Limning af korkhåndtag
Bo_Hansen

Frederiksberg
Besked: #1
Limning af korkhåndtag
Hey gutter.
Nu har jeg endelig fået handlet ind til min affinity X stang og skal igang med håndtaget,
Men jeg ville lige høre, hvilken lim der skal bruges til at lime korkringene sammen.
Bruger man bare almindelig trælim eller evt. epoxy?
Og hvad gør I for at limen ikke sætter sig på den metalaksel som korkringene sidder på?

Mvh, Bo Hansen.
03-01-2012 11:07
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Limning af korkhåndtag
Hej Bo

Jeg benytter epoxy til at lime dem sammen på en gevind stang, så er det lige til at dreje af igen efter slibning uden større problemer.

Bruger derefter PU trælim når der skal limes på klingen Smile

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
03-01-2012 11:30
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
(03-01-2012 11:07)Bo_Hansen Skrev:  Hey gutter.
Nu har jeg endelig fået handlet ind til min affinity X stang og skal igang med håndtaget,
Men jeg ville lige høre, hvilken lim der skal bruges til at lime korkringene sammen.
Bruger man bare almindelig trælim eller evt. epoxy?
Og hvad gør I for at limen ikke sætter sig på den metalaksel som korkringene sidder på?

Mvh, Bo Hansen.

Vil du lime på klingen eller på en gevind stang? Limer du på en gevind stang er der ingen grund til at bruge epoxy. PU lim som er en vandfast 1-komponent lim er så rigelig stærk og meget nemmere at arbejde med. Dertil kommer at den er meget billigere; kr. 120 for 500ml mod kr. 80 for 30-40ml. Mener Ussing Bech også limer håndtaget på klingen med PU lim, uden problemer. Kæder er jo ikke stærkere end det svageste led, som i dette tilfælde er korken Smile

PU lim fås i forskellige farver. I Bauhaus kan du købe en lim fra Bostik, som har en farve der kommer tæt på korkens.

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 03-01-2012 af 11:44 Nikolai R..)
03-01-2012 11:41
Bo_Hansen

Frederiksberg
Besked: #4
Okay tak. Jeg må i silvan og se om de har det, da jeg har lidt langt til Bauhaus.

Jeg havde tænkt mig at lime korkringene sammen på en gevindstang. Jeg går ud fra at gevindstangen skal have ca. samme diameter som selve klingen hvor håndtaget skal sidde?
03-01-2012 12:01
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
(03-01-2012 12:01)Bo_Hansen Skrev:  Okay tak. Jeg må i silvan og se om de har det, da jeg har lidt langt til Bauhaus.

Jeg havde tænkt mig at lime korkringene sammen på en gevindstang. Jeg går ud fra at gevindstangen skal have ca. samme diameter som selve klingen hvor håndtaget skal sidde?

Du kan få et indtryk af hvordan jeg limmede i denne tråd: http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=2802&page=8. Jeg remmer ringene inden limning og supplere med malertape på gevindstangen, så grebet sidder stramt på klingen på den endelige placering. Du kan også gøre det efter, hvis du har det rigtige værktøj.

Venligst Nikolai

03-01-2012 13:25
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
(03-01-2012 12:01)Bo_Hansen Skrev:  Okay tak. Jeg må i silvan og se om de har det, da jeg har lidt langt til Bauhaus.

Når du limer korkringe sammen på en gevindstang kan du bare bruge alm. vandfast trælim - det er nemt og hurtigt og holder lige så godt som alt det andet. Så former du håndtaget til den endelige facon og slutfinish. Derefter skal det tilpasses klingen.
Du behøver derfor ikke have samme diameter som klingen da du tilpasser håndtaget til klingen med en reamer eller et bor eller hvad du nu har.
Til at lime det nu færdige og tilpassede håndtag fast til klingen er pu lim fremragende - expoxy kan også bruges og ligeledes vandfast trælim (men det syntes jeg nu ikke om af en eller anden grund).

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
03-01-2012 16:43