Lidt håndtag
123

Besked: #1
Lidt håndtag
Her er mine to seneste test håndtag. De er drejet på hhv. et alu rør og en stål mandrel, fremfor som jeg har gjort tidligere direkte på klingen.

Korken der er brugt er fra "rodekassen" så den er ikke så vigtigt i denne sammenhæng. Jeg har fundet ud af, som Ole fra Sj. Odde så behjælpsom ringede og fortalte mig, at alurør er lige til skralderen og måske ligefrem farlig at bruge. Dodgy Det bøjer som en vingummi under brug og det endte da også med, at det håndtag som jeg ellers synes har den fedeste profil jeg til dato har lagt hånden på, blev ødelagt pga. brugen af netop et alurør. Det bøjede og slog ned i drejebænken med et flækket håndtag til følge. Nu er intet så skidt, at det ikke er godt for noget, så nu er håndtaget blevet til min skabelon til alle fremtidens lette stænger Rolleyes

Stål er en helt anden sag, men min mandrel blev 30 cm, som jeg må erkende er liiige til den gode side. Den giver sig også lidt, men den bliver kortet ned til 25cm og så skulle der være plads til håndtag og værktøj. Som Peter M var inde på i en anden tråd, så kunne det være smart hvis man kun skulle dreje på 8mm stål, for det giver sig ikke en millimeter, men de fleste af mine stænger ligger under 8mm på øverste korkring.

Tilsyneladende er jeg en af de få i denne afdeling der værdsætter godt og sikkert værktøj, så jeg kan stolt sige, at der hverken er brugt pandelamper, gaffa, spånplader, spændebånd eller sandkasser til disse håndtag Tongue Big Grin

Nedenfor: De to omtalte håndtag. Det til højre er det der knækkede - derfor er det også ret skæv Dodgy
[attachment=1948]

Håndtaget er blevet "fræset" ud i enden af en barreltrimmer (enderetter) og det gør den til UG med dobbelt pil op. Den kan varmt anbefales da sådan en fætter ikke koster ret meget. Diameter ender på 19mm rent, så der skal lige lidt til for at få de sidste 1-1,5mm af. Til det bruge jeg en slibedimmer til min Dremel.
[attachment=1949]

Hvis nogen skulle være interesseret, så vejer et håndtag limet med Bostik 800 PU Trælim knap 14.5g. Der er brugt 13 korkringe i alm. størrelse + en ring af gummikork i 6mm. Håndtaget er 170mm langt.
[attachment=1950]
20-11-2011 12:32
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #2
RE: Lidt håndtag
Det ser fint ud Thomas og når man ikke vil lytte må man jo føle Wink

Er det med vilje der ikke er mere facon i håndtagene, især fortil ?

Mht. sikkerhed når man sliber håndtag så har jeg altså svært ved at se hvor meget man kan komme til skade med kork, fil og sandpapir!! Mere vigtigt i min optik er at man har en maske på Idea

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
20-11-2011 13:07
123

Besked: #3
Peter,

Ja det er den eneste måde at lære det på Blush Jeg havde noget stål liggende hos en lokal maskinfabrik som skulle afkortes og bores i enderne men efter tre uges venten uden der var sket noget, kunne jeg ikke vente og så endte med alurør fra BH. Nu har jeg fået stålet og resten af alurøreret står parkeret i et hjørne. Den kan sikkert blive en udemærket blomsterpind til sommer Smile

Ift profil på håndtaget, så er det helt bevidst at håndtaget tæt på er lige på den forreste halvdel. En diskret bue bagtil til håndpuden (eller hvad den nu hedder) og lige fortil er helt perfekt efter min mening. Det håndtag der er på UssingBechs MX 480 er også meget lækkert, men jeg er helt pjattet med den meget bratte afslutning/start på håndtaget og den lige profil fortil - både æstetisk og funktionelt. Har du prøvet det i praksis? Det spiller sku max.

Nu skrev jeg godt nok tidligere, at det bare var til test, men nu har jeg boret hullet op og sat håndtag og en hjulholder på en billig klinge jeg skal prøve at bygge. Håndtaget er formet/grovslebet med korn 80, 180, 240, 340 og derefter poleret med 400, 600, 800 og 1000. Det er sku' lige så silkeblødt som en barnerøv og uanset prisen, så finder du ikke en fabriksstang med så lækker en overflade - selvom korkkvaliteten ikke ligefrem er noget at skrive hjem om. Men det kender du jo godt selv til, det med lækker silkeblød overflade på korken. NU mangler der bare lidt Corkseal og så har jeg lækker håndtag til stangen dør engang.

Jeg tror det hele ender som nedenfor - nu mangler jeg bare et LS2 2012 model og en WF5 eller 6. Så er den ged sku baberet Smile

[attachment=1952]
20-11-2011 14:13
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
Det ser ikke dårligt ud THomas.. Smile FLot arbejde

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
20-11-2011 14:40
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Ser godt ud Thomas Cool

Jeg kender godt de der håndtag fra Scott's G og G2 serie og jeg kan også godt li dem både af udseende (især Scott's afslutning med lakeret kork) og i praktisk brug. Det funker bare Smile

Mht. alustangen - kan man ikke sætte en stålstang indeni til at stive røret lidt af ? Evt. lime stålstang i med epoxy lim ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
20-11-2011 15:04
123

Besked: #6
(20-11-2011 15:04)PeterMulbjerg Skrev:  Ser godt ud Thomas Cool

Jeg kender godt de der håndtag fra Scott's G og G2 serie og jeg kan også godt li dem både af udseende (især Scott's afslutning med lakeret kork) og i praktisk brug. Det funker bare Smile

Mht. alustangen - kan man ikke sætte en stålstang indeni til at stive røret lidt af ? Evt. lime stålstang i med epoxy lim ?

Det er vist noget nemmere bare at bruge en massiv stålstang Smile

Jeg bryder mig så netop ikke om detaljen med det lakerede kork (som vist i øvrigt er noget burl eller andet blandingsprodukt?).
20-11-2011 15:08
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
DEr er også en fandes stor forskel på stål. DEn rigtige slags bøjer ikke; den knækker og kun under voldsomt tryk;

DEt ser godt ud Thomas, men forstår ikke hvordan du er nået frem til, at andre ser stort på sikkerheden Wink DEt er jo ikke ligefrem store eller tunge emner vi arbejder med. Jeg er helt enig i at støvmasker er et must, men ved slibning af vise træsorter er også de utilstrækkelige Wink DEt handler i bund og grund om at have et fornuftigt forhold til sit arbejde Smile

Venligst Nikolai

20-11-2011 17:06
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #8
(20-11-2011 17:06)Nikolai R. Skrev:  DEr er også en fandes stor forskel på stål. DEn rigtige slags bøjer ikke; den knækker og kun under voldsomt tryk;

Alt stål bøjer!

Så længe jeres omdrejninger på jeres drejeanordninger holdes nede så er det relativt ufarligt at arbejde med stænger der stikker langt ud fra fikseringspunktet men hvis i begynder at arbejde med højere omdrejninger som følge af bedre grej, så er det farligt.

En ustøttet stålstang vil begynde at vibrere og til sidst vil den bøje og fungere som en helikopterrotor med et enkelt blad.
20-11-2011 17:39
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
(20-11-2011 17:39)Jakob Hansen Skrev:  Alt stål bøjer!

Så længe jeres omdrejninger på jeres drejeanordninger holdes nede så er det relativt ufarligt at arbejde med stænger der stikker langt ud fra fikseringspunktet men hvis i begynder at arbejde med højere omdrejninger som følge af bedre grej, så er det farligt.

En ustøttet stålstang vil begynde at vibrere og til sidst vil den bøje og fungere som en helikopterrotor med et enkelt blad.

Enig, men satte det lidt på spidsen Wink Har netop fået fingerene i et stykke vadium stål og det er sku ikke nemt at bøje sådan et stykke på 25cm, med det værktøj vi bruger til stænger Big Grin

Venligst Nikolai

20-11-2011 17:45
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #10
(20-11-2011 17:45)Nikolai R. Skrev:  Enig, men satte det lidt på spidsen Wink Har netop fået fingerene i et stykke vadium stål og det er sku ikke nemt at bøje sådan et stykke på 25cm, med det værktøj vi bruger til stænger Big Grin

Jeg ved jo ikke hvad i bruger og det var mest for at understøtte Thomas' pointe om sikkerhed. Roterende stænger skal ikke undervurderes Smile
20-11-2011 17:53
123

Besked: #11
(20-11-2011 17:06)Nikolai R. Skrev:  DEt ser godt ud Thomas, men forstår ikke hvordan du er nået frem til, at andre ser stort på sikkerheden Wink DEt er jo ikke ligefrem store eller tunge emner vi arbejder med. Jeg er helt enig i at støvmasker er et must, men ved slibning af vise træsorter er også de utilstrækkelige Wink DEt handler i bund og grund om at have et fornuftigt forhold til sit arbejde Smile

Jeg bruger selv støvmaske når jeg sliber. Ellers bliver det hurtigt uudholdeligt synes jeg.

Ift. sikkerhed så har vi debateret det i anden tråd. Det der med at holde emner i hånden man skal slibe/bore/osv i el-vørktøj er no-go i min verden.Jeg har mine fingre og lemmer generelt kær, så jeg vil ikke gamble unødvendigt med mit helbred.

I øvrigt - den der hobbybænk et stort hit. Jeg skal bare lige have en person der fatter noget *hosthost - Jakob Hansen* til at dreje et par stål til mig med 60graders huller i enderne, så der sikkert kan sidde en pinol i enden. Der var lidt et hint til hvordan Hr. Hansen kan få en ekstra skilling til sin Sage One Smile
20-11-2011 17:58
123

Besked: #12
(20-11-2011 17:53)Jakob Hansen Skrev:  Jeg ved jo ikke hvad i bruger og det var mest for at understøtte Thomas' pointe om sikkerhed. Roterende stænger skal ikke undervurderes Smile

En boremaskine og pinol eller kuglelejer/tape. Jeg er dog selv mest til den første løsning.
20-11-2011 18:00