Welcome to the jungle
Villadsen

Århus C
Besked: #1
Welcome to the jungle
Jeg er på trapperne til at købe min første fluestang, men for s.... jeg synes det er svært at finde ud af hvad jeg skal købe. Stangen skal bruges til kystfiskeri og jeg er helt grøn i fluefiskeriet har kastet meget lidt med en stang ved en put and take sø i sommers. Jeg kender mig selv godt nok til at hvis jeg køber en billig begynder stang så går der ikke lang tid før den bliver skiftet ud igen, så jeg søger noget jeg kan bruge på begynder niveau og vokse med, men også blive ved med at få glæde ved derefter, jeg bruger derfor også gerne en god slat dollars på projektet. Jeg har et sted mellem 50-75 kystture om året så det er noget der skal bruges flittigt. Jeg har indtil videre kodet mig ind på nogle muligheder, som er TFO BVK, Loop evotec, Hardy demon, Sage z-axis, Guideline lpxe og Orvis hydros og jeg tror det skal være en 9 fods klasse 7 stang, da jeg har forstået at det er bedre når det også er lidt blæsende vejr og der vil jeg også gerne kunne benytte stangen. Kan i anbefale noget eller udelukke noget af det jeg har nævnt eller har i andre anbefalinger og i må meget gerne komme med forslag til hjul og line til stangen også, der er jeg slet ikke nået til endnu. HELP ME OUT OF THIS JUNGLE PLEASE !!!!Huh

Kristian Villadsen
02-01-2012 20:30
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: Welcome to the jungle
(02-01-2012 20:30)Villadsen Skrev:  Jeg er på trapperne til at købe min første fluestang, men for s.... jeg synes det er svært at finde ud af hvad jeg skal købe. Stangen skal bruges til kystfiskeri og jeg er helt grøn i fluefiskeriet har kastet meget lidt med en stang ved en put and take sø i sommers. Jeg kender mig selv godt nok til at hvis jeg køber en billig begynder stang så går der ikke lang tid før den bliver skiftet ud igen, så jeg søger noget jeg kan bruge på begynder niveau og vokse med, men også blive ved med at få glæde ved derefter, jeg bruger derfor også gerne en god slat dollars på projektet. Jeg har et sted mellem 50-75 kystture om året så det er noget der skal bruges flittigt. Jeg har indtil videre kodet mig ind på nogle muligheder, som er TFO BVK, Loop evotec, Hardy demon, Sage z-axis, Guideline lpxe og Orvis hydros og jeg tror det skal være en 9 fods klasse 7 stang, da jeg har forstået at det er bedre når det også er lidt blæsende vejr og der vil jeg også gerne kunne benytte stangen. Kan i anbefale noget eller udelukke noget af det jeg har nævnt eller har i andre anbefalinger og i må meget gerne komme med forslag til hjul og line til stangen også, der er jeg slet ikke nået til endnu. HELP ME OUT OF THIS JUNGLE PLEASE !!!!Huh

Det er super simpelt, du tager til en butik eller 3 der fører følgende stænger i 9" #7.
TFO BVK, Loop evotec, Hardy demon, Sage z-axis, Guideline lpxe og Orvis hydros

Derpå køber du den som du synes bedst om, efter du har kastet med dem, alle stængerne er fantastiske fiskestænger og virker kanon til dansk kystfiskeri, så den personlige reference er det der spiller mest ind, alternativt kunne du spørge lidt ind til deres gaarnti ordning på stængerne samt evt. betaling ved forsendelse af reklamation.

/Allan

http://www.customflies.dk
02-01-2012 20:40
123

Besked: #3
(02-01-2012 20:30)Villadsen Skrev:  Jeg er på trapperne til at købe min første fluestang, men for s.... jeg synes det er svært at finde ud af hvad jeg skal købe. Stangen skal bruges til kystfiskeri og jeg er helt grøn i fluefiskeriet har kastet meget lidt med en stang ved en put and take sø i sommers. Jeg kender mig selv godt nok til at hvis jeg køber en billig begynder stang så går der ikke lang tid før den bliver skiftet ud igen, så jeg søger noget jeg kan bruge på begynder niveau og vokse med, men også blive ved med at få glæde ved derefter, jeg bruger derfor også gerne en god slat dollars på projektet. Jeg har et sted mellem 50-75 kystture om året så det er noget der skal bruges flittigt. Jeg har indtil videre kodet mig ind på nogle muligheder, som er TFO BVK, Loop evotec, Hardy demon, Sage z-axis, Guideline lpxe og Orvis hydros og jeg tror det skal være en 9 fods klasse 7 stang, da jeg har forstået at det er bedre når det også er lidt blæsende vejr og der vil jeg også gerne kunne benytte stangen. Kan i anbefale noget eller udelukke noget af det jeg har nævnt eller har i andre anbefalinger og i må meget gerne komme med forslag til hjul og line til stangen også, der er jeg slet ikke nået til endnu. HELP ME OUT OF THIS JUNGLE PLEASE !!!!Huh

Af dem du nævner er en TFO BVK i 907 et godt valg. Super stang med super garanti ordning og en pris der er til at forstå. Du kan ofte få dem til 1500kr hvis du vifter med pengene foran sælgeren. Af line kan jeg varmt anbefale en Scierra HMT Loading Zone i WF7. Et Lamson Litespeed 3 er som skabt til stangen da hjulholder og hjul har samme farve. Desuden vejer hjulet ikke meget og holder nemt bagline og fluelinen. Et sådan sæt burde kunne fås til ca. 3500 (hvis hjulet kan findes brugt til 1500kr) og så er du eddermame flyvende Wink

Jeg har tidligere brugt en #6 og en #8 på kysten, men er gået over til en stærk #7 som kan alt det de to kan.
02-01-2012 20:42
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
Hej

Blandt de stænger du har valgt ud, vil jeg godt prøve at udtale mig om dem af dem, som jeg kender - BVK, Hydros, LPXe og Z-axis.

TFO BVK er et fund til prisen - let, hurtig og på en hver måde hamonisk. De typiske indvendinger går på finish, men det ville jeg vægte mindre ved en stang, der alligevel skal bruges i salt, sand og bølger.

Orvis er bygget til det noget voldsommere amerikanske saltvands fiskeri og er hurtigere (i tipflex)og kraftigere end BVK. Den er også meget let, og til den nedsatte pris på 2500,- er den, efter min mening, også et fund til pris og formål.

LPXe er mere den bløde mellemvarer. Den opleves hverken så hurtig eller så let som de to ovennævnte. Men den er en harmonisk allround stang.

Efter min mening er Z-axis i netop 9' #7 den dårligste blandt disse stænger. Den er hverken særlig let, kraftfuld eller harmonisk. Den er designet til et andet fiskeri - og det afslører den under pres!

Blandt de ovennævnte ville jeg personligt vælge Hydros, hvis den tusse den er dyrere end BVK er ligegyldig - og ellers BVK.

Det er indlysende, at ovenstående gennemgang aldrig kan være udtryk for andet end mine personlige holdninger og præferencer .. men det er vel i og for sig også den slags du efterspørger Cool

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
02-01-2012 21:22
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #5
(02-01-2012 21:22)Martin Brøndum Skrev:  Hej

Blandt de stænger du har valgt ud, vil jeg godt prøve at udtale mig om dem af dem, som jeg kender - BVK, Hydros, LPXe og Z-axis.

TFO BVK er et fund til prisen - let, hurtig og på en hver måde hamonisk. De typiske indvendinger går på finish, men det ville jeg vægte mindre ved en stang, der alligevel skal bruges i salt, sand og bølger.

Orvis er bygget til det noget voldsommere amerikanske saltvands fiskeri og er hurtigere (i tipflex)og kraftigere end BVK. Den er også meget let, og til den nedsatte pris på 2500,- er den, efter min mening, også et fund til pris og formål.

LPXe er mere den bløde mellemvarer. Den opleves hverken så hurtig eller så let som de to ovennævnte. Men den er en harmonisk allround stang.

Efter min mening er Z-axis i netop 9' #7 den dårligste blandt disse stænger. Den er hverken særlig let, kraftfuld eller harmonisk. Den er designet til et andet fiskeri - og det afslører den under pres!

Blandt de ovennævnte ville jeg personligt vælge Hydros, hvis den tusse den er dyrere end BVK er ligegyldig - og ellers BVK.

Det er indlysende, at ovenstående gennemgang aldrig kan være udtryk for andet end mine personlige holdninger og præferencer .. men det er vel i og for sig også den slags du efterspørger Cool

Hehe, det er her det bliver sjovt.
For zaxis 9" #7 er satme en fed kystkæp Big GrinBig GrinBig Grin
Jeg ville vælge den fremfor alle de andre modeller.

/Allan

http://www.customflies.dk
02-01-2012 22:07
Thorsen

Århus C
Besked: #6
(02-01-2012 21:22)Martin Brøndum Skrev:  Hej

Hej Martin

Hvor kan du få Hydrosen i #7 til 2500kr? GOFI har i hvert fald ikke flere på hjemmesidenConfused.

Hej Vild
Jeg tror at du vil blive glad for en BVK. De gange jeg har kastet med den har den været et behageligt og letkastende bekendtskab. Så hvis du kan leve med en montering der ikke er den kønneste, er den et godt køb og så er der en god garanti ordning på den. Der findes vist to udgaver af den. En med skydeøjer af tråd (recoil øjer/først model) og en med forede øjer (ny model).

Jeg vil nok også tage et kig på Scierra HMS Scandinavian saltwater #7. Det er altså en lækker pind og kan findes til samme pris om BVKen.

Hvad angår hjul, er det ikke her at jeg vil ligge hovedparten af mine penge, men det er rart med en god balance i sammensætning af stang og hjul. Det hjul Schreiber nævner er fedt og godt, men også dyrt.
Her er en lille anmeldelse af en bunke kysthjul.
http://fiskevenner.dk/artikler/kystfluehjul.html

Jeg startede mit fluefiskeri forrige år og har fra start af kun anvendt skydehoveder til mit kystfisker. Skulle jeg gøre det hele igen, vil jeg nok begynde med en WF line med en ikke alt for lang klump (max. ca. 10m) og så have et skydehoved setup i lommen eller bilen. Jeg synes f.eks at det på Djurslands yderkyst mange steder en fordel med korte klumper for at få plads til bagkastet. Specielt når man ikke har så godt styr på kastet. Smadre pænt mange fluer i forvejenTongue

Vi må se om vi ikke kan få et par ture sammen her i det nye år. Det kunne være hyggeligt.

Held og lykke med købet. Det er et farligt, vanedannede og dyrt territorium du bevæger dig ud iWink.
Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
02-01-2012 22:43
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #7
hej

Salmonfly har en tfo ticr #6 på bud til 1000 kr
den ville jeg tage,

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
02-01-2012 22:51
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #8
Jeg vil ikke byde ind på stænger - men lad dig ikke snyde af den test fra FiskeFeber. Det er slet ikke nødvendig med fluehjul i den prisklasse.

Brug heller pengene på stang, line, fluer mv. i første omgang og suppler med det billigeste hjul, du kan opdrive.

Som illustration af det, så har jeg i mange år fisket med Hardy, Abel og i en periode ATH. Lækre men også temmelig dyre løsninger. Men jeg har også en papkasse med Rimfly-hjul stående. De var egentlig tænkt til græsplænefiskeri, men da der først var kommet liner på dem, begyndte de også at komme med på fisketur. Og det klarer de udmærket. Også på kysten, selv om jeg af gammel erfaring ved, at de nok ikke holder mange år på kysten. I åen har jeg en god ven, der har brugt sit Rimfly 25 år uden problemer.

Prisen for mine Rimfly var i øvrigt 50 kroner stykket, da jeg købte dem for tre år siden ...

Claus

http://www.ussingbech.dk
(Denne besked var sidst ændret: 02-01-2012 af 23:10 Claus Bech-Petersen.)
02-01-2012 23:09
Janus H.

Djursland
Besked: #9

Hejsa

Jeg synes næsten du skal tage en tur med lars og mig her i starten af det nye år, så kan du lige få prøvet de forskellige stangklasser og linesetup af inden du handler, og nok vigtigst af alt - få lidt hjælp til at komme igang.

Skulle jeg investere i nyt kystfluegrej fra bunden blev det en BVK, et billigt composit hjul, pink lawson monofil skydeline & et lawson neutral skydehoved.

Mvh.
02-01-2012 23:21
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #10
(02-01-2012 23:21)Janus H. Skrev:  Hejsa

Jeg synes næsten du skal tage en tur med lars og mig her i starten af det nye år, så kan du lige få prøvet de forskellige stangklasser og linesetup af inden du handler, og nok vigtigst af alt - få lidt hjælp til at komme igang.

Skulle jeg investere i nyt kystfluegrej fra bunden blev det en BVK, et billigt composit hjul, pink lawson monofil skydeline & et lawson neutral skydehoved.

Mvh.

Det er et super-tilbud, Villadsen!! Med Janus er der også garanti for fisk!!Smile Det skal dog siges, at han plejer at være så ubeskeden, at nuppe dem selv Tongue

Men det er meget værd, at få prøvet lidt forskelligt. Janus' forslag ville også passe mig, men jeg ville foretrække to WF-liner i stedet for skydehoved - en Guideline Coastal slow int. og en flydende. Det ville så være godt med en ekstraspole til hjulet.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
02-01-2012 23:35
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #11

Af de nævnte stænger har jeg kun prøvet LPXe og Z-axis og jeg ville uden tvivl vælge en Z-axis med et 16 grams skydehoved. Den burde også kunne findes i et flot brugt eksemplar til omkring 2000,-. Jeg valgte (desværre) at sælge mit eksemplar igen, da den dels var voldsomt hærget (købte den billigt brugt) og da jeg i forvejen havde/har en TCR i #6 - og den er fortsat min foretrukne kyststang - selvom en 790 spøger voldsomt i kulissen Angel

Mht. hjul, så vil jeg nok gå efter et brugt Danielsson FW 4/7, som er forholdsvist let, super holdbart og i samme farve som hjulholderen på en Z-axisCool

Et brugt Danielsson kan du også - med lidt tålmodighed - finde til omkring 1000-1200,-

LPXe er også en rigtigt fin stang - men efter min emning er den lidt kønsløs sammenlignet med SAGE stangen. Men du kan nok finde en brugt til under 1000,- og så er der tale om ganske meget stang for pengene.

Men tag endelig imod tilbuddet fra Thorsen og Janus. Der kan være stor forskel på at prøve en stang på en græsplæne og så ved vandet under praktisk fiskeri. Det er også super hvis du, som Allan foreslår, kan komme til at prøve flere af de nævnte stænger overfor hinanden. Ofte oplever jeg, at en stang virker super på græs, når den ikke har andre alternativer og det er det eneste man skal fokusere på.

Mvh

Nikolai

Knæk og bræk

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 03-01-2012 af 14:02 Nikolai Kaad.)
03-01-2012 11:30
Villadsen

Århus C
Besked: #12
Tak for jeres gode råd, tænkte nok der måtte være delte meninger om stængerne, sådan er det jo smag og behagSmile Jeg må ud og prøve nogen af stængerne. Lars og Janus jeg vil super gerne med på en tur sammen med jer det tror jeg virkelig kunne hjælpe mig meget da hele sammensætningen virker lidt forvirrende for mig endnu. Og Lars tak for den henvisning, til mig jeg har takket ja til flustikket Cool. Kunne vi finde en weekend snart Janus og Lars det kribler i mine fingre for at komme igang og pengene brænder i lommen efter nyt grej Tongue. Indtil videre lyder den TFO BVK lovende og den kender jeg en der har så den må jeg lige få prøvet. Lars og Janus hvilke stænger fisker i med ? Hjulet vil jeg ikke smide 3000 efter endnu men et godt hjul til 1000-1500kr som passer godt til stangen er det jeg har i tankerne. Lars og Janus kan i ikke smide nogen datoer ud så kan vi lige koordinere. Hvis der er flere der vil dele deres erfaringer så kom endelig med dem Smile.

Kristian Villadsen
03-01-2012 18:39