Valg af flue
Frederik

København N
Besked: #1
Valg af flue
Hej allesammen
Jeg var ude idag på en god og plads på stevns og forholdene var som jeg havde forventet, gamle søer, let til meget farvet vand men så godt som vindstille. Præcis som jeg tror det er bedst, men jeg er ikke sikker på at fiskene har fået det at vide. Som spinne fisker havde jeg nok valgt at sætte en gennemløber med et livligt bevægelsesmønster og lidt farve eller helt sort på, men var faktisk lidt på bar bund i forhold til fluevalg.

Jeg prøvede noget mørkt, noget farvet og noget naturtro, så var jeg dækket ind, hvad ville i have sat forenden?
18-01-2010 23:30
Adversering
Daniel Heinrichsen

Besked: #2
RE: Valg af flue
en stor flue der ka skubbe vand eller en flue i semi-kradse farver...

noget som en pattegris burde virke (stor, synlig, semi-kradse farver)

Eller en tobis-flue...

det eneste jeg bevidst ville undgå ville være de små str. 12 mysis fluer Wink

Mvh
Landkrabbe
18-01-2010 23:50
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Nu hvor vi er den kolde tid fisker jeg gerne med enten noget alive reje, pink zonker fluer eller pattegrisen .. Jeg foretrækker fluer i lidt kradse farver som kan provokere fiskene og være synlig på længere afstande ..

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
19-01-2010 00:01
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #4
Hej Frederik

Du vil ende med at få et hav af svar. Du ved smag & behag. Under forhold som du beskriver fisker jeg 90% af tiden med et klassisk juletræ. Jeg synes dette mønster fortjener ekstra opmærksomhed, i disse dage hvor alle taler om rejefluer bundet af kostbare fjer.

Stram line

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 24-01-2010 af 18:35 Jan Fensten.)
19-01-2010 00:14
Frederik

København N
Besked: #5
Hej Daniel
Tjek, de helt små blev skam også i æsken, jeg havde en magnus, pattegris, en hvid reje og flammen i brug.

Kjgizmo
Mit spørgsmål er egentlig mere, hvilket jeg nok skulle have udtrykt klarere, om i vælger noget specielt når vandet er godt farvet og specielt hvis det er lidt kridt farvet, f.eks virkede det nok ulogisk at sætte en hvid flue på i vand der er lidt mælket. Off-topic så jeg at du også skulle ud på vestsjælland i søndags, gav det gevinst? jeg var selv på jomfru-tur til kongsmark og reersø, fik kun en lige under målet og en del is i øjerneUndecided
19-01-2010 00:19
Frederik

København N
Besked: #6
Jan, ja det regnede jeg også medSmile men så kan jeg tage de råd som jeg føler passer til mig og bruge til at holde troen oppe når jeg står ved vandetShy

Juletræet er noteret, den sidder ubrugt i æsken og ligner et cirkus alligevel, men jeg overvejede det faktisk idagBig Grin
19-01-2010 00:23
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
Hej Frederik

Jeg ved sørme ikke hvad der sker med min læsning. I uklart vand vil jeg vælge Flammen eller andre kradse fluer (pink jiggy), gerne godt belastet, fisket hurtigt.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
19-01-2010 00:28
Adversering
Frederik

København N
Besked: #8
Hej Jan og Ole
Sådan, så var der nok bare ikke meget at stille op, brugte flammen fisket langsomt indtil den satte sig i en sten langt ude (så fik jeg da strukket linen) og så var der et naturligt skift, men da jeg så skiftede til flammen igen prøvede jeg som Jan foreslår at fiske den hurtigt, med stangen under armen og begge hænder til at hale line med.

Jeg må bare lære at perfekte forhold er noget der pludselig er der og at jeg ikke er ret dygtig til at forudse demUndecided Selvom jeg selfølgelig siger til mig selv at det nok var fordi der var lavvandetBig Grin
19-01-2010 00:36
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
Hmm, koldt uklart vand, så ryger der som regel en glimmerreje i pink str. stor på enden af forfanget Blush

Men generelt i uklart vand så går jeg op i størrelse, og engang imellem glemmer jeg at gå ned igen i klart Big Grin

Mest vigtigt er at tro på det mønster der sidder for enden af forfanget og så få trawlet noget vand igennem. Er fiskene inde i uklart vand, så er de som regel også i ædehumørCool

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
19-01-2010 00:36
Frederik

København N
Besked: #10
Hej Lasse
Jeg kan også godt love dig at jeg fik trawlet noget vand igennem, jeg stod med en konstant tro på at lige om lidt skulle jeg mærke kræfterne fra min første overspringer på flue, det var oplagt og jeg var den eneste på en af stevns mest besøgte pladser så troen var der virkelig.

Altså hvis Jan troede at jeg ville få forskellige svar så var han da lettere galt på den, i er jo ret enige, det skal være pink og med lidt størrelse, og man plejer da ellers at sige at der er ligeså mange meninger som fiskereSmile
19-01-2010 00:50
Frederik

København N
Besked: #11
Administratorer og moderatorer bare i kan bestemme jerBig Grin er det ikke lige 2. gang tråden er flyttet, men denne gang tilbage hvor den startede Tongue
19-01-2010 15:09
Frederik

København N
Besked: #12
det trækker jeg i mig igen, der står jo netop flyttet hvor den startedeBlush troede måske bare den så ville være vækBlushBlushBlush
19-01-2010 15:11