Stjerner:
  • 2 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parmachene Belle
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Parmachene Belle
De nye vådfluer sad på rad og række i æsken klar til den kommende sæson. Et par kroge lå stadigvæk på bordet uden fjerpynt og glimmertinsel, hvad skulle der blive af dem? Fluebinderen havde ikke flere "fluer på hjernen" - han var gået kold. Han kiggede lidt i en gammel fluebindingsbog fra engang i det forrige århundrede, som var skrevet af en Sjöström og den legendariske Rolf Smedman og bærende den lidet beskedne titel, "Den fuldendte Fluebinder". Da faldt hans øjne på billedet af en sær skabning - en oldgammel flue, der skulle immitere en fjeldørreds bugfinne(!). Han huskede godt fluemønsteret, der dog aldrig havde fået lov til at være grundlag for en eneste flue. Hvad skulle en Simested-ørred dog tænke ved synet af en fjeldørredfinne på vildfart i Himmerland??? Men da fluebinderen med alderen havde udviklet en sær idé om, at han, (i stedet for at skovle fisk på land med effektive fluer, som han efterhånden havde gjort i en menneskealder), gerne ville fange en fisk på en bestemt flue, så faldt det ham ind, at han ganske snart ville fange en grønlænder på netop denne underlige fjeldørredfinneflue. Det skulle ske så såre, at han først havde fanget en lignende fisk på en Freemans Fancy - det havde han nemlig sat sig for kort forinden.

Derfor blev de sidste to Tiemco TMC 900 bl str. 10 udstyret med fjer,tinsel og dubbing i samme farver som en arktisk fiskefinne - to stk Parmachene Belle var snart klar - friske fra stik!

Der findes mængder af info om denne gamle flue på nettet - her er et klip:

The Parmachene Belle, named for Parmachene Lake, continued to be popular through the years, having been a top pattern in the late 1800's. Again from Karas; "Fly fishermen seek their own Holy Grail: the Perfect Fly, one tha will catch fish on every cast and under every condition. to this end, thousands upon thousands of fly patterns evolved over the last centruy, yet the quest remains unsatisfied. One man did come close, at least for awhile. He was Henry P. Wells... Wells's favorite fly, and that of many of his contemporaries, was the Parmachene Belle."

[Billede: 013-3.jpg]

Krog: str. 12 - 6
Hale og vinge: Hvid/rød/hvid gås e.l. (Married)
Krop: Gul floss eller dubbing. Normalt er fluen udstyret med en butt af sort struds eller påfugleherl
Rib: Sølv
Hackle: Hvid og rød
Bindetråden er normalt sort

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 06-01-2012 af 02:34 Brandt.)
05-01-2012 20:13
Adversering
Thorsen

Århus C
Besked: #2
RE: Parmachene Belle
Det er jo ikke en flue, det er kunst. Du har magi i de hænder Jørgen...

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
05-01-2012 20:19
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
(05-01-2012 20:13)Brandt Skrev:  De nye vådfluer sad på rad og række i æsken klar til den kommende sæson. Et par kroge lå stadigvæk på bordet uden fjerpynt og glimmertinsel, hvad skulle der blive af dem? Fluebinderen havde ikke flere "fluer på hjernen" - han var gået kold. Han kiggede lidt i en gammel fluebindingsbog fra engang i det forrige århundrede, som var skrevet af en Sjöström og der legendariske Rolf Smedman og bærende der lidet beskedne titel, "Den fuldendte Fluebinder". Da faldt hans øjne på billedet af en sær skabning - en oldgammel flue, der skulle immitere en fjeldørreds bugfinne(!). Han huskede godt fluemønsteret, der dog aldrig havde fået lov til at være grundlag for en eneste flue. Hvad skulle en Simested-ørred dog tænke ved synet af en fjeldørredfinne på vildfart i Himmerland??? Men da fluebinderen med alderen havde udviklet en sær idé om, at han, (i stedet for at skovle fisk på land med effektive fluer, som han efterhånden havde gjort i en menneskealder), gerne ville fange en fisk på en bestemt flue, så faldt det ham ind, at han ganske snart ville fange en grønlænder på netop denne underlige fjeldørredfinneflue. Det skulle ske så såre, at han først havde fanget en lignende fisk på en Freemans Fancy - det havde han nemlig sat sig for kort forinden.

Derfor blev de sidste to Tiemco TMC 900 bl str. 10 udstyret med fjer,tinsel og dubbing i samme farver som en arktisk fiskefinne - to stk Parmachene Belle var snart klar - friske fra stik!

Der findes mængder af info om denne gamle flue på nettet - her er et klip:

The Parmachene Belle, named for Parmachene Lake, continued to be popular through the years, having been a top pattern in the late 1800's. Again from Karas; "Fly fishermen seek their own Holy Grail: the Perfect Fly, one tha will catch fish on every cast and under every condition. to this end, thousands upon thousands of fly patterns evolved over the last centruy, yet the quest remains unsatisfied. One man did come close, at least for awhile. He was Henry P. Wells... Wells's favorite fly, and that of many of his contemporaries, was the Parmachene Belle."

[Billede: 013-3.jpg]

Krog: str. 12 - 6
Hale og vinge: Hvid/rød/hvid gås e.l. (Married)
Krop: Gul floss eller dubbing. Normalt er fluen udstyret med en butt af sort struds eller påfugleherl
Rib: Sølv
Hackle: Hvid og rød
Bindetråden er normalt sort

En kongelig dræber flue. DEn ligner bestemt ikke noget fra en svunden tid Wink

Venligst Nikolai

05-01-2012 20:19
LCB

Besked: #4
Smukt, Brandt! Jeg elsker dine poster om de smukke, "rigtige" fluer!

Lars
05-01-2012 22:42
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #5
Flot flue,
Men det er da synd for ham fluebinderen, at han er gået kold - måske han skulle tage to Kingfisher Butcher?
Claus

http://www.ussingbech.dk
05-01-2012 23:52
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
Hej Jørgen

Fantastisk flue - jeg er sikker på, at den kan fange fisk hvor som helst!

Jeg glæder mig til at se kreationerne live inden så længe Smile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
05-01-2012 23:57
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(05-01-2012 23:52)Claus Bech-Petersen Skrev:  Flot flue,
Men det er da synd for ham fluebinderen, at han er gået kold - måske han skulle tage to Kingfisher Butcher?
Claus

Så skal han lige ha' købt et par nye kroge Rolleyes Men et rigtigt godt forslag - har aldrig bundet mønstret før. Jeg ved dog, at de der blåskindende andrikfjer oftest driller ad h... til, da de "deler sig" for et godt ord. Det hjælper heller ikke, at fjerene i min samling efterhånden er minimum 30 år gamle!!

(Denne besked var sidst ændret: 06-01-2012 af 03:11 Brandt.)
06-01-2012 02:27
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(05-01-2012 23:57)Martin Brøndum Skrev:  Hej Jørgen

Fantastisk flue - jeg er sikker på, at den kan fange fisk hvor som helst!

Jeg glæder mig til at se kreationerne live inden så længe Smile

Det der med fluens effektivitet er jeg nu ikke så sikker på. Min tiltro til mønsteret er begrænset af en eller anden grund. Men forhåbentligt kan du snart bevidne, at den i det mindste kunne lokke en enkelt forvirret Binderupfisk Wink

06-01-2012 02:31
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(06-01-2012 02:31)Brandt Skrev:  Det der med fluens effektivitet er jeg nu ikke så sikker på. Min tiltro til mønsteret er begrænset af en eller anden grund. Men forhåbentligt kan du snart bevidne, at den i det mindste kunne lokke en enkelt forvirret Binderupfisk Wink

.. du kan låne mig den anden - så er chancen næsten dobbelt så stor Blush

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
06-01-2012 02:33
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #10
(06-01-2012 02:33)Martin Brøndum Skrev:  .. du kan låne mig den anden - så er chancen næsten dobbelt så stor Blush

Jeg kan godt lide dit "næsten". Hvis vi lykkes med forehavenet, så må du hjertens gerne have beggeBig Grin

06-01-2012 03:06
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(06-01-2012 03:06)Brandt Skrev:  Jeg kan godt lide dit "næsten". Hvis vi lykkes med forehavenet, så må du hjertens gerne have beggeBig Grin

Lige det ord "næsten" er et nøgleord i vores hobby og grunden til, at vi bliver ved og ved - vi to fangede f.eks. "næsten" en amernäs örring Blush

Venligst Martin

Malala Yousufzais
06-01-2012 03:36
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
(05-01-2012 20:19)Thorsen Skrev:  Det er jo ikke en flue, det er kunst. Du har magi i de hænder Jørgen...

OT Blush

Det er nogle flotte krøller du har fået dig unge mand Big Grin

Venligst Nikolai

06-01-2012 10:02