Stjerner:
  • 4 stemmer - 4.75 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kingfisher Butcher
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #1
Kingfisher Butcher
På opfordring fra Claus Bech-Petersen bringes her endnu en vådflueklassiker, the Kingfisker Butcher. Fluen har aldrig før haft plads i mine flueboxe - det har dens mere kendte søskende til gengæld. Især Bloody Butcher, men også originalen Silver Butcher (oftest bare Butcher), har ikke bare fulgt mig i flueboxene, men også i enden af forfanget. De allerførste eksemplarer var møjsommeligt bundet efter de præcise anvisninger, som dengang var den eneste farbare vej til spræl i snøren. Ret hurtigt blev det heldigvis comme il faut at bruge hårvinger. Andrikken, der har leveret de blåsorte armsvingfjer til fluens vinge, nedlagde jeg for over 30 år siden med min førkrigs-belgier cal. 16 over baghavens mølledam en stormfuld oktoberaften. Det er godtnok ikke blevet til mange andefjersvingede fluer siden - gråandevingerne er stort set intakte - omend lidt klemte og krøllede.

Well, well - Butcherfluerne, der sidste år fejrede deres 175-års jubilæum, er en kende ældre end min gamle gøb. I 1836 komponerede slagter Moon fra Tunbridge Wells (ca 80 km syd for London) en flue kaldet Moon's Fly. Allerede to år senere omdøbtes den til Butcher samtidig med, at Moon's kompagnion, mr. Jewhurst, skabte the Bloody Butcher, idet han ændrede det sorte hackel til et blodrødt. Fluernes nye navn hentydede efter sigende til slagternes kendetegn - det blodstænkede hvide/mørkeblå forklæde.

Senere kom Kingfisher Butcher til verden, foruden følgende nok lidt mindre kendte varianter: Hardy's Gold B..., Irish B... og Canary Butcher. (Der kan være flere).

[Billede: 026.jpg]

Krog: Her Tiemco TMC 900 bl str 8 (til havørred - str 14 - 10 til ørred)
Hale: Fibre fra isfugl (eller indfarvet substitut)
Krop: Guldtinsel m. guldrib. Normalt ville jeg nok nøjes med en hurtig omgang miniflatbraid i guld
Hackel: Hot orange - gerne lidt mere sparsomt end på foto
Vinge: Faner fra gråandrikkens sortblå armsvingfjer

Vingerne driller ofte som bare f.... . Ofte "skiller de" - men er man heldig at undgå dette, kan man roligt indstille sig på, at de altid "vulker" lidt. Det er næsten umuligt at opnå helt plane vinger på nær i små størrelser. Det er i øvrigt også lige meget, for efter brug opnår de aldrig atter at ligne nye fra stikket. 175 år i evig berømmelse fortæller så, at fiskene er helt ligeglade med fluebinderens fustrationer Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
06-01-2012 22:37
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: Kingfisher Butcher
Nydeligt. Og godt at fluebinderen kom i gang igen... Det er ikke mange fisk, jeg har fanget på mønsteret, men jeg synes faktisk, at den er pænere end resten af familien.
Claus

http://www.ussingbech.dk
07-01-2012 01:07
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
(06-01-2012 22:37)Brandt Skrev:  På opfordring fra Claus Bech-Petersen bringes her endnu en vådflueklassiker, the Kingfisker Butcher. Fluen har aldrig før haft plads i mine flueboxe - det har dens mere kendte søskende til gengæld. Især Bloody Butcher, men også originalen Silver Butcher (oftest bare Butcher), har ikke bare fulgt mig i flueboxene, men også i enden af forfanget. De allerførste eksemplarer var møjsommeligt bundet efter de præcise anvisninger, som dengang var den eneste farbare vej til spræl i snøren. Ret hurtigt blev det heldigvis comme il faut at bruge hårvinger. Andrikken, der har leveret de blåsorte armsvingfjer til fluens vinge, nedlagde jeg for over 30 år siden med min førkrigs-belgier cal. 16 over baghavens mølledam en stormfuld oktoberaften. Det er godtnok ikke blevet til mange andefjersvingede fluer siden - gråandevingerne er stort set intakte - omend lidt klemte og krøllede.

Well, well - Butcherfluerne, der sidste år fejrede deres 175-års jubilæum, er en kende ældre end min gamle gøb. I 1836 komponerede slagter Moon fra Tunbridge Wells (ca 80 km syd for London) en flue kaldet Moon's Fly. Allerede to år senere omdøbtes den til Butcher samtidig med, at Moon's kompagnion, mr. Jewhurst, skabte the Bloody Butcher, idet han ændrede det sorte hackel til et blodrødt. Fluernes nye navn hentydede efter sigende til slagternes kendetegn - det blodstænkede hvide/mørkeblå forklæde.

Senere kom Kingfisher Butcher til verden, foruden følgende nok lidt mindre kendte varianter: Hardy's Gold B..., Irish B... og Canary Butcher. (Der kan være flere).

[Billede: 026.jpg]

Krog: Her Tiemco TMC 900 bl str 8 (til havørred - str 14 - 10 til ørred)
Hale: Fibre fra isfugl (eller indfarvet substitut)
Krop: Guldtinsel m. guldrib. Normalt ville jeg nok nøjes med en hurtig omgang miniflatbraid i guld
Hackel: Hot orange - gerne lidt mere sparsomt end på foto
Vinge: Faner fra gråandrikkens sortblå armsvingfjer

Vingerne driller ofte som bare f.... . Ofte "skiller de" - men er man heldig at undgå dette, kan man roligt indstille sig på, at de altid "vulker" lidt. Det er næsten umuligt at opnå helt plane vinger på nær i små størrelser. Det er i øvrigt også lige meget, for efter brug opnår de aldrig atter at ligne nye fra stikket. 175 år i evig berømmelse fortæller så, at fiskene er helt ligeglade med fluebinderens fustrationer Smile

Hej Brandt

Det er simpelthen en fornøjelse af studere disse gamle klassikere.

Nu kan jeg jo se presentation 2000 stikket på flere af dine billeder.
Lever det op til dine forventninger?

Stram bindetråd

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
07-01-2012 01:22
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(07-01-2012 01:22)Jan Fensten Skrev:  Hej Brandt

Nu kan jeg jo se presentation 2000 stikket på flere af dine billeder.
Lever det op til dine forventninger?

Stram bindetråd

Jan

Ja, det er virkelig fedt at binde fluer nu. Jeg burde nok have taget springet for længe siden. De nye muligheder stikket giver, bruger jeg dog ikke ret meget endnu, men kors, hvor er det lækkert at arbejde med Smile Om det så "er alle pengene værd"??? - Fluerne er jo præcis som de plejer Wink Men jeg har bestemt ikke fortrudt. Jeg har nok også brugt et års tid på at finde "det rigtige" til mit formål, og jeg er overbevist om, at jeg har valgt rigtigt Smile. Af rent æstetiske årsager er jeg dog lidt misundelig på indehaverne af LAW-stikkene - de er for fede!

07-01-2012 01:35
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Fantastisk Brandt, både denne og de andre Cool jeg kan kun håbe en dag at blive lige så dygtig Blush

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
07-01-2012 10:36
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #6
Jørgen, det er vildt, som du kan Cool

Venligst Nikolai

07-01-2012 18:05
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
En mere moderne variant med hårvinge, mini flatbraid-krop og hale af kropsfjer i stedet for fane af svingfjer.

[Billede: 026-1.jpg]

17-01-2012 15:35
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #8
(17-01-2012 15:35)Brandt Skrev:  En mere moderne variant med hårvinge, mini flatbraid-krop og hale af kropsfjer i stedet for fane af svingfjer.

[Billede: 026-1.jpg]

Du må have et syn som en falk. Detaljerne på dine fluer er lige i skabet også når billedet forstørres op; synes tit netop denne fase driller, for mit eget vedkommende Angel Bruger du lup når du binder?

Venligst Nikolai

18-01-2012 10:42
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(18-01-2012 10:42)Nikolai R. Skrev:  Du må have et syn som en falk. Detaljerne på dine fluer er lige i skabet også når billedet forstørres op; synes tit netop denne fase driller, for mit eget vedkommende Angel Bruger du lup når du binder?

Kan knap se stikket uden læsebriller fra Bilka - og de skal være et eller to numre stærkere, end dem jeg læser med. Håber ikke, at det bliver værre end nu!

18-01-2012 16:31
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #10
(18-01-2012 16:31)Brandt Skrev:  Kan knap se stikket uden læsebriller fra Bilka - og de skal være et eller to numre stærkere, end dem jeg læser med. Håber ikke, at det bliver værre end nu!

Kan anbefale en luplampe - der åbner sig en helt ny verden med sådan een Wink

Det skal lige bemærkes at jeg nægter at bruge mine briller når jeg fisker - derfor ser man mig også samle fluer op som forfangsspidsen alligevel ikke ramte gennem øjet på Blush

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
18-01-2012 17:50