Stinger krog på geddefluer
jesper

Besked: #1
Stinger krog på geddefluer
Hej

jeg har set at bla. dem fra A backyard in nowhere og thomas søbirk bruger stinger krog på deres fluer
men kan ik gennemskue hvordan de montere dem
har i nogle gåde råd og ideer?

//Jesper
13-12-2011 20:09
Adversering
ablak

brande
Besked: #2
RE: Stinger krog på geddefluer
hej jesper
det kan gøres på mange måder det jeg har haft mest held med er, når fluen bindes så er det første jeg binder ind et loop af titanium wire eller hardmono ca 10 cm lang og så bindes fluen ellers som normalt.
en anden måde er at binde en lukket stålring lige over krogbøjningen dette gøres med wire liggende op af krogen og bevikles med kevlar og sekundlim. og så kan du binde din stinger krog der i med en længde du ønsker.
som stinger krog bruger jeg som oftest en let karpe krog str. 2, kort skaft stort kroggab.

binder du ikke selv fluerne kan du trække en svivel over krogen og op til kroppen denne skal fæstnes med en soft bead eller en bevikling forstærket med lim eller epoxy.
på siden her er nogle af de ting jeg har nævnt stål ring beads osv. http://lystfiskerhjornet.web.surftown.dk...=2a&page=2

jeg kan kun anbefale at prøve stinger krogen det giver klart flere gedder i baderingen i sær her når vandet er koldt og maddammerne kun vil kysse.
knæk og bræk
allan
(Denne besked var sidst ændret: 13-12-2011 af 23:51 ablak.)
13-12-2011 23:37
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #3
Jeg ville prøve at fiske en geddeflue med trailer krog sidste efterår, men kom aldrig afsted.

Den blev bundet på rør med belastning og en stor disc og monteret med wire og en stor cirkelkrog.
[Billede: ProTubePikeSlammer.jpg]
14-12-2011 11:03
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #4
(14-12-2011 11:03)Esben Ludvigsen Skrev:  Jeg ville prøve at fiske en geddeflue med trailer krog sidste efterår, men kom aldrig afsted.

Den blev bundet på rør med belastning og en stor disc og monteret med wire og en stor cirkelkrog.
[Billede: ProTubePikeSlammer.jpg]

Pisse fed idé Big Grin ! Dét skal sku prøves, det må da også kroge bedre (??)

Mvh Stefan Skovbo
14-12-2011 16:52
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #5
Hej Stefan.

Jeg har endnu ikke prøvet den,men ideen med cirkelkrogen var god og skånsom krogning.

Mht disc og propel egner det sig nok bedst til en å med god strøm, gudenåen måske ?

/Esben
14-12-2011 17:44
Leif Chr.

Besked: #6
(14-12-2011 17:44)Esben Ludvigsen Skrev:  Hej Stefan.

Jeg har endnu ikke prøvet den,men ideen med cirkelkrogen var god og skånsom krogning.

Mht disc og propel egner det sig nok bedst til en å med god strøm, gudenåen måske ?

/Esben

Hej Esben

Din flue ser fed ud. jeg her selv lige førsøgt at binde en flue at det lametta jeg hamstrede i Rema 1000 til 7 kr. posen. Men det er nu lidt bredt Undecided

Du må endelig sige til hvis du en dag trænger til selskab ved bredden af Gudenfloden Smile
Mvh Leif
14-12-2011 17:53
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #7
Hej Leif.

Jeg har endnu aldrig været ved den store flod,men det skal måske prøves og det kan man jo være flere til Smile

Jeg synes ikke helt det billige julepynt egner sig til fluebinding,i hvert fald ikke det jeg har fundet Dodgy

Jeg har købt en masse poser billigt på 123 af en der hedder Rasmus Hansen ? tror måske det var 12 kr posen ?

Men softflash og flash i den kaliber er nu bedst,da det tit er længere.

/Esben
14-12-2011 18:06
Adversering
jesper

Besked: #8
(13-12-2011 23:37)ablak Skrev:  hej jesper
det kan gøres på mange måder det jeg har haft mest held med er, når fluen bindes så er det første jeg binder ind et loop af titanium wire eller hardmono ca 10 cm lang og så bindes fluen ellers som normalt.
en anden måde er at binde en lukket stålring lige over krogbøjningen dette gøres med wire liggende op af krogen og bevikles med kevlar og sekundlim. og så kan du binde din stinger krog der i med en længde du ønsker.
som stinger krog bruger jeg som oftest en let karpe krog str. 2, kort skaft stort kroggab.

binder du ikke selv fluerne kan du trække en svivel over krogen og op til kroppen denne skal fæstnes med en soft bead eller en bevikling forstærket med lim eller epoxy.
på siden her er nogle af de ting jeg har nævnt stål ring beads osv. http://lystfiskerhjornet.web.surftown.dk...=2a&page=2

jeg kan kun anbefale at prøve stinger krogen det giver klart flere gedder i baderingen i sær her når vandet er koldt og maddammerne kun vil kysse.
knæk og bræk
allan

har du ikke et billede af det med den lukkede stålring du snakker om
evt billeder af det andet os forstår det ik helt

//Jesper
14-12-2011 21:39
jesper

Besked: #9
(14-12-2011 18:06)Esben Ludvigsen Skrev:  Hej Leif.

Jeg har endnu aldrig været ved den store flod,men det skal måske prøves og det kan man jo være flere til Smile

Jeg synes ikke helt det billige julepynt egner sig til fluebinding,i hvert fald ikke det jeg har fundet Dodgy

Jeg har købt en masse poser billigt på 123 af en der hedder Rasmus Hansen ? tror måske det var 12 kr posen ?

Men softflash og flash i den kaliber er nu bedst,da det tit er længere.

/Esben

jeg ku evt. godt være frisk på en tur ved gudenå hvis jeg lige kan få ham den gamle med eller til at køre mig

hvad er det der tailer krog
14-12-2011 21:42
Lyngby

Besked: #10
Hej Jesper

Kun ganske få gedder i Backyard filmen er fanget på stinger-krog. Der var kun enkelte fluer med ekstra krog i spil, og det var mere tandem-modeller, hvor der også var bundet på den bagerste krog. Ved at samle de to kroge med 50 lbs. flettet line, a la det der bruges til løkker, får du en stærk og smidig løsning.

Når vi bruger en stinger-krog på fluen er det som regel en ret lille krog, eks. Owners ssw 5111 i str. 1 el. 2 afhængig af fluestørrelse. Den fastgøres med titanium wire og bindes til krogen med rigeligt bindetråd og en dråbe sekundlim, så den står ret bagud med krogspidsen op ad. Du kan enten bruge en tynd wire, hvor du 'looper' den på i en løkke, eller bruge en kraftigere wire, som blot bindes om krogskaftet.

Personligt har jeg bare et par fluer med stinger i lommen, og bruger dem kun på geddernes forsigtige dage, hvor de bare lusker rundt og nipper lidt.

Vh. Peter
14-12-2011 21:54