Stjerner:
  • 2 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glimmer rejen orginal
K.Bille

Haderslev
Besked: #1
Glimmer rejen orginal
    [attachment=2030]

Bindevejl til orginal Pink glimmer reje

Krog : Timco 200r #6
Bindetråd : Rød eller i samme farve som chenillen
Hale : pink kalve hale
Krop : pink spectra chenille
Rib : Oval guld tinsel
Øjne : sorte plast perler eller 2 stk nylon der er smeltet i enderne og farvet med sort tush eller dybbet i sort lak

Kalve hale bindes ind så den stikker ca 1½ cm ud over krog bøjningen og må gerne dække så meget af kroppen som muligt
2 plast perler sættes på et stykke 0.70 nylon som bliver brændti begge ender så de ikke kan falde af igen for mere holdbare øjne kan de sikres med sekundtlim når de bindes ind..indebind øjnene så der er plads til ca 2 - 3 tørn med chenillen inden du krydser ind over øjene med chenillen..ribben bindes ind så der kun tørnes rib på de sidste 2/3 af fluen
Sørg for at ligge så meget af chenillen ned med ribben som muligt når du tørner ribben.

Den orginale Pink Glimmer reje som her vist, kom til verden i 80erne det var ophavsmanden Torben Gosch der den gang faldt over matrialet i en stof og garn butik ! Dengang var det på mode med den slags glimmer i tøjet...idet hele taget syntes jeg personlig at 80érne var ret fede .. Jan Grünwald tog den med i hans bog havørred på spin og flue i saltvand herefter blev fluen virklig "verdens berømt " og det er ikke få vinter fisk der siden er blevet taget på den flue eller varianter heraf
Den flue som jeg har bundet her er med de orginale matrialer desvære fås den orginale chenille ikke mere men jeg fik dog med lidt held for nogle år siden fat i et par meter og lovede mig selv at få bundet een orginal flue som kunne udstilles i mit fluebinder værelse..

Idag findes der catus chenille i mange afskygninger de fleste desvære med pearl glimmer i men de fungere dog udmærket...Glimmer rejer er bare nogle fede vinter fluer sådan er det og selvfølgelig bør den være i enhver ordentlig flue database Wink

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

(Denne besked var sidst ændret: 12-12-2011 af 21:44 K.Bille.)
09-12-2011 21:17
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #2
RE: Glimmer rejen orginal
Enig Cool

Men Kent, bandt Torben den virkelig på den krog Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
09-12-2011 23:50
K.Bille

Haderslev
Besked: #3
Hej Lasse

JO det er den forkerte krog.......jeg måtte bare binde den på en krog med guld look ....men jeg vil naturligvis gerne binde den på en orginal krog når jeg finder den..tror faktisk jeg har den der hjemme Smile men godt set alligevel.....det er jo hvad man må forvente når man udstiller sine fluer at ..det er jo i bund og grund detaljer der giver fluen loet Wink

GOD WEEKEND OG HILS ENDELIG DINE 2 DEJLIGE PIGER Smile
DE BEDSTE HILSNER HEFRA
kENT BILLE
(Denne besked var sidst ændret: 10-12-2011 af 09:25 K.Bille.)
10-12-2011 09:10
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Kent

Hehe, det var bare for at drille, er sikker på at du har den rigtige krog liggende i kasserne Big Grin

[Billede: glimmerreje(1).JPG]

Skal nok hilse pigerne når de kommer hjem fra Tyskland Smile

God weekend

Mvh
Lasse

10-12-2011 12:09
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
Hej Kent

Kan du ikke lige hurtigt lave en bindevejledning på den så vi kan beholde den klassiker i Kystfluer, ellers skal den over i fluebinding.. Smile

Men super godt med en god klassiker

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
10-12-2011 12:41
K.Bille

Haderslev
Besked: #6
Hej Lasse

Det er da.......er det ikke...er det den orginale spectra chenille ???

Ja krogen havde jeg nu ikke Smile

Mvh
Kent Bille
(Denne besked var sidst ændret: 19-12-2011 af 21:44 K.Bille.)
10-12-2011 14:20
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
Kent & Lasse

Godt at se den originale glimmerfidus - der er godt nok bundet mange mindre elegante udgaver i mellemtiden!!! Smile

Salar-krogen klæder den nu godtWink - hvordan har den det egentligt med saltvand??

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
10-12-2011 14:56
Adversering
K.Bille

Haderslev
Besked: #8
Hej Brandt

jeg kan ikke rigtig se for mig at salar krogen ville klare sig godt i saltvand...og så er der lige det med den opadvendte krogøje...
Syntes bare at nu hvor det var som det er.... at den skulle bindes på en krog i guldSmile Smile Smile
Og lige så snart jeg kommer hjem så skal jeg igennem krog kassen for at se om den ikke dukker op..det håber jeg da den gør !!!
Timco 200r som den Lasse har bundet hans på, er jo den orginale....Jeg går ud fra at Lasse også er glad for at eje bare en strimmel af det spectra ceneille som for min og rigtig mange andres skyld gerne må komme igen...
Og ja jeg kender ingen vinter flue som kommer i nærheden af glimmerrejen og derfor høre den naturligvis også hjemme i en fluedatabaseSmileSmileSmile

Mvh
Kent Bille
(Denne besked var sidst ændret: 10-12-2011 af 15:30 K.Bille.)
10-12-2011 15:24
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
(10-12-2011 14:20)K.Bille Skrev:  Hej Lasse

Det er da.......er det ikke...eller er det den orginale spectra chenille ???

Ja krogen havde jeg nu ikke Smile

Mvh
Kent Bille

Yup, det er det, billedet er jo taget fra min bindebeskrivelse på 123nu, hvor jeg lagde den på for 10 år siden Wink

Desværre tror jeg ikke jeg har mere end til en enkelt flue tilbage Dodgy

Mvh
Lasse

10-12-2011 17:41
LCB

Besked: #10
Fandtes TMC 200R virkelig i 80'erne?

Lars
10-12-2011 18:50
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #11
Hej Lars

Ved ikke om den fandtes i slutningen af firserne hvor Torben bandt den, men det er den krog den er bundet på i Jan Grünwalds bog fra 92 Smile
I samme bog er der så ikke kildebetegnelse som der er i Thomas Vinge's fra 98 og den er der i flere varianter bunder på forskellige kroge. Mønstret har dog enten Partridge grey shadow emerger/nymfekrogen eller Tiemcos 200R som foreslået krog.

Mvh
Lasse

(Denne besked var sidst ændret: 10-12-2011 af 18:58 L.K..)
10-12-2011 18:53
K.Bille

Haderslev
Besked: #12
Hej Lasse

Ja 10 år siden der farede du jo rundt i det sydsvenske og CoolWink...jeg sad faktisk igår og ledte efter fluen men kunne kun finde varianter inen jeg lagde den ind på den fluebase..jeg kiggede godt nok så kun under vinter fluer??? ( nu kigger jeg altså lige igen )
det jeg mener er at så er der jo ingen grund til at jeg også ligger en ind Undecided
Dik lige tjekket..den havde jeg altså oveset...det gik så op for mig at du valgte partridge kroge..." ligner jo meget tmcëren "

Har lige prøvet at ringe til Jan men kunne ikke få fat i ham lige nu...men han kan muligvis give os svar på hvor gammel tmc 200r ???

Det er lidt sjovt men jeg huske faktisk at du have glimmerejen på leaderen for omkring 8 år siden på svenske kysten.......jeg tror faktisk aldrig jeg har oplevet en vinter fluefisker uden en Glimmer reje eller en variant af den i æsken......
man kan vel ikke komme uden om at den flue er en vigtig del af Dansk havørred kystflue fisker historie..

Mvh
Kent Bille
(Denne besked var sidst ændret: 10-12-2011 af 21:25 K.Bille.)
10-12-2011 21:13