer ud for i DK.

-Jeg syntes der er lidt for meget overdrivelse og navlepil om de sidste få procent hvor fluestænger adskiller sig (men fandme også en feed nørdet form for navlepilTongue) - med det mener jeg - der er få stænger der skiller sig ud negativt - og langt langt de fleste stænger er mere end ganske udemærkede.

-Jeg selv vælger CTS da det tiltaler mig at det er meget lette slanke klinger, "billige" i forhold til kvalitet (til gengæld heller ikke sammegaranti mulighed - men stadig god garanti), og endeligt er jeg ekstra glad for at samle min pind med multi burl håndtag ift til en fabriks made...

kastemæssigt er jeg tilhænger af Lasse K's udsagn om at det ikke er stangen men kasteren der er vigtig..... og tag det derfor med mere end et gran salt når der læses udsagn som: "denne stang kan.....ift til xxx stang, og den kaster så og så langt, og laver en bananasplitformet linebue bla bla bla. ...." Wink
15-01-2010 20:52
Leif Chr.

Besked: #3
Hej Frederik.
Du skriver at du er ny i fluefiskeriet, derfor vil jeg ikke anbefale dig at bygge selv som noget af det første. Årsagen er at hvis du ikke bliver glad for din stang er det noget lættere at sælge den hvis den er monteret fra fabrik.
Mit råd er at købe en god stang brugt. Hvis du bliver træt af den efter noget tid, kan du sælge den uden det store tab.
Jeg har selv skiftet en del ud før jeg blev tilfreds. Det er ikke altid man kan bedømme stangen 100% efter at have prøvet den i 10 minutter og slet ikke når man ikke har kastet med så meget før.
Har selv haft en Affrinity X #6 som er en rigtig fin stang, men som jeg syntes er lidt for blød i toppen. Men sådan er smag og behag forskellig, heldigvisCool
15-01-2010 21:08
Frederik

København N
Besked: #4
Tak for svarene...

Jeg går og tygger lidt på det, men det er ikke et hårdt skub der skal til før jeg bare tager springet og gør det. Som spinnefisker savnede jeg at kunne finde fede klinger til et bygge projekt, så det er jo oplagt at jeg tager det op nu når man tilsyneladende kan få fede flue klinger. Jeg tror jeg er ude i #7 så MX og så ellers monteret så enkelt og stilrent som muligt, kun en enkelt tørn pyntebevikling, jeg drømmer mig allerede afstedShy
16-01-2010 13:26
bom

Besked: #5
21-01-2010 12:59
Frederik

København N
Besked: #6
Leif du har nok ret i at det ikke er smart som helt grøn at bygge den eneste stang jeg har selv, men istedet få en der kan sælges når jeg bliver træt af den. Jeg tager i salmon fly og prøvekaster en TFO ticr, plus hvad der ellers kunne være i mit prisleje en af dagene. Jeg har det tilgengæld rigtig dårligt med at prøvekaste i en butik og så gå ud og finde det på brugtmarkedetSad så den bliver nok købt fra ny hvis det falder i min smag, ihvertfald er der sat en del af mit spinnegrej til salgBlush

Jeg prøvede en sage tcx da jeg var ude i forgårs, med sage hjul på og en loop opti line #6Cool men jeg kastede ikke meget længere end med min nuværendeAngryBlush men jeg kunne se at der var potentiale i mit kast med en bedre stang. Linen hang mere "lige" i luften hvor på min nuværende flimrer den lidt lige efter jeg stopper frem eller tilbagekastetAngry og linebuerne blev meget smallere, hvilket jeg kan forstå er godtBlush jeg kunne bare ikke få den til at strække forfanget ordentligt, men det ville vel komme hvis jeg fik lov at gå med en bedre stang i mere end 20 min.

Ihvertfald gav det mig lyst til bedre gear, men sage bliver det nok ikke lige selvom det herinde bliver fremhævet som det eneste rigtigeBig Grin

Så hvis i har andre forslag til noget jeg bør kigge på så kom endelig med dem.
28-01-2010 13:13
Frederik

København N
Besked: #7
Ole
du skal ikke undskylde din sage glæde, jeg forstår den udemærket og har selv en trang til kram og sammensætning som er både æstetisk perfekt og teknisk delikatSmile

Jeg har bare haft koncentreret mine investeringer om boardsport, skateboard og snowboard, men der vil jeg da gerne tilføje at hvis du ser mig foran liften på et skisportssted så er det svært at vide om du har med en prof eller amatør at gøre, lige indtil du ser mig køre så ved du det......amatørTongue De rigtige mærker klistermærker på brættet der passer til tøj, binding og støvlemærke og selfølgelig kun high-end mærkerWink
Og da jeg så har været priviligeret at arbejde i branchen med nem og billig adgang til det gode så er jeg kun blevet værre. Ny sæson, nyt setupCool
Derfor er det lidt svært at acceptere at jeg nu ikke er i nærheden af at være veludstyret (i fiske henseendeBig Grin), jeg er der næsten når det kommer til spinnegrej, men fluegrejet halter og med så stor nydelse som jeg får ud af det med det der har kostet mig 320 kr. så ved jeg at nydelsen vil blive endnu større med en gear up-grade. Men der er finanskrise så jeg har ikke råd til at ramme ved siden af for mange gangeSad

Altså medmindre der er nogen der vil bytte lidt fluegrej til skateboards, snowboards el.lignShy
28-01-2010 15:48
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
Når Ole skriver, at de dyre stænger ikke kaster længere end de billige, kan jeg kun give ham ret - de "kaster bare federe"!Smile Heldigvis har jeg ved hver opgradering af stangarsenalet erfaret, at der efterfølgende næsten helt automatiskt sker en forbedring af kasteteknikken. Hvad årsagen er, kan jeg være i tvivl om. Naturligvis bliver man en overgang mere bevidst om kastet, når man afprøver det nye vidunder, men måske er det kvaliteter i stangen, der medvirker?

Min kasteteknik in mente vil uden tvivl give min bankrådgiver rynker i panden - der skal nogle opgraderinger til endnuDodgy

En fluefisker med en god stang i hånden ser sådan ud: Smile

En fluefisker med en rigtig fed stang i hånden ser sådan ud: Big Grin

Som Ole siger: "Begejstring!"

Hvordan finder man så en stang, der lægger ens ansigt i disse folder: Big Grin ? Alle siger: Prøv dig frem. Det er også rigtigt, men jeg husker klart, hvor svært det var, da man var grøn. I dag er det vel endnu sværere mht. det forskelligartede udvalg af liner, der kan prøvekastes med? Men det er bare om at springe ud i det, gerne med en mere rutineret fluefisker som rådgiver - og selvbyg er da en mulighed, som man lærer en masse af ud over at spare lidt kroner. Regn blot ikke med stor salgsværdi, hvis du vil skifte senere.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
28-01-2010 16:10