Klasse 4. Hvad skal jeg købe
klgre

Aalborg
Besked: #1
Klasse 4. Hvad skal jeg købe
Hej derude.

Sidder og overvejer om jeg skal købe brugt Sage SLT, Winston BIIX, Sage ZXL eller
Scott G2.
Alternativt Orvis Hydros ( tilbud 2500 kr ) eller Scott A4 som nye med garanti.
Nogle der kender de to sidstnævnte og måske kan sammenligne dem.
Vi snakker om stænger i klasse 4 til tørflue og nymfefiskeri i Binderup Aa som er
en mindre å.
Den skal erstatte en Orvis Trident TLS midflex som jeg ikke brød mig om. Hvis der er nogen der har noget spændende på salgslisten må de gerne melde ind.

Hilsen Klaus Gregersen
14-12-2011 22:27
Adversering
Allan Wermuth

Odense
Besked: #2
RE: Klasse 4. Hvad skal jeg købe
De stænger du nævner er af forskellig karakter, så kunne du ikke specificere hvad der er for en aktion du efterlyser?

Evt. kunne du også fortælle , hvad det var du ikke kunne lide ved din Trident.

mvh
Allan
14-12-2011 22:32
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Klaus

Alternativ kunne du skrive om stænger du godt kan lide.
Blandt dem du nævner er G2 og Hydros - cirka - så forskellige som fluestænger kan være .. Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
14-12-2011 22:40
dmj

København
Besked: #4
Den ønskede længde på stangen bør også angives, da det kan betyde rigtigt meget. (Bare se SLT, i 8"6' en afgudet pind og i 9" en hadet gren Smile)

...in a world where most men seem to spend their lives doing things they hate, my fishing is at once an endless source of delight and an act of small rebellion...
14-12-2011 22:45
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Hej Klaus

Når jeg tørfluefisker i Binderup bruger jeg en Loomis Streamdance GLX HLS 8'6" #4 i roligt vejr - og en ditto 9' #5 når det blæser lidt mere. Pt kan Z-axis fås billigt, og en sådan i #4 - 8'6" vil nok placere sig midt mellem to førnævnte. Det er stænger med en god rygrad i bunden og en lidt blød top. Jeg bryder mig ikke så meget om for dyb aktion, men her er der delte meninger, og det kunne se ud som om vi måske ikke er helt enige her.

Men du er da velkommen forbi til en afprøvning.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
15-12-2011 00:38
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
Ifølge Klaus første indlæg ønsker han sig vist bare en anden stang end Orvis Trident - så langt kan jeg godt forstå ham Angel

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
15-12-2011 00:41
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #7
Som tidligere ejer af G2 kl. 2 og G kl.4 vil jeg lige tilføje at de to stænger ikke kan sammenlignes. Kl. 2 stangen er meget blød og mangler efter min mening rygrad (men det er jo selvfølgelig kun en kl. 2).

Det er kl. 4 stangen ikke og G2 serien er strammet op og er lidt hurtigere end G serien.
G 884/3 stangen som ikke er hos mig længere er en fremragende kl. 4 stang til ferskvand - den er følsom og samtidig har den rygrad til at levere varen når der er nødvendigt. Skulle jeg have en kl. 4 stang i en medium hurtig udgave ville jeg ikke tøve med at købe en G2 kl. 4 - vel at mærke i 8'8" udgaven.

Jeg solgte kun min fordi jeg ikke ser behovet for at gå længere ned end kl. 6 - men det er bare en af mine særheder Wink

Vil du ha' en hurtigere stang kan jeg kun anbefale dig at kigge på T&T HS eller HS II i kl. 3 eller 4.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 15-12-2011 af 07:50 PeterMulbjerg.)
15-12-2011 07:48
Adversering
klgre

Aalborg
Besked: #8
Hej.
Det er en stang i medium aktion jeg søger. Jeg
har en svaghed for amerikanerstænger hvor
kasteegenskaber, finish og kvalitet går op i en højere
enhed. Jeg bruger T&T helix, Sage SLT og Sage RPL i klasse 6 og7
til havørredfiskeri i åen, så det er noget i den retning jeg søger i
klasse 4. Håber at nogen kan placerer Scott A4 og Orvis Hydros
i dette univers.
Er siden mit indlæg blevet tilbudt Scott S3 og Sage RPL+. Hvordan kan de karakteriseres i
forhold til mediumaktion.

Hilsen Klaus
15-12-2011 16:07
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
(15-12-2011 16:07)klgre Skrev:  Hej.
Det er en stang i medium aktion jeg søger. Jeg
har en svaghed for amerikanerstænger hvor
kasteegenskaber, finish og kvalitet går op i en højere
enhed. Jeg bruger T&T helix, Sage SLT og Sage RPL i klasse 6 og7
til havørredfiskeri i åen, så det er noget i den retning jeg søger i
klasse 4. Håber at nogen kan placerer Scott A4 og Orvis Hydros
i dette univers.
Er siden mit indlæg blevet tilbudt Scott S3 og Sage RPL+. Hvordan kan de karakteriseres i
forhold til mediumaktion.

Hilsen Klaus

Hej Klaus,
S3 og RPL+ er hurtige knallerter - har en S3 (som er en fremragende stang) og har haft RPL+. A4 er en mediumhurtig stang som forgængeren A3. Hydros kender jeg ikke, men den er vel flex-rated som Orvis' andre stænger ?

Peter

15-12-2011 16:15
Allan Wermuth

Odense
Besked: #10
(15-12-2011 17:02)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Peter

Det er sjovt som man kan opleve tingene forskelligt. Din "gamle" G2 772/4 står nu hos mig, og jeg har haft stor glæde af den. Jeg synes på ingen måde, at den mangler rygrad mht at kunne kaste; den kan sgu lave rigelig med linehastighed ift mine behov med den SA XPS DT2F jeg bruger med den. Men ja, den flekser da selv under vægten af en 30 cm's bækørred... Cool

Den SKAL jo flexe ..... bliver spændende og få spændt en 50-60 cm marmorørred for enden af den Big Grin

Nå, tilbage til trådens oprindelige emne ...... hvis du er tilfredse med de stænger, som du har i klasse 6-7, så ville jeg ikke vælge noget der er hurtigere, når du går ned i kl. 4. Hvorfor ikke købe en klasse 4 fra en stangserie, som du har gode erfaringer med?

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 15-12-2011 af 17:09 Allan Wermuth.)
15-12-2011 17:09
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
(15-12-2011 17:02)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Peter

Det er sjovt som man kan opleve tingene forskelligt. Din "gamle" G2 772/4 står nu hos mig, og jeg har haft stor glæde af den. Jeg synes på ingen måde, at den mangler rygrad mht at kunne kaste; den kan sgu lave rigelig med linehastighed ift mine behov med den SA XPS DT2F jeg bruger med den. Men ja, den flekser da selv under vægten af en 30 cm's bækørred... Cool

Hej Ole,
dejligt du er glad for den Smile

Peter

15-12-2011 21:03
Allan Wermuth

Odense
Besked: #12
(16-12-2011 00:14)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Ja, jeg er MEGET glad for den: Den og et Ryobi 255MG samt bemeldte SA DT2F udgør mit absolutte kult-sæt i min samling - sammen med min flettede creel, six pence og knæ-strømperne...! Big Grin

Vi vil se billeder Big Grin

mvh
Allan
16-12-2011 09:13