Hår, fjer og skin
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #1
Hår, fjer og skin
Er der nogle der ved hvad hår, skin og fjer til fluebinding bliver behandlet med, så det ikke rådner eller der kommer utøj i.
Jeg har fået et problem, får eksem på hænderne når jeg roder med det, købte et Guldfasanskin forleden dag, der gik 20 min, så var hænderne fulde af røde knopper der kløedeSad

mvh Jeppe
02-12-2011 13:49
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Hår, fjer og skin
(02-12-2011 13:49)Jeppe Madsen Skrev:  Er der nogle der ved hvad hår, skin og fjer til fluebinding bliver behandlet med, så det ikke rådner eller der kommer utøj i.
Jeg har fået et problem, får eksem på hænderne når jeg roder med det, købte et Guldfasanskin forleden dag, der gik 20 min, så var hænderne fulde af røde knopper der kløedeSad

mvh Jeppe

Hej Jeppe

Det lyder ikke rart Huh Jeg ved ikke hvad der bruges - det kan være en bred vifte at skrappe sager, evt. også i forbindelse med indfarvning. Endelig kan det være fjermaterialet selv. Jeg døjer lidt med kanin og hare, der generer hals og øjne - heldigvis kun moderat!

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-12-2011 14:56
Claus Damsgaard

Odense
Besked: #3
Du er nok nød til at hoppe i et par gummi hansker, og ligge skindet i blød, brug varmt vand fra hanen og lidt opvaskemiddel, lad skindet ligge i blød til i morgen og skyld derefter til du har et rent skind.
Hvis der skuller være noget ovenskydende fedt på bagsiden af skidet så søg for at få det gnubbet af med evt. en ske eller teske, så holder skindet længere.
Hvis det ikke virker, og du stadig får knobber, så smid det ud, der er ingen grund til at få vedvarende allergi.

Garvemiddel kan sagtens være sådan noget giftigt stads som crom, kan fremkalde nickel allergi, skindet kan også være behandlet med naftalin, som vist ikke må bruges i DK længere, hvad du får udslættet af, ved jeg desværre ikke, men det er nok ikke noget der er sundt...

Claus
02-12-2011 15:39
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #4
ja, jeg må nok prøve at vaske fuglen, og se om det hjælper
02-12-2011 18:44
Swebbe

Besked: #5
Lyder slet ikke rart :/

Hvis du skal ud og have lidt handsker til at skåne lufferne, så vil jeg anbefale, at du holder dig fra Latex og måske vælger nogle af Nitril eller PVC (Vinyl) i stedet, så du undgår også at reagere på Latex'en, hvis du er overfølsom overfor dette også. (Dem i nitril er ofte blå). Og ja chrom er ikke til at spøge med, det er noget meget giftigt stads og som skrevet ofte anvendt ifb. kemisk garvning af skind.

- Jeppe Lyngsø
02-12-2011 19:39
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #6
Jeg er igang med en allegitest i øjeblikket, det ser ikke ud til at crom og latex er et problem, men nogle konserveringsmidler skulle drille, det bliver sgu spændende at binde med handsker på, det kan være det ender i ti tommelfingreBig Grin
02-12-2011 21:43
Monrad

Besked: #7
Uden at jeg skal sidde og kloge mig...... det er der andre der er bedre til
Så vil mit bud være at de billige nakker fra kina og det er også DVS
Fasan skind er behanlet med urinal kuler eller lignene
De stinker af det..........
Har hørt at urin kuler er giftige at slikke på........
ER DER NOGLE DER HAR ERFARING MED DET????????
vil tro at Whiting og Keough bruger myresyre til konsevering
De lugter ikke
02-12-2011 23:08
Adversering
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #8
Det er et Kina-skin tror jeg, det "dufter" af jeg ved ikke hvad
03-12-2011 01:54