Klasse 3 eller 4 til nymfe og tørflue.
klgre

Aalborg
Besked: #1
Klasse 3 eller 4 til nymfe og tørflue.
Hej Alle.

Hvilken stang fra Winstons stangserie ville være velegnet til nymfe og tørfluefiskeri
i en mindre å.
Overvejer også Sage SLT , Sage Z-axis eller Sage ZXL.
Hvor ligger prisniveauet for brugte.
Kom gerne med inputs.

Hilsen Klaus
06-12-2011 21:25
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #2
RE: Klasse 3 eller 4 til nymfe og tørflue.
Hej

Winston har flere egnede stangserier .....

WT - er en ren kulfiberstang med jævn harmonisk aktion
BIIX - boron i bunddelen, som giver en stiv bund. Samtidig er toppen "lidt blød"
BIIIX - afløseren for BIIX, hvor toppen er lige knap så blød.
BIIT - boron i bunddelen, men lettere/spinklere end BIIX.

Hvis du skal bruge stangen til tunge nymfer og store tørfluer, så ville jeg helt klart gå efter en klasse 4 .... måske endda en 5'er, men det er lidt smag og behag.

mvh
Allan
06-12-2011 22:54
123

Besked: #3
(06-12-2011 21:25)klgre Skrev:  Hej Alle.

Hvilken stang fra Winstons stangserie ville være velegnet til nymfe og tørfluefiskeri
i en mindre å.
Overvejer også Sage SLT , Sage Z-axis eller Sage ZXL.
Hvor ligger prisniveauet for brugte.
Kom gerne med inputs.

Hilsen Klaus

Inden du køber en Winston B2X skal du prøve den. De kaster noget anderledes end andre stænger Smile

Til tørflue er en #4 det oplagte valg 99% af tiden. Uanset set hvad der står på klingen, er en 8' eller 8' 6" i #4 et godt valg. Jeg ville personligt aldrig vælge en #3, da det tager for lang tid at trætte fisken, og det er der ingen grund til at udsætte dem for. Mit råd ville være at undgå #3 stænger med mindre du har et meget specifikt formål, som f.eks fiskeri efter skaller andre mindre fredfisk. Det klarer en #3 fint, men til ørreder og stallinger er det no-go i min verden.

Det er i bund og grund kun et spørgsmål om hvordan stangens aktion føles for dig. Mærket er kun til at sætte prisen. Ron Thompson er lige så godt som Sage, de kaster bare forskelligt så det er altid smag og behag.
Sage ZXL, som du selv nævner, i 480 og 486 er super fede stænger og minder utrolig meget om SLT serien. Om du finder SLT eller ZXL er hip som hap efter min mening. ZXL føles lidt lettere, men ellers er der ingen nævneværdig forskel. Z-Axis i 8' 6" #4 er alt for stiv efter min mening, men det er igen kun et spørgsmål om smag. Måske er det lige det rigtige til dig.

Du vil kunne finde en god brugt #4 for ca. 2-2,5k - og sikkert også til det halve. Bare giv dig tid, så skal du nok finde noget godt. Go-Fi sælger f.eks. Orvis Hydros til 2500kr. Det er en god pris for en ny stang med livstidsgaranti og der kommer sikkert flere juletilbud rundt omkring.

Nu skriver du nymfe. Er det czech nymph eller klassisk engelske nymfe du mener? Der er temmelig stor forskel på grejet til de to typer af fiskeri.
07-12-2011 09:15
klgre

Aalborg
Besked: #4
Hej igen.
Jeg er helt med på klasse 4 anbefalingerne. Har lige solgt en
Orvis Trident TLS i midflex. Det har jeg måske fortrudt. Jeg søger
imidlertid en der har lidt mere føling med kastet. Hvad med de nye Orvis
acces. Er der nogle der har erfaringer med dem. Er der eventuelt nogle der har
noget spændende på salgslisten.

Hilsen Klaus
07-12-2011 18:44
Allan Wermuth

Odense
Besked: #5
Hvis du skal bruge en Orvis til tørflue/nymfe , så ville jeg gå efter Orvis Superfine Touch ...... det er rigtig fed stangserie. Jeg har prøvet en klasse 4, og den kaster virkelig lækkert og med følelse. I forhold til de tidligere Superfine serier de lavede, så har denne her lidt mere pounch, men uden at det er gået ud over "feelingen".

Ellers kan jeg også anbefale Winston WT, hvis du altså kan få fat i én ...... de er ikke så tit til salg på brugtmarkedet.

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 07-12-2011 af 19:15 Allan Wermuth.)
07-12-2011 19:14
ablak

brande
Besked: #6
jeg vil tillade mig af hægte mig lidt på denne tråd , hvilken klasse skal der til at styre de tunge nymfer i en mellem stor å 15-20 meter på tværs 2meter dyb.
findes der ikke en 4ér der kan magte det?
07-12-2011 19:19
Allan Wermuth

Odense
Besked: #7
(07-12-2011 19:19)ablak Skrev:  jeg vil tillade mig af hægte mig lidt på denne tråd , hvilken klasse skal der til at styre de tunge nymfer i en mellem stor å 15-20 meter på tværs 2meter dyb.

Problemet med de meget tunge nymfer er, at de er ganske ubehagelige og kaste med. At kontrollere noget som helst på 20 meters afstand er i forvejen ikke særlig nemt, og med de tunge nymfer bliver det ikke nemmere Big Grin

Når jeg har været i Slovenien og fiske, primært med tørflue og ikke for tunge nymfer, så ser jeg nogle af de lokale samt franskmænd og italienere, der fisker med rigtig tunge nymfer. Men fælles for dem er, at de kaster ikke specielt langt ..... ikke engang selv om de bruger grej i klasse 5 og 6.

Et bud på en stang der måske kan håndtere både tørfluer og de tungere nymfer er Z-Axis 490 ....., men der er sikkert også andre stænger, der vil være egnede.

mvh
Allan
07-12-2011 19:51
Adversering
123

Besked: #8
(07-12-2011 19:19)ablak Skrev:  jeg vil tillade mig af hægte mig lidt på denne tråd , hvilken klasse skal der til at styre de tunge nymfer i en mellem stor å 15-20 meter på tværs 2meter dyb.

Du får aldrig en nymfe ned på bunden på et 20 meters kast. Selvom du mender og gør ved, vil din flueline med det samme hive fluen op igen - såfremt den overhovedet skulle falde ned i vandsøjlen.

Som Allan er inde på, så er tunge nymfer mest styrlige med en #5 eller #6. Faktisk er det ikke så vigtigt med #, da du ikke rigtig kaster med de tunge nymfer. Hvis jeg absolut skulle vælge en #4 ville jeg bruge en TCX eller lign. Men igen ville jeg aldrig vælge en #4 til den slags fiskeri. Du kaster ikke nymferne, men skyder dem snare gennem luften. Kønt eller rart bliver det aldrig. Prøv at lave en søgning på "Chuck and Duck" Big Grin

Rigtig Czech nymph er noget helt andet, og der kaster du ikke som man normalt kender fra fluefiskeri. Du vipper nærmest bare fluen og forfanget op mod strømmen og har måske et par meter line ud af topøjet - hvis noget line overhovedet. Derfor er lineklasse også ligegyldig. Den slags fiskeri minder mere om medefiskeri - og den er mindst lige så effektiv Wink
07-12-2011 20:04
123

Besked: #9
(07-12-2011 18:44)klgre Skrev:  Hej igen.
Jeg er helt med på klasse 4 anbefalingerne. Har lige solgt en
Orvis Trident TLS i midflex. Det har jeg måske fortrudt. Jeg søger
imidlertid en der har lidt mere føling med kastet. Hvad med de nye Orvis
acces. Er der nogle der har erfaringer med dem. Er der eventuelt nogle der har
noget spændende på salgslisten.

Hilsen Klaus

Mere føling? Hvad mener du med det? Blødere?
07-12-2011 20:05
klgre

Aalborg
Besked: #10
Hej Thomas-

Jeg har en Sage rpl i kl 7 og en SLT i klasse 6.begge i 9,6 fod De har hvad jeg mener
er føling. Og det er nogen i den stil jeg søger. Bare i kl. 4.

Hilsen Klaus
07-12-2011 20:34
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
(07-12-2011 20:04)Thomas Schreiber Skrev:  Hvis jeg absolut skulle vælge en #4 ville jeg bruge en TCX eller lign. Men igen ville jeg aldrig vælge en #4 til den slags fiskeri.

Min TCX #4 kan kaste hvad som helst tværs over Gudenåen!! Du kender den jo godt, Thomas!! Wink Spørgsmålet er så bare, hvem andre end Sage, der ville skrive "#4" på en klinge med IP = 130 Huh Det letter naturligvis også på afleveringen af tungstennymfen, at kastet fremføres af en #5 line Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-12-2011 01:02
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #12
(08-12-2011 01:02)Brandt Skrev:  Min TCX #4 kan kaste hvad som helst tværs over Gudenåen!! Du kender den jo godt, Thomas!! Wink Spørgsmålet er så bare, hvem andre end Sage, der ville skrive "#4" på en klinge med IP = 130 Huh Det letter naturligvis også på afleveringen af tungstennymfen, at kastet fremføres af en #5 line Cool

Hej Jørgen

Hvis man skal have max glæde af typisk dansk tørflue/nymfe (ikke nordsvensk Cool ) - så skal man ikke have en 5½ som Sage har skrevet 4 på - man skal have en 3½ som Orvis har skrevet 5 på Angel
Orvis superfine Far'n Fine #5 det er den mest sublime stang til typiske danske tørflue fisk Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
08-12-2011 01:23