Sort egern
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #1
Sort egern
Jeg tror, at jeg vil forsøge mig lidt med nogle klassiske hårvingefluer næste sæson - og opdager så, at sort egern ikke er standard længere ...

Er der nogen af jer der ved, om den kan skaffes herhjemme - altså den naturfarvede, bløde variant og ikke den stive indfarvede.

Claus

http://www.ussingbech.dk
19-12-2011 00:30
Adversering
123

Besked: #2
RE: Sort egern
(19-12-2011 00:30)Claus Bech-Petersen Skrev:  Jeg tror, at jeg vil forsøge mig lidt med nogle klassiske hårvingefluer næste sæson - og opdager så, at sort egern ikke er standard længere ...

Er der nogen af jer der ved, om den kan skaffes herhjemme - altså den naturfarvede, bløde variant og ikke den stive indfarvede.

Claus

Hej Claus,

Prøv Steve hos Cookshill (http://www.cookshill-flytying.co.uk/hair.htm). Det kan godt være at der står det er indfarvet, men der er ikke tale om noget kina tamtam, men derimod noget han selv laver/farver. Alt hvad jeg har købt hos ham har jeg været aldeledes tilfreds med. Han gør meget i naturlige materialer.
19-12-2011 09:18
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #3
Hej Thomas,
Jeg har kigget der, men
A - Jeg vil gerne have naturfarven, fordi den er pænere
B - Natursorte egernhaler kommer i reglen fra europæiske egern, og jeg synes, at hårene fra dem er mere lækre end på de amerikanske egern, man normalt ser indfarvet.
Claus

19-12-2011 09:24
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
Hej Claus,
det ser ud til at flytying.dk har det - der står i hver fald sådan i hans katalog

Squirrel tail, natural black

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
19-12-2011 10:19
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #5
Tak,
Ham prøver jeg - kunne af en eller anden grund ikke læse hans katalog.
Claus

19-12-2011 11:32
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #6
Hej Claus
Her er nogle sorte haler
21-12-2011 19:01
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #7
Hej Jeppe,

Jeg havde godt set deres, men det var nu mest fordi jeg hellere vil handle i DK med den slags, fordi det alt andet er lettere at bytte, hvis kvaliteten ikke er i orden (og med naturmaterialer ved man aldrig helt). Jeg har et par stykker på vej fra Jens Pilgaard - venter spændt på at se kvaliteten. De var i øvrigt billigere end dem fra troutcatcher.

Claus

21-12-2011 19:45
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
(19-12-2011 00:30)Claus Bech-Petersen Skrev:  Jeg tror, at jeg vil forsøge mig lidt med nogle klassiske hårvingefluer næste sæson - og opdager så, at sort egern ikke er standard længere ...

Claus

Hej Claus

Får vi lov at se billeder af de færdige fluer, når materialerne er landet?Cool

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 21-12-2011 af 20:00 Jan Fensten.)
21-12-2011 19:59
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #9
Jan,
Det kan ikke afvises, selv om jeg jo mest binder fluer til fiskeri og ikke til at vise frem...
Claus

21-12-2011 20:02
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #10
Hej Jan,

Så fik jeg kroge hjem og bundet et par af de fluer, jeg havde i tankerne.

Det var især Salome Gobius fra Havørred-Havørred, som jeg havde i tankerne. Jeg synes, at det er en flot flue, selv om den bestemt ikke har fået den opmærksomhed, som Kurt Malmbak sikkert havde håbet på.

[Billede: 1325839638_resized.jpg?width=720&height=480]

Det var i øvrigt det første kystfluemønster, som jeg stødte på, da jeg som ung fisker begyndte at fiske Als - og det bidrager helt sikkert til, at jeg har en svaghed for fluen. Jeg har primært bundet den med tanke på åens grønlændere.

[Billede: 1325839650_resized.jpg?width=720&height=479]

På billederne i Kurts bog er fluen bundet med de gule brystfjer fra guldfasan. Jeg har andre steder set den med de rødbrune brystfjer, så sådan en variant kom der lige i æsken også. Den ser faktisk ud til at være en fin flue til opgangsfiskene også.

Og til slut en gammel klassiker: Steen Ulnits’ hårvingede variant over Bloody Butcher, som jeg her har bundet på en streamerkrog. Originalen har sølvkrop og ditto rib. Jeg har valgt at lave denne her med sølvkrop dækket af perlemorstinsel. Det giver et lidt blidere skær. Ribben har jeg droppet, for den lak, jeg bruger, plejer at kunne holde sammen på mine fluer med tinselkrop.

[Billede: 1325839661_resized.jpg?width=720&height=479]

Krogen er i øvrigt en oldsag fra en god vens lager. Det kan man se på bruneringen, der ikke er helt op til moderne standard. Men den er så skarp, sprød og lækker, at den får alle mine nyere kroge til at virke sådan lidt discountagtige.

Claus

06-01-2012 11:00
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #11
(06-01-2012 11:00)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej Jan,

Så fik jeg kroge hjem og bundet et par af de fluer, jeg havde i tankerne.

Det var især Salome Gobius fra Havørred-Havørred, som jeg havde i tankerne. Jeg synes, at det er en flot flue, selv om den bestemt ikke har fået den opmærksomhed, som Kurt Malmbak sikkert havde håbet på.

[Billede: 1325839638_resized.jpg?width=720&height=480]

Det var i øvrigt det første kystfluemønster, som jeg stødte på, da jeg som ung fisker begyndte at fiske Als - og det bidrager helt sikkert til, at jeg har en svaghed for fluen. Jeg har primært bundet den med tanke på åens grønlændere.

[Billede: 1325839650_resized.jpg?width=720&height=479]

På billederne i Kurts bog er fluen bundet med de gule brystfjer fra guldfasan. Jeg har andre steder set den med de rødbrune brystfjer, så sådan en variant kom der lige i æsken også. Den ser faktisk ud til at være en fin flue til opgangsfiskene også.

Og til slut en gammel klassiker: Steen Ulnits’ hårvingede variant over Bloody Butcher, som jeg her har bundet på en streamerkrog. Originalen har sølvkrop og ditto rib. Jeg har valgt at lave denne her med sølvkrop dækket af perlemorstinsel. Det giver et lidt blidere skær. Ribben har jeg droppet, for den lak, jeg bruger, plejer at kunne holde sammen på mine fluer med tinselkrop.

[Billede: 1325839661_resized.jpg?width=720&height=479]

Krogen er i øvrigt en oldsag fra en god vens lager. Det kan man se på bruneringen, der ikke er helt op til moderne standard. Men den er så skarp, sprød og lækker, at den får alle mine nyere kroge til at virke sådan lidt discountagtige.

Claus

Tak Claus

Fedt at se dine og Brandts fluer. De bringer i den grad minder frem om barndommens fiskeri ved Aarhus å og Lyngbygårds å. Bevæbnet med en March brown ell. en Krogsgård nr. 9 gjorde Casper "røghat" og jeg livet surt for den lokale stamme af bækørreder. Iøvrigt havde jeg en kunde fornyelig, der ønskede en håndfuld bloody butcher´s. Det var en ren fornøjelse at binde disse gamle klassikere.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 06-01-2012 af 11:22 Jan Fensten.)
06-01-2012 11:21
LCB

Besked: #12
Hej Claus!

Jeg fangede min første fluefangede kystørred på en Salome Gobius - jeg havde selv bundet den, og måske har jeg den stadig i en æske et eller andet sted. Hvis jeg finder den, skal jeg poste et billede af den til almindelig morskab Smile.

Dejligt at se fluen igen!

Lars
06-01-2012 11:32