Isbjørne skind
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Isbjørne skind
Efter det fine arrangement er der sikkert en del der nu er på jagt efter isbjørneskind. Det er åbenbart ligesom så mange andre fluebindingsmaterialer ikke helt uproblematisk Confused

http://www.b.dk/klima/groenland-indstill...oerneskind

http://sermitsiaq.ag/node/64809

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 05-12-2011 af 22:13 Nikolai R..)
05-12-2011 22:10
Adversering
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #2
RE: Isbjørne skind
Det fatter jeg så ikke! Er det ikke netop smartfor isbjørnene at smide pelsen, nu når det bliver varmere Tongue

I en mere seriøst tone, så kunne man jo godt begynde at dele erfaringer om erstatninger, for du har nok ret i at de grønlandske isbjørne nok ikke bliver storleverandør til vores hobby fremover.
05-12-2011 23:58
john2000

Hundested
Besked: #3
Jeg tror nu ikke vi kommer til at mangle isbjørn,til at binde af. Det er som regel ikke nye skind der er i handlen, men skind der enten har ligget på gulv eller hængt på væg. Men derfor kan man da godt se sig om efter alternativer.Idea

Må din bindetråd aldrig knække
06-12-2011 00:10
K.Bille

Haderslev
Besked: #4
Hej

Ja det er ihvertfald forståligt at der bliver stillet spørgsmål ift brug af isbjorn til fluebinding......
Isbjørn er på listen over truet dyrarter og der ligge jo et moralsk ansvar ved ikke bruge det...
Som john er inde på så er der ingen isbjørne der har forladt denne verden til fordel for fluer til alverdens fluefiskere....
samtidig er der idag så stor kontrol forbundet med kæmpe bøder for at snyde med den slags at det på ingen måde jo kan betale sig...
Der har været utallige debatter om pelsdyr til fluebinding..bla hund til laksefluerne ..den fremgangs måde hvor man piner dyrene for at få adralin i huden så pelsen bliver rigtig flot blev et ubehageligt men realistisk syn på hvad der foregår i pelsdyr verdnen...det er foregik i østen var dog en primitiv måde at få "fin " pels..de færeste vidste dog at man også bruger det på de store rævefame der brugte man bare strøm istedet for køller...
fakta er dog at det vi ser i fluefisker verden for det meste er rest produkter.....

Jeg har ofte tænkt når de her debatter dukker op om de samme personer som agumentere for syntetiske produkter har gjort sig klart havd de syntetiske matrialer så gør ved vores natur...vi er igen i øst asiske lande....som jo ikke lige er kendt for nogen miljø hensyn...jeg husker ihvertfald flere tv udsendelser fra de lande hvor personer fra tekstil industrien led af nogle ret ubehaglige hud problemer og spildevandet blev ledt direkte ud i naturen....

mvh
kent bille
06-12-2011 18:29
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
(06-12-2011 18:29)K.Bille Skrev:  Hej

Ja det er ihvertfald forståligt at der bliver stillet spørgsmål ift brug af isbjorn til fluebinding......
Isbjørn er på listen over truet dyrarter og der ligge jo et moralsk ansvar ved ikke bruge det...
Som john er inde på så er der ingen isbjørne der har forladt denne verden til fordel for fluer til alverdens fluefiskere....
samtidig er der idag så stor kontrol forbundet med kæmpe bøder for at snyde med den slags at det på ingen måde jo kan betale sig...
Der har været utallige debatter om pelsdyr til fluebinding..bla hund til laksefluerne ..den fremgangs måde hvor man piner dyrene for at få adralin i huden så pelsen bliver rigtig flot blev et ubehageligt men realistisk syn på hvad der foregår i pelsdyr verdnen...det er foregik i østen var dog en primitiv måde at få "fin " pels..de færeste vidste dog at man også bruger det på de store rævefame der brugte man bare strøm istedet for køller...
fakta er dog at det vi ser i fluefisker verden for det meste er rest produkter.....

Jeg har ofte tænkt når de her debatter dukker op om de samme personer som agumentere for syntetiske produkter har gjort sig klart havd de syntetiske matrialer så gør ved vores natur...vi er igen i øst asiske lande....som jo ikke lige er kendt for nogen miljø hensyn...jeg husker ihvertfald flere tv udsendelser fra de lande hvor personer fra tekstil industrien led af nogle ret ubehaglige hud problemer og spildevandet blev ledt direkte ud i naturen....

mvh
kent bille

Nu skal jeg ikke kunne svare på alle personers vejne, men jo jeg spekulere faktisk over hvad både syntetiske materialer gør ved miljøet og de mennesker som bliver berørt. Også de kemikalier som bruges til naturmaterialer og de mennesker som berøres af det sender jeg en tanke ind i mellem. Jeg er udemærket klar over at alle valg indebære et fravalg af noget andet, men dette er i mine øjne langt fra ensbetydende med at alle valg er lige uproblematiske. Selvfølgelig skal vi tænke os om, også når vi vælger matrialer til vores fluer. Jeg startede tråden, da jeg ikke kunne se nogle steder hvor skindene i handel stammer fra. Af samme grund har jeg ikke handlet materialet. Ved man hvordan skindet er tilvejebragt er det selvfølgelig en anden sag Smile

DEt er iøvrigt et fedt materiale Wink

Venligst Nikolai

06-12-2011 19:59
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #6
Lad os være ærlige - vi behandler alle vores klode som nogle grissebasser (for at bruge en lidt venlig betegnelse for det dyr jeg tænker på). Så køber vi lidt aflad ved at købe økologisk mælk og bruge tanuki i stedet for tempelhund. En meget stor del af vores forbrugsvarer bliver produceret i fjerne lande under fortvivlende miljøforhold (både arbejdsmiljø og naturmiljø). Vi skal naturligvis behandle dyrene godt, mens vi æder os igennem bunker af frikadeller, der er leveret af andre grissebasser, hvis liv jeg nødig vil gennemleve selv. Desuden kroger, fighter og genudsætter bunker af store fisk - bare for sjov! Godt, at dobbeltmoralen er opfundet, samt at førnævnte aflad giver en vis fred i sjælen. F,eks har jeg for nylig tilbagelagt 650 km i benzinslugeren for af indkøbe nogle specielle fluekroge og et par rammer øl - samt for at få bundet et par fluer i godt selskab. Men min samvittighed er næsten ren - jeg har ikke efterladt en eneste tom Norrlands Guld-dåse i naturen på min vej!! Angel Angel Angel Fluebindingen i det fine selskab må dog tilregnes rækken af legitime forehavender med hensyn til afbrænding af en vis mængde fuel(?) - HVIS fluerne bliver bundet af syntetiske materialer produceret uden brug af miljøskadelige stoffer Wink Det er svært at være hellig.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
06-12-2011 21:34
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
(06-12-2011 21:34)Brandt Skrev:  Lad os være ærlige - vi behandler alle vores klode som nogle grissebasser (for at bruge en lidt venlig betegnelse for det dyr jeg tænker på). Så køber vi lidt aflad ved at købe økologisk mælk og bruge tanuki i stedet for tempelhund. En meget stor del af vores forbrugsvarer bliver produceret i fjerne lande under fortvivlende miljøforhold (både arbejdsmiljø og naturmiljø). Vi skal naturligvis behandle dyrene godt, mens vi æder os igennem bunker af frikadeller, der er leveret af andre grissebasser, hvis liv jeg nødig vil gennemleve selv. Desuden kroger, fighter og genudsætter bunker af store fisk - bare for sjov! Godt, at dobbeltmoralen er opfundet, samt at førnævnte aflad giver en vis fred i sjælen. F,eks har jeg for nylig tilbagelagt 650 km i benzinslugeren for af indkøbe nogle specielle fluekroge og et par rammer øl - samt for at få bundet et par fluer i godt selskab. Men min samvittighed er næsten ren - jeg har ikke efterladt en eneste tom Norrlands Guld-dåse i naturen på min vej!! Angel Angel Angel Fluebindingen i det fine selskab må dog tilregnes rækken af legitime forehavender med hensyn til afbrænding af en vis mængde fuel(?) - HVIS fluerne bliver bundet af syntetiske materialer produceret uden brug af miljøskadelige stoffer Wink Det er svært at være hellig.

Jeg er helt enig og har ikke haft nogen intention om at moralisere. Hvis det er blevet opfattet sådan, beklager jeg. Havde glædet mig til at binde nogle isbjørne rejer og var ikke forberedt på den byge af søgeresultater om truede isbjørne. Ja, vi er nogle grissebasser Big Grin

Øv, hvor kommer man/ jeg let til at lyde som en gammel sur mand, når sådan et emne kommer på banen Wink

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 06-12-2011 af 22:00 Nikolai R..)
06-12-2011 21:48
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(06-12-2011 21:48)Nikolai R. Skrev:  Jeg er helt enig og har ikke haft nogen intention om at moralisere. Hvis det er blevet opfattet sådan, beklager jeg. Havde glædet mig til at binde nogle isbjørne rejer og var ikke forberedt på den byge af søgeresultater om truede isbjørne. Ja, vi er nogle grissebasser Big Grin

Hej Nikolai

Jeg opfattede dig nu slet ikke moraliserende - kom bare lige til at tænke lidt på egen praksis - opfatter jo mig selv som halvgrøn og som fortaler for rent miljø og for anstændig behandling af levende væsener. Ærlig talt er jeg ikke særlig god til at "efterleve mine hensigter". Og de fleste af mine bekendte har det, som jeg ser det, lidt på samme måde Wink

Derfor er det helt i orden, at du - eller hvem som helst anden - tager en ting som brug isbjørnehår op til debat. Jeg tror dog ikke, at fluebinding vil tage livet af en eneste isbjørn. Hvor meget vil vi give for et stykke skind? Det er noget andet, når f.eks. prisen på pulveriseret næsehornshorn er astronomisk i fjernøsten.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
06-12-2011 22:08
K.Bille

Haderslev
Besked: #9
Hej

Mit indlæg skulle sørme ikke tages som et angreb....slet ikke tvært imod syntes jeg det er iorden at sådan et indlæg dukker op i ny og næ....det giver indsigt og det er altid godt..SmileSmileSmile
jeg læste ikke indlægget som et moralsk angreb....da jeg selv ihvrtfald godt kan stå inde for min gøren og laden.....jeg syntes bare det er helt iorden at der bliver stillet spørgsmål ved tingene og vil gerne give mit besyv med....hvis vi alle sammen bare gik og var ligeglade så var verden sq ik så køn længere !!!

God aften herfra..nu må jeg hellere komme hjem til fruen !!
Kent Bille
06-12-2011 22:56
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #10
Jeg ved at nogle forretninger og distributører af tøj gør meget for at kunne garantere (så godt som muligt) at skind/tekstiler er fremstillet forsvarligt. Det samme kunne grejforretninger og distributører også gøre med naturmaterialer. Jeg er sikker på at det kunne give en smule bedre samvittighed, og måske endda være medvirkende til at folk vælger kvalitetsvaren fremfor burvaren (se bare på æg).
06-12-2011 23:45
john2000

Hundested
Besked: #11
Jeg har da også ind i mellem tænkt på hvordan de haner og høns som vi bruger fjer fra,har haft det. Nu er jeg jo ikke ekspert i hønseavl, men hvis man skal frembringe så fine nakker,der er til at få idag så tror jeg ikke der har gået ti haner/høns rundt i et lille bur. Jeg er af den overbevisning at de må have haft det rimeligt, de har i alt fald ikke gået og plukket hinanden.Undecided
Men det som Brandt skriver,det kan vi vist alle nikke genkendende til. Ja det er ikke nemt både at være et godt menneske og fluebinder.Angel

Må din bindetråd aldrig knække
(Denne besked var sidst ændret: 07-12-2011 af 00:10 john2000.)
07-12-2011 00:10
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #12
(07-12-2011 00:10)john2000 Skrev:  Jeg har da også ind i mellem tænkt på hvordan de haner og høns som vi bruger fjer fra,har haft det. Nu er jeg jo ikke ekspert i hønseavl, men hvis man skal frembringe så fine nakker,der er til at få idag så tror jeg ikke der har gået ti haner/høns rundt i et lille bur. Jeg er af den overbevisning at de må have haft det rimeligt, de har i alt fald ikke gået og plukket hinanden.Undecided
Men det som Brandt skriver,det kan vi vist alle nikke genkendende til. Ja det er ikke nemt både at være et godt menneske og fluebinder.Angel

Fuglene som opdrættes til fluebinding, har det ekstremt godt i forhold til alm fjerkræ til spisning!
De passes og plejes som var det kæledyr ! Så engang en dokumentar om det, fra NG tror jeg det var :-)
Så der er ingen grund til bekymring på de kanter!

Mvh Stefan Skovbo
07-12-2011 00:40