Beviklinger... Hvordan?
Bo_Hansen

Frederiksberg
Besked: #1
Beviklinger... Hvordan?
Hey Alle.

Jeg har planer om at give mig i kast med at bygge min egen stang - en Affinity X #5.

Jeg har selvfølgelig læst en masse om stangbygning på nettet og har også fundet en masse brugbart på dette forum, men jeg synes ikke rigtigt at jeg kan finde noget om beviklinger. Altså hvordan man starter og afslutter tråden, så den ikke løber op igen.

Er der er særlig måde man gør det på?

Jeg har søgt her på forumet, men kunne ikke rigtigt finde noget, så det ville være rart med et link eller billeder, så jeg kunne blive lidt klogere på det.

Ha' en god søndag.

Bo.
27-11-2011 11:33
Adversering
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #2
RE: Beviklinger... Hvordan?
Hej Bo,

Og velkommen til FV, hvor bor du i DK, det er noget nemmere at se det end at beskrive det.

Ellers prøv at kigge på dette forum, Rodbuilding her er næsten alle former for hjælp du måtte ønske.

Claus.
27-11-2011 11:51
Bo_Hansen

Frederiksberg
Besked: #3
Hej Claus

Tak.

Jeg bor i København, men jeg kommer vidt omkring på sjælland, så jeg er villig til at køre for det.

Bo
27-11-2011 11:54
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #4
Ved der er flere stangbyggere på Sjælland, det kan være der er en venlig sjæl(lander) i mellem, der vil bruge et par timer på dig.

Jeg bor på fyn og det er måske lige langt nok at køreUndecided

Claus.
27-11-2011 12:46
Biotopp

Frederiksberg
Besked: #5
Hej Bo
Jeg vil gerne vise dig det grundliggende. Jeg er ikke den store stang bevikler, men har dog lavet en del stænger fra bunden af.

MVH
Topper

Mand binder krog på line.
Mand kaster krog i sø.
Fisk bider på krogen.
Mand hiver krogen ind.
Mand spiser fisk.
Hvor svært kan det lige være, det der lystfiskeri?

Topper
27-11-2011 15:07
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Her er een metode:

http://www.guidesnblanks.com/page/how_to...rod_guides

Jeg vil dog sige at jeg ikke trækker løkken med trådenden helt igennem ved afslutningen, men trækker løkken til indtil trådenden er kommer ind under den første tråd - så skærer jeg trådenden af og trækker stumpen ind under beviklingen - så er den helt væk med det samme.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 27-11-2011 af 15:09 PeterMulbjerg.)
27-11-2011 15:09
Bo_Hansen

Frederiksberg
Besked: #7
(27-11-2011 15:07)Biotopp Skrev:  Hej Bo
Jeg vil gerne vise dig det grundliggende. Jeg er ikke den store stang bevikler, men har dog lavet en del stænger fra bunden af.

MVH
Topper

Hej..

Det kunne være meget cool, lige at se hvordan det skal gøres.
Jeg har dog ikke bestilt materialerne endnu, da jeg lige ville have styr på fremgangsmåden inden jeg giver mig i kast med det...

Bo.
27-11-2011 15:43
Adversering
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #8
Tror du har fat i det helt rigtige, tag ud til en af gutterne og kig over skulderen, og se om det er noget du kunne få styr på....

Hvis så lysten er der, så er det bare at komme igang, lig evt et billede op af din første bevikling her på siden eller send det til din kommende mentor så du kan blive guidet i den rigtige retning med det samme.
Så undgår du også at du skal vikle hele stangen om fordi du ikke er tilfreds, når du senere bliver rettet.

Man kan sagtens lave en ny bevikling, på en lakeret stang, men det arbejde der ligger foran er alt for omfattende hvis den har været lakeret, i forhold til at lave det pænt/rigtigt fra starten.

Claus.
27-11-2011 15:56
Bo_Hansen

Frederiksberg
Besked: #9
Jeg er fast besluttet på at jeg skal igang med det.. Planen er også at lave en ultra let stang.
Jeg har fisket med en TFO BVK #8 i et godt stykke tid nu, og vil gerne på kysten med en #5 inden foråret.

Jeg har fundet en del råd på http://www.ussingbech.dk hvor jeg bla. vil følge guiden til den ABS hjulholder, hvor der er indlagt brændt burl istedet for træ.

Desuden fandt jeg en tråd her på fiskevand.dk hvor en gut har lavet nogle hjemmelavet værktøjer, som jeg vil benytte mig af.

Jeg bestiller affinity X #5 klingen hos ussingbech.dk. De har desuden sagt at de gerne vil mærke rygraden op for mig, så jeg ikke skal rode med dét til at starte med - de har også en tabel på hvor øjerne skal placeres, så jeg heller ikke skal rode med det selv.

Jeg er har adgang til div. drejebænke til når der skal slibes håndtag og indlæg til hjulholder

Så jeg er godt på vej, synes jeg og kan slet ikke vente med at komme igang.

Men lige et spørgsmål - er det nødvendigt at lakere HELE klingen, eller lakere man kun beviklingerne?

Bo
27-11-2011 16:41
Frederik

København N
Besked: #10
Du kan også lægge ud med at se lidt på youtube, jeg har med held beviklet lidt forskelligt og kun haft youtube som lærermester!

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
27-11-2011 17:08
123

Besked: #11
(27-11-2011 16:41)Bo_Hansen Skrev:  Men lige et spørgsmål - er det nødvendigt at lakere HELE klingen, eller lakere man kun beviklingerne?

Kun beviklingerne, med mindre du af specielle årsager ønsker at lakere stangen. Det er vist under en promille der lakerer stængerne med mindre vi snakker splitcane.
27-11-2011 17:23
Biotopp

Frederiksberg
Besked: #12
Hej Bo
Jeg er sikker på at jeg har lidt gammelt og sikkert også tykt beviklingstråd liggende, fra et eller andet havprojekt, og kan nok også finde en stump klinge, du kan prøve på

Mvh
Topper

Mand binder krog på line.
Mand kaster krog i sø.
Fisk bider på krogen.
Mand hiver krogen ind.
Mand spiser fisk.
Hvor svært kan det lige være, det der lystfiskeri?

Topper
27-11-2011 20:06