Flueline bundter
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #1
Flueline bundter
Ja det er sku egentligt lidt flovt det her, men jeg voger mig alligevel Blush

Jeg har et par skydehoveder som jeg skal have lidt styr på. De liner jeg ikke bruger bundter jeg sammen, enten ved at kører skydehovedet rundt om min hånd, eller fra hånd rundt ned om albuen.

Problemet består i når jeg skal bruge et skydehoved som er "pakket sammen". Jeg har endnu(!) ikke kunne rulle skydehovedet ud, uden det bliver een stor fuglerede som jeg så skal løse op.

(giver det mon mening det jeg skriver?)

Hvad hulen gør I andre? Jeg havde jo forstillet mig at jeg skal have en skydehovedsmappe med et par skydehoveder, men gider simpelthen ikke stå og være til grin ved at jeg bruger de først 5-10 min. på at 'folde' et skydehoved ud fra dens sammenrullet tilstand grundet fuglerede.

Har I en smart metode I bruger oder? HuhBlush
20-01-2010 16:29
Adversering
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #2
RE: Flueline bundter
Hey Stig,

Den metode jeg bruger er noget langsommere men samtidigt bilder jeg mig ind at jeg osse "untwister" min line. Når du tage linen op i hånden så "rul" linen mellem fingrende sådanne at linen får en naturlig "runding" i den størrelse du vil have - så skulle du undgå at der er twister på linen - som sagt er det lidt langsommere, men du undgår de trælseTongue

Ellers til opbevaring bruger jeg en gammel fælg fra en cykel - her bliver linen kørt omkring gerne lidt stramt så den bliver strukket mens den er på fælgen!

Denne mappe http://salmonfly.dk/catalog/product_info...cts_id/459 virker rigtig fint, der er plads til 5 skydehoveder, mere har man vel ikke med på en fisketur? Ellers er den så billig at man skulle have råd til nummer 2 osse. Det smarte ved denne syntes jeg at det er netmasker så at sige så linen har mulighed for at tørre deri.

Håber du kan bruge forklaringen - ellers må jeg uddybe lidt mereRolleyes

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
20-01-2010 17:02
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Guidelines skum-ruller/spoler, som deres hoveder leveres på er fine til opbevaring. Derhjemme bruger jeg er skruemaskine til op-rul, op en blyant gennem hullet til af-rul. Jeg kan godt finde på at medbringe skruemaskinen til fiskevandet - oprul uden maskinkraft er lidt møjsommeligt. (Den forbliver dog i bilen). Hvis man bare vinder skydehovedet på ved at holde spolen i den ene hånd - og vinde på med den anden bliver linen meget snoet. Det samme sker for dig, når du "bundter" - en snoning pr omdrejning, så når du bruger hånden = meget snoning - hånd/albuemetoden = lidt snoning. Begge dele lægger op til linekludder.

Når du køber en ny line, skal linen ikke "hældes" af spolen over den ene kant, men rulles af. Ellers starter din nye line et snoet liv. Huh

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
20-01-2010 18:13
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Stig

Anskaf dig en god pakke piberensere :-)

Når du ruller dit skydehoved sammen, så er det ret vigtigt at du fiksere den oprullede line så den ikke kan filtre. dernæst er det vigtigt at du forsøger at rulle linen ud på samme måde som du rullede den op Blush

Altså er den rullet op omkring let udstrakte fingre, så skal man holde den på samme måde når man vil rulle den ud igen, ellers filtrer det nemt.

Er den rullet op omrking hånd og albue, så husk at fiksere den mindst en gang allerede i de store løkker, dernæst kan man lige folde den samme en eller to gange inden man fiksere den igen, det gør det meget nemmere at få den hurtigt rullet ud igen Cool tricket er at huske hvilken en piberenser der er brugt til hvad, forskelligt farvede hjælper meget i den henseende Wink

Og af og til så skal man altså bare bide græsset og bande lidt når skidtet ikke vil som man vil Dodgy

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
20-01-2010 19:05
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #5
Hej Stig,

Lasses beskrivelse dækker fint mine erfaringer. Jeg gør dog også det, at jeg lægger linen dobbelt, inden jeg kvejler den op - og begynder med de to ender af skydehovedet.

Jeg synes, at den dobbelt line gør det hele lidt lettere at styre, når linen igen skal bruges. Det skal siges, at jeg ofte skifter line ved fiskevandet - typisk når jeg bruger synkeline, og der skal en anden densitet til.

Claus

http://www.ussingbech.dk
20-01-2010 19:18
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #6
Tak for hjælpen til alle. Jeg har slet ikke haft det i tankerne at jeg twister linen når jeg "ruller" den sammen. Det gør det selvfølgelig ikke bedre..

Kent> Du må gerne uddybe det med at rulle med fingrene. Men fremover vil jeg lige være mere obs på ikke at twiste linen når jeg ruller dem sammen - og få købt mig nogle piberensere! Big Grin
21-01-2010 00:19
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #7
Hey Stig,

jeg skal prøveConfused

Når du ruller linen op i hænderne - har linen en lille "krumning" (i hvert fald ved mig, nogle gange tit grundet kastestilenDodgy) fra at være rullet på hjulet - den skal du så at sige overføre igen til det bundt som du laver!
Det jeg mener med at rulle linen mellem fingrene er nok noget det samme som Brandt mener med at sno linen, vil jeg tro! I hvert fald skal du rulle/sno linen for hver omgang sådanne at det ikke føles som du tvinger linen til at lægge/ligge(?Huh) pænt i bundtet - det kan tydeligt ses hvis linen stadig er "twistet" at den vil prøve at sno sig omkring de andre løkker elle lave et 8-tal.

Håber at det hjælper Stig?

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
21-01-2010 11:44
Adversering
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #8
Jeps, jeg er 100% med nu Wink Tak for uddybningen.
21-01-2010 14:04