nymfe/tørfluegrej til rejse
ablak

brande
Besked: #1
nymfe/tørfluegrej til rejse
jeg er så heldig at være blevet lokket med en tur til bosnien til maj for at fiske ribnik mladica og et par andre.
for ikke at slå klgre´s tråd i stykker må jeg hellere lave en selv.

da det er meget længe siden jeg har gået med en tørflue ved åen søger jeg lidt tips til valg af grej, liner og gerne links til egnede bindemønstre. og lidt info om strikeindikators ville også være skønt.
Czech nymph er helt sikkert noget der skal af prøves ellers tænker jeg det hovedsageligt bliver opstrøms fiskeri for mit ved kommende.
hvad jeg har set derfra vadefiskes der fra den lave side af åen i den dybe rende ved modsatte brink så der ikke 20 meter over snarer ti Blush
07-12-2011 21:26
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #2
RE: nymfe/tørfluegrej til rejse
Hej

Jeg har selv dyrket noget lignende fiskeri, de sidste 5 år, i Slovenien. Jeg fisker helst med tørflue, men bruger også af og til nogle slanke nymfer med tungstenshoved i str 16-18. De kan godt komme ned, og samtidig kan de stadig kastes med en klasse 3 eller 4 stang.

I øjeblikket benytter jeg følgende stænger til mit tørflue- og nymfefiskeri

Scott G2 7'7" #3 - primært tørflue i de mindre vandløb
Winston WT 7'6" #3 - samme som ovenstående, selv om der er lidt mere punch i Winston stangen.
Sage SLT 8'6" #5 - der står #5 på stangen, men jeg bruger den med en 4'er line, og den anvendes i de lidt større vandløb , med både tørfluer og tungere nymfer. Den er rigtig fin, når der skal kastes store majfluer eller terrestrials.

Af liner bruger jeg Cortland Sylk DT3F på Scott'en og Winston'en, på SLT'en benytter jeg Rio Gold WF4F, Barrio GT90 WF4F men også af og til en DT4F. Generelt er jeg ikke til kortklumpede liner, men foretrækker doubletaperede liner eller en WF med lang klump.

Mht strikeindikator, så benytter jeg en stump skumcylinder, der kan trækkes på forfanget ved hjælp af en symaskinenål eller én nål designet af CF, som så koster 4 gange så meget Big Grin

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 08-12-2011 af 09:43 Allan Wermuth.)
08-12-2011 09:38
Allan Wermuth

Odense
Besked: #3
Mht fluemønstre, så går jeg ikke så meget op i specifikke mønstre, men binder i højere grad nogle fluetyper.

Jeg binder fluer a la dem i dette link

http://www.riverflybox.co.uk/fly%20tying%20header.html

Suppleret med nogle CDC & Elk, thorax flies, semi-circle spinners og almindelige faldskærmsfluer.

http://johanklingberg.com/maanadens-flug...saeck.aspx

mvh
Allan
08-12-2011 10:57
ablak

brande
Besked: #4
tak for tipsene allan det egentligt heller ikke så meget ultra nøjagtige imitationer jeg vil sætte næsen op efter at binde det lader jeg de skarpe om. men som du er inde på mere generelle fluetyper i forskellige farve variationer.
jeg er helt på bar bund i det strømvand. jeg må nok indrømme at min tid er gået i mosen og ved kysten.
du nævner ingen sinktip line bruges de ikke?
skal jeg glemme alt om polyleaders til dette fiskeri.?

hvad angår CF synes jeg det er nogle fine værktøjer designmæssigt men jeg er sgu mere til funktion end bling.
jyden ;-)
08-12-2011 11:43
Allan Wermuth

Odense
Besked: #5
Sinktip liner bruges ikke , nogen steder er de også forbudt, undtaget om vinteren hvor der fiskes efter Hucho (gælder kun for Sava i Slovenien).

Glem alt om synkeliner og polyleader, jeg bruger monofilt nylon forfang, evt. med fluorocarbon spids.

mvh
Allan
08-12-2011 12:27