vedligehold af fluehjul
Frederik

København N
Besked: #1
vedligehold af fluehjul
Mit hjul som absolut ikke er i den dyre ende har en bremse der kører lidt trægt, jeg har haft det adskildt og dyppet i saltvand da der på en tur var kommet sand i systemet så tænker om det skal smøres og hvis ja, med hvad og hvor. Det er et Okuma slv
19-01-2010 17:25
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: vedligehold af fluehjul
Super Lube er ganske effektivt og holder længe. har ikke haft et SLV i hånden for nylig,men måske kan bremse knappen skrues af og der efter kan du rense og smøre det.

Mvh
Esben
(Denne besked var sidst ændret: 19-01-2010 af 18:47 Esben Ludvigsen.)
19-01-2010 18:47
Henrik D. Christensen

Besked: #3
Hejsa,
-Superlube er super - bare ikke til denne opgave... er der bare et sandkorn " fanges" det i suberluben og slider godt og grundigt en masse steder....

-Jeg vil i stedet foreslå 2 modeller:
1- hvis du har mod på at skille hjulet ad, så gør det, spray alle elementer med WD 40; tør derefter rent i klæde, og saml når det er helt tørt. herefter en meget lille dråbe fedt (syrefrit) i lejet/akselen...
2- hvis du ikke har mod på at skille ad, spray wd 40 "ind" i cylinderen på spolen (uden at ramme line+ backing!!!) og tør eftermed foldet klud/vatpind. Spray på bremsen på spolehuset hvis den er synlig, ellers må justeringsknappen afmonteres så der er adgang til bremsen - spray med wd 40, skyl efter med vand - og tør helt igennem...

Det burde få det til at spinde igen :-)

Mvh

ps-det kan også være klikket der er bøvl med, kender ikke hjulet, men på nogle hjul er klikket en lille dims på en fjeder der nemt popper ud og laver ravage...
19-01-2010 22:04
Henrik D. Christensen

Besked: #4
-Hov; hvis der er kork skive i bremsen skal vi liiiiiige være forsigtige; det er nogle hulans skrøbelige sager i billige hjul... i kvalihjul som bauer spiller kork max, men i nogle hjul ligger der en mm tyk lille kork skive som friktion i bremsen - sådan i fri fortolkning; det er noget skrøbeligt l..., der er kun et at gøre; skil hjulet ad så bremse + evt leje hver for sig kan renses, tørres HELT, og derefter samles...
Mvh
19-01-2010 22:09
Frederik

København N
Besked: #5
Hej Henrik
Jeg er ikke lige ved hjulet nu, men det er med korkbremse kan jeg huske. Jeg har haft skildt spinnehjul delvist ad, tror du så ikke at jeg også kan klare et fluehjul? eller er de mere komplicerede end de ser ud?

Jeg kigger på det iaften og vender tilbage hvis der er problemer.
20-01-2010 14:20
bom

Besked: #6
hej Frederik
selvfølgelig kan du det, der plejer at være en tegning med hvor der er vist hvor der skal være olie og fedt.
flittig brug af vatpinde kan hjælpe meget.

http://www.youtube.com/watch?v=aB3xZyETOQk
21-01-2010 12:52