Stjerner:
  • 1 stemmer - 1 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gasterosteus Hundestejle.
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
Gasterosteus Hundestejle.
Jeg har før prøvet at lege med mylarrør/flexicord til at lave hundestejler med.
Men jeg har altid synes at det blev noget lort da den rigtige tapering ikke kommer så godt til udtryk med mylaren, men efter at have luret lidt på Dron Lee hjemmeside fandt jeg at han varmer mylaren op og strækker den, dog til nogle store minnow fluer.

Her tænkte jeg at det må kunne udnyttes til Hundestejler.

Efter et 70 minutters dyk i dag i isefjorden hvor der bare var SMURT ind i hundestejler, tænkte jeg at det skulle lige prøves med et mylar forsøg.

Fremgangsmåden er at man holder mylar med en tang i den ene ende mens man fører den hen over et stearinlys, hvor på man varmer mylaren op og trækker den rigtige tapering i fluen.

Der bindes noget chenille ind, jeg valgte en sølvchenille, bind ind ved krogøje og og twist til 3-4mm før krogøje.

Tråd nu mylaren som vist på billedet og bind ned, overskydende materiale klippes væk og der sættes øjne på.

Derefter noget uv/lim og fluen er færdig.

Jeg har brugt Js seastreamer krog str 6.

grunden for at fluen som andre hundestejle imitationer ikke har en meget mørk/brun/grøn/sort overvinge er at de Hundestejler jeg så i dag var ekstremtsølvfarvede og næsten ingen farve over ryggen, kun en meget diskret streg af lysegrøn, og så var de store, de første flokke jeg så nåede jeg at tænke at det var da snt på året at se sild, de største var op mod 10cm..

Indtil videre skal der lige arbejdes lidt mere med fluen for at få den helt perfekt, jeg måtte bare lige dele min iver med jer Big Grin
[Billede: img0164ks.jpg]

/Allan

http://www.customflies.dk
04-01-2012 00:27
Adversering
White

Besked: #2
RE: Gasterosteus Hundestejle.
Ser spændende ud Smile

Jeg har lige prøvet med lidt Mylarrør. Altså du smelter/varmer kun for og forme ik? For min hale er sådan set formet, men den er jo ikke smeltet sammen/låst. Så røret vil trevle. Men det er måske her din lim kommer ind i billedet?

Ville da gerne prøve og binde nogen stykker af den. Min kammerat så også små hundestejlere sidst vi var afsted. Så måske man sku gi det et skud Smile
04-01-2012 00:57
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
(04-01-2012 00:57)White Skrev:  Ser spændende ud Smile

Jeg har lige prøvet med lidt Mylarrør. Altså du smelter/varmer kun for og forme ik? For min hale er sådan set formet, men den er jo ikke smeltet sammen/låst. Så røret vil trevle. Men det er måske her din lim kommer ind i billedet?

Ville da gerne prøve og binde nogen stykker af den. Min kammerat så også små hundestejlere sidst vi var afsted. Så måske man sku gi det et skud Smile

Jeg gør faktisk det at jeg lige varmer enden af halen op med en tag der har været inde i flammen, så den låser halen.

Limen bruger jeg kun på selve hovedet.

/Allan

04-01-2012 00:59
White

Besked: #4
Snedigt Tongue Det må afprøves
04-01-2012 01:09
LCB

Besked: #5
Den ser rimeligt giftig ud. Jeg har selv haft samme oplevelse med hundestejler når jeg snorkler - de er bare helt vildt sølvskinnende og ikke meget farve over ryggen!

Spændende ide med at opvarme mylarrøret - det må prøves!

Lars
04-01-2012 09:17
john2000

Hundested
Besked: #6
Jeg har brugt Js seastreamer krog str 6.

grunden for at fluen som andre hundestejle imitationer ikke har en meget mørk/brun/grøn/sort overvinge er at de Hundestejler jeg så i dag var ekstremtsølvfarvede og næsten ingen farve over ryggen, kun en meget diskret streg af lysegrøn, og så var de store, de første flokke jeg så nåede jeg at tænke at det var da snt på året at se sild, de største var op mod 10cm..

Er du sikker på du har haft den rigtige blanding luft med i tanken, hundestejler på op mod ti cm.Big GrinBig Grin

Må din bindetråd aldrig knække
04-01-2012 15:01
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #7
(04-01-2012 15:01)john2000 Skrev:  Jeg har brugt Js seastreamer krog str 6.

Er du sikker på du har haft den rigtige blanding luft med i tanken, hundestejler på op mod ti cm.Big GrinBig Grin

Jeg lover dig det var nogle store bæster Big GrinBig Grin

Det var ikke så dybt at det betød noget for mentaltilstanden udover de normale overflade symptomer Big Grin

/Allan

04-01-2012 15:24
Adversering
K.Bille

Haderslev
Besked: #8
Hej A.O

Ja ......Smile
Altså man fristes jo udover evnerne til en komentar i stil med "ingen liv" osv.... MEN jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om en Hundestejle imitation der stiller mig tilfreds og ja du og ja Lars og mange andre ved jo godt hvordan de tager sig ud..selv efter nogle timer i maven på en havørred skinner de jo som ny poleret sølv...deres svømme stil foregår i små ryk altså er det ikke meget der skal til for at imitere en hundestejle og lige netop det er det der driller os..Det er måske alt for enkelt...simpelt !!!...Og så er det fiske metoden der skal arbejdes med ??? ..Det kommer jo helt til at lyde som om jeg syntes at det er noget lort du har lavet...det syntes jeg jo ikke Wink Wink Wink

Men ihvertfald så syntes jeg at det giver noget til tankerne og som du selv skriver så er du selv lige i afprøve fasen...og så må vi jo se hvad du når frem til...Jeg glæder mig Smile

tjekker selvfølgelig lige på vej hjem fra arbejde om der findes mere af det der speciale braid vi talte om tidligere....mon ikke du får et eller andet godt ud af det hvis der er mere tilbageWink

MVH
Kent Bille
(Denne besked var sidst ændret: 04-01-2012 af 18:23 K.Bille.)
04-01-2012 18:12
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #9
(04-01-2012 18:12)K.Bille Skrev:  Hej A.O

Ja ......Smile
Altså man fristes jo udover evnerne til en komentar i stil med "ingen liv" osv.... MEN jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om en Hundestejle imitation der stiller mig tilfreds og ja du og ja Lars og mange andre ved jo godt hvordan de tager sig ud..selv efter nogle timer i maven på en havørred skinner de jo som ny poleret sølv...deres svømme stil foregår i små ryk altså er det ikke meget der skal til for at imitere en hundestejle og lige netop det er det der driller os..Det er måske alt for enkelt...simpelt !!!...Og så er det fiske metoden der skal arbejdes med ???

Men ihvertfald så syntes jeg at det giver noget til tankerne og som du selv skriver så er du selv lige i afprøve fasen...og så må vi jo se hvad du når frem til...Jeg glæder mig Smile

tjekker selvfølgelig lige på vej hjem fra arbejde om der findes mere af det der speciale braid vi talte om tidligere....mon ikke du får et eller andet godt ud af det hvis der er mere tilbageWink

MVH
Kent Bille

Åhhhhh. Jeg vil vente spændt på postmanden....
MEEEN først fra på lørdag fordi Agggerlund og jeg er på Svenskekysten Torsdag og Fredag Cool

Der var jo noget med en 5+ her i de første dage af året Big Grin

/Allan

04-01-2012 18:21
K.Bille

Haderslev
Besked: #10

.pdf  Sverige.pdf (Størrelse: 794,35 KB / Downloads: 224)

Hej Allan

For pokker...DIN DEJLIGE DRENG...det er ossse rigtiiiiiiig...Der var sørme nogen der blev glade på den tur

Tak for minderne ..jeg har iøvrigt vist artiklen stadig...ikke sikkert du kan tåle ret meget mere opmærksomhed...Vi kan sq ikke have en ven der blir for selvfed rendene rundt Big GrinBig GrinBig Grin
04-01-2012 20:44
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #11
Åhh ja det var en god tur :-)

/Allan

04-01-2012 20:51
K.Bille

Haderslev
Besked: #12
DET VAR EN TUR SOM ALDRIG MÅ GLEMMES....DU FIK DIN FISK OG DEN VAR SQ FLOT
Den blev taget på en lille tangloppe imitation i noget vand hvor det ikke ville vare længe inden der kom hvide toppe på bølgerne SmileSmileSmile

MEN ....DET VAR ALTSÅ DE 2 FRISKE FYRE NEDE FRA LOLLAND DER BLEV PRIKKEN OVER IÉT....DET KUNNE BARE IKKE BLIVE BEDRE...

SÅ JA....NEJ TROR IKKE EN FISKETUR KAN BLIVE MERE FORNØJLIG !!!!!

VI SNAKKESSmile
04-01-2012 21:03