DSF
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
DSF
I forbindelse med de verserende tråde på 123nu.dk

Tænker jeg lidt over om det i sidste ende ikke er DSF der taber på alt dette virak ved at vælge en observerende holdning og ikke komme med kommentarer til problematikken.

Jeg synes debatten har sin berettigelse, men den kører hurtigt af sporet ovre på 123.

Mit personlige spørgsmål går meget på om det overhovedet er muligt at have en naturlig bestand af selvproducerende fisk på sjælland, der ryger bare rigtig meget vand til kbh vandforsyning og samtidig er sjælland ret så tæt befolket.

At der i den forbindelse er spildt gode skønne kræfter på nogle projekter der er dømt til at mislykkedes ?
Er der behov for et mere opdelt DSF ?

Den måde debatten tager drejning nu virker meget snævertsynet og jeg er oprigtig bange for at den sagtens kunne enden med en sjællandsk udbryder af DSF.

Man kan meget nemt komme til en holdning på sjælland, hvor man føler sig ladt i stikken af den forening som man betaler penge til og skulle kæmpe vores fælles sag, men fra østsiden af broen bare ser meget vest farvet ud.
Jeg ved at i de fleste tilfælde er det spøgelser man ser, men der er ikke langt til tanken, med et forbund der bare er tavst som graven.

Hvad siger i andre ? I må, som jeg have en mening, jeg har bare ikke lyst til at ytre mig på 123 om dette emne.

/Allan

http://www.customflies.dk
08-01-2012 19:36
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: DSF
Personligt synes jeg ikke at forbundet er forpligtet til, eller bør blande sig hver gang en varmluftballon går til vejrs på 123. Endvidere heller ikke overfor en masse mennesker der ikke er medlemmer. Jeg synes debatten er interessant og berettiget, men den bør føres internt.

Jeg kan sagtens unde Sjælland flere fisketegnsmidler men faktum er jo at der ligger en lov bag ved uddelingen af midlerne og den lægger ikke op til kystudsætninger. (jeg antager at flertallet er mest interesseret i havørreder)

Jeg kender ikke tilstanden på de sjællandske å-løb og de muligheder der ligger gemt i dem. Hvis der er gode muligheder for at forøge den naturlige bestand, så synes jeg det virker fornuftigt at pøse penge i projektet men dog skal man være parat til at acceptere det mulige faktum at der måske er flere havørredfiskere end den vilde bestand kan bære og så må man erkende at Sjælland ikke er, eller bliver, det havørred-eldorado det var engang.
08-01-2012 19:58
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Jeg ved ikke om det er muligt at skabe tilstande med selvreproducerende havørred på Sjælland. Men problematikken er vel mest af alt at de sjællandske foreninger ikke føler de får noget for pengene! Men hvad er det de/I vil ha ? Flere udsatte kystørreder eller en øget miljøindsats ift. de sjællandske vandløb ?

Jeg mener ikke det er i hverken naturens eller medlemmernes interesse at der indføres milimeterdemokrati, hvor midlerne fordeles efter antal medlemmer. Pengene skal bruges der hvor de gør mest gavn og det tror jeg ikke de gør ved at blive brugt til kystudsætninger på sjælland.

Jeg tror ikke det er vejen frem er at vende DSF ryggen og være tøsesure. Enten må man tage kampen op og kæmpe for det man mener er rigtigt indenfor rammerne i DSF eller også må man lave sit eget forbund på Sjælland.
Jeg tror personligt man kommer længst ved at mobilisere og bruge kræfterne i det nætværk DSF har opbygget gennem årene.
Det er vel et faktum at DSF bliver taget seriøst i de kredse hvor beslutningerne tages.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
08-01-2012 20:16
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
Jeg tror du har ret Peter.

Det virker bare for mig, når jeg møder folk på kysten som om at man har tabt troen og håbet på at DSF er istand til at påvirke på sjælland.

Det virker på mig som om det ikke er millimeter demokratiet der er den store post, snarere at anerkendelsen af eksistens der mangler ?

Jeg ser også helst et stærk og sammensluttet DSF der kan påvirke landsdækkende.

/Allan

(Denne besked var sidst ændret: 08-01-2012 af 20:27 aov.)
08-01-2012 20:26
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Så godt dit indlæg i en af trådene, Allan - Big Grin Big Grin ! -går stærkt ud fra, at den lille pige var jyden! Tongue

Uha det er et svært område - jeg har altid været Forbundets mand, men det kører jo tydeligvis ikke rigtigt for dem. En vigtig detalje, som har været oppe på 123, men som hurtigt bliver glemt igen, er DSF's manglende indflydelse på paragraf 7 udvalget, der udfærdiger fordelingen af fisketegnsmidlerne. Her har Forbundet én repræsentant ud af en større flok. Min gode kollega og tidligere formand for min lokale forening har også siddet i dette udvalg på en af de andre pladser, i form af også at være formand for vores "hovedorganisation", Ferskvandsfiskeriforeningen. Når man kun har én stemme i sådan et udvalg, så er ens indflydelse meget beskeden. Så det er altså at skyde noget over mål, at give DSF hele skylden for den lidt skæve fordeling.

Så har jeg også en lidt frelst holdning til, hvad vi kan forlange af miljøfremmede tiltag, for at få tilfredsstillet et snævert behov, som f.eks. at kunne fange en "rimelig mængde" havørreder indenfor en begrænset afstand. Ligesom jeg ikke bryder mig om lakseudsætningerne i Gudenåen, så bryder jeg mig heller ikke om kystudsætninger af havørred. Udsætninger kan være ok, når det drejer sig om udsætning i en overgangsfase inden selvreproduktion er mulig. Udsætningsmaterialet skal være "af egen avl".

Nu er der ingen mulighed for "egen avl" i Gudenåen. Som undtagelse for mine lettere naturfundimentalistiske holdninger, kunne jeg afvige fra "egen avl"-idéen den dag, hvor laksene i Gudenåen fik fysisk mulighed for naturlig reproduktion i lønligt håb om en "ny selvreproducerende stamme" (nok ret optimistiskt). På samme måde kunne man håbe på, at få genindført ørredstammer i ørredtomme åer og bække over hele landet.

Men skåret ind til benet, så skal der kunne fanges havørreder, hvor de naturligt forekommer. Jeg har vilde fantasier om at fange fjeldørreder, men det betyder ikke, at jeg vil have dem udsat i Lindenborg å. Jeg må tage turen helt op til Lapland (eller Grønland!). P&T er fint i dertil godkendte lukkede vande.

Det skal siges, at jeg tilbage i tiden har deltaget i omfattende mundingsudsætninger af smolt, velvidende, at dette var ren P&T, og endda ofte af fisk med meget tvivlsomme stambøger. Det var festdage, når smolten i titusindvis blev pumpet ud i åen, men i dag giver minderne en lidt besk smag i munden.

Hvad DSF skal gøre for at overleve, det kan jeg ikke svare på. Der har godtnok været modvind på deres færd de seneste år. Detes IT-problemer, deres årelange "lån" af dobbeltkontigenter, deres neddroslede informationsniveau for bare at nævne nogle få.

At de fleste penge bruges vest for Storebælt, hænger nok sammen med, at det er der, man "får flest fisk for pengene" (med tanke på naturgenopretning). Og husk nu igen på, at det ikke er DSF, der tager beslutningerne om brugen af pengene. Det er så ærgerligt, at Storebæltsbroen fordyrer sjællændernes Skjernå-ture voldsomt - jeg er sikker på, at dette forhold er med til at forværre øst/vest-konflikten noget. Selve fiskeriet i Jyllander jo rørende billigt i forhold til kvaliteten, og dertil stadigvæk ret lettilgængeligt de fleste steder - også for ø-boere Smile.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 08-01-2012 af 20:35 Brandt.)
08-01-2012 20:27
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
(08-01-2012 20:26)A.O. Skrev:  Jeg tror du har ret Peter.

Det virker bare for mig, når jeg møder folk på kysten som om at man har tabt troen og håbet på at DSF er istand til at påvirke på sjælland.

Det virker på mig som om det ikke er millimeter demokratiet der er den store post, snarere at anerkendelsen af eksistens der mangler ?

Jeg ser også helst et stærk og sammensluttet DSF der kan påvirke landsdækkende.

/Allan

Jeg syntes bestemt også det er et stort problem, og et problem som jeg har tillid til at DSF er opmærksom på. Men det kræver nok at man på Sjælland er villig til at samarbejde om hvad der er vejen frem.

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
08-01-2012 20:30
K.Bille

Haderslev
Besked: #7
Hej Allan

Ja det jo noget vi ofte har diskuteret på vores fisketure,fluebinder aftner...eller senest telefonisk...

Jeg skrev bl.a i mit svar på tråden (123nu) at et agument for kyst udsætning kunne være at vandet i de sjællanske å og bække aldrig bliver normaliseret pga befolkningstallet gør en væsentlig indhug Drikkevand,husholdning, landbrug og industri...du ha jo selv oplevet det da de begyndte at bruge vand fra lejre å..der er godt nok ik meget vand tilbage dernede nu.
Det er ret svært at lave et seriøst å projekt...
Ta en smut fra isefjordens nordvestlige punkt ned igennem isefjord og roskilde fjord og vidre fra hundested og rundt om Helsingør mod kbh osv osv osv og prøve at se hvor mange små vandløb der har lidt under lige netop mangel på vand !!!!!
Havde der været vand så var der jo normale vilkår for havørreden.....

Et FAKTUM er at sølvtøjet er og bliver...Dansk sports/lystfisker fisk nr 1 og at sjællænderne gerne vil kunne fange de fisk....
jeg har meget svært ved at se vi på sjælland nogensinde vil få fisk nok på kysten til at dække det behov der altså er...uden at vi hjælper os selv med udsætninger af evt sterile havørred

samtidig skal der naturligvis arbejdes for at forbedre vilkårene i de vandløb der er værd at arbejdes for...og da helst i samlet flok (DSF)

mvh
Kent Bille
(Denne besked var sidst ændret: 08-01-2012 af 20:45 K.Bille.)
08-01-2012 20:38
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
(08-01-2012 20:30)PeterMulbjerg Skrev:  Jeg syntes bestemt også det er et stort problem, og et problem som jeg har tillid til at DSF er opmærksom på. Men det kræver nok at man på Sjælland er villig til at samarbejde om hvad der er vejen frem.

Enig igen Peter.

Mit personlige problem er at jeg mangler en der viser mig hvilken vej jeg skal gå, for jeg går gerne de ekstra km.

/Allan

08-01-2012 20:41
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(08-01-2012 20:38)K.Bille Skrev:  Hej Allan

Ja det jo noget vi ofte har diskuteret på vores fisketure,fluebinder aftner...eller senest telefonisk...

Jeg skrev bl.a i mit svar på tråden (123nu) at et agument for kyst udsætning kunne være at vandet i de sjællanske å og bække aldrig bliver normaliseret pga befolkningstallet gør en væsentlig indhug Drikkevand,husholdning, landbrug og industri...du ha jo selv oplevet det da de begyndte at bruge vand fra lejre å..der er godt nok ik meget vand tilbage dernede nu.
Det er ret svært at lave et seriøst å projekt...
Ta en smut fra isefjordens nordvestlige punkt ned igennem isefjord og roskilde fjord og vidre fra hundested og rundt om Helsingør mod kbh osv osv osv og prøve at se hvor mange små vandløb der har lidt under lige netop mangel på vand !!!!!
Havde der været vand så var der jo normale vilkår for havørreden.....

Et FAKTUM er at sølvtøjet er og bliver...Dansk sports/lystfisker fisk nr 1 og at sjællænderne gerne vil kunne fange de fisk....
jeg har meget svært ved at se vi på sjælland nogensinde vil få fisk nok på kysten til at dække det behov der altså er...uden at vi hjælper os selv med udsætninger af evt sterile havørred

samtidig skal der naturligvis arbejdes for at forbedre vilkårene i de vandløb der er værd at arbejdes for...og da helst i samlet flok (DSF)

mvh
Kent Bille

Hej Kent

Din argumentation med de "forsvundne vandløb" pga. stort vandforbrug er i mine øjne nok det bedste argument for evt. at fortsætte med kystudsætninger på øen. Det er sku' svært at optimere et gydevandløb uden vand. Og "moder-natur" havde jo nok tænkt sig, at der skulle vrimle med småørreder i disse vandløb.

Om det så skulle være steriliserede fisk eller ej??? Det viser sig jo HELDIGVIS, at der, hvor der eksisterer originale stammer er disse meget modstandsdygtige mod tilgang af fremmede gener.

I princippet er jeg imod "P&T-udsætningerne", men i et vist omfang - begrænset til Sjælland - så kan jeg godt have lidt forståelse for udsætningsønskerne. Så må Alssingerne tilgive mig og køre lidt nordpå, når de vil fange fisk Wink Tongue

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 08-01-2012 af 20:56 Brandt.)
08-01-2012 20:55
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Hej Allan

Hvordan er fiskeriet f.eks. i Isefjord i forhold til for 10 år siden?
Min grundholdning til Fisketegns-midlerne er, at de skal bruges til gavn for lystfiskere - også sjællandske. Personligt foretrækker jeg også projekter, der samtidig genopretter natur og bestande - men jeg kan ikke se noget ondt i, at en del af midlerne anvendes til kystudsætninger på Sjælland. Pengenes er som sagt lystfiskernes - og ikke en ekstra miljøafgift på lystfiskeri.
Jeg har længe syntes, at DSF er en steril forening - i særdeleshed set østfra - men jeg hører til dem der mener, at man skal blive og kæmpe, fordi det er væsentligt at tale med en tunge overfor myndigheder og andre interesse organisationer.

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
08-01-2012 21:10
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #11
For det første:

Der er selvreproducerende bestand af ørreder på Sjælland. Og der er visse stedet et vandmiljøarbejde, som langt overgår hvad man finder de fleste andre steder. Der er faktisk også fisk på kysten og i åen.

Men uanset hvordan man vender og drejer det, så vil Sjællands små vandløb (med eller uden vandføring som for 200 år siden) næppe nogensinde kunne give det kystfiskeri, som vi alle drømmer om herovre. Så i mine øjne er kyst- eller mundingsudsætninger den eneste mulighed, hvis vi vil have et super fiskeri på kysten.

Der bliver da også sat mange fisk ud - 40.000 små blanke på Vestsjælland hvert forår. Det samme antal som hældes i Varde Å, i øvrigt. Og dertil kommer en masse fisk andre steder på Sjælland.

Nogen synes, at det er unaturligt. Tja. Vel er det det. Men det er også unaturligt at torsken og skrubberne er væk, og at forureninger stort set har taget livet af mine lokale rimter. Det kan i mine øjne gå lige op. Og jeg synes for så vidt ikke, at det er mere unaturligt at sætte smolt ud på Sjælland end at pumpe opgangen af laks i Vestjylland ved at hælde mængder af dambrugsfisk i åen - eller at hælde 3/4 million gedder i søerne hvert år, som det skete i over ti år.

Om det er Skjern-laks, gedder eller ørreder, så hælder man dambrugsfisk i vandet, fordi de naturlige levesteder ikke er i orden. Og det synes jeg for så vidt er ok - hvis man husker at arbejde hen mod naturlige bestande på anden vis, der hvor det er muligt.

Hvad DSF så i øvrigt angår: Jeg er klart forbundsmand, men det er godt nok svært at finde gode konkrete argumenter for DSF lige for tiden...

Claus

http://www.ussingbech.dk
(Denne besked var sidst ændret: 08-01-2012 af 21:25 Claus Bech-Petersen.)
08-01-2012 21:21
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
(08-01-2012 21:21)Claus Bech-Petersen Skrev:  For det første:

Der er selvreproducerende bestand af ørreder på Sjælland. Og der er visse stedet et vandmiljøarbejde, som langt overgår hvad man finder de fleste andre steder. Der er faktisk også fisk på kysten og i åen.

Men uanset hvordan man vender og drejer det, så vil Sjællands små vandløb (med eller uden vandføring som for 200 år siden) næppe nogensinde kunne give det kystfiskeri, som vi alle drømmer om herovre. Så i mine øjne er kyst- eller mundingsudsætninger den eneste mulighed, hvis vi vil have et super fiskeri på kysten.

Der bliver da også sat mange fisk ud - 40.000 små blanke på Vestsjælland hvert forår. Det samme antal som hældes i Varde Å, i øvrigt. Og dertil kommer en masse fisk andre steder på Sjælland.

Nogen synes, at det er unaturligt. Tja. Vel er det det. Men det er også unaturligt at torsken og skrubberne er væk, og at forureninger stort set har taget livet af mine lokale rimter. Det kan i mine øjne gå lige op. Og jeg synes for så vidt ikke, at det er mere unaturligt at sætte smolt ud på Sjælland end at pumpe opgangen af laks i Vestjylland ved at hælde mængder af dambrugsfisk i åen - eller at hælde 3/4 million gedder i søerne hvert år, som det skete i over ti år.

Om det er Skjern-laks, gedder eller ørreder, så hælder man dambrugsfisk i vandet, fordi de naturlige levesteder ikke er i orden. Og det synes jeg for så vidt er ok - hvis man husker at arbejde hen mod naturlige bestande på anden vis, der hvor det er muligt.

Hvad DSF så i øvrigt angår: Jeg er klart forbundsmand, men det er godt nok svært at finde gode konkrete argumenter for DSF lige for tiden...

Claus

Interessante vinkeler som du anligger her, som leder mine tanker hen på følgende radioudsendelse, der burde høres af alle lystfiskere i dk: http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser...150110.htm

Bent Lauge Madsen, deler her ud af sine erfaringer som ansvarshavende biolog gennem flere årtier, og omtaler flere undersøgelser, jeg længe har taget tilløb til at grave frem. Det fremføres blandt andet at manglen på fisk i de danske vandløb hænger sammen med at deres naturlige skjulesteder er gået tabt. Dels på grund af opdyrkningen af å-dale, der har påvirket vandføringen betydeligt og resulteret i en betydelige grødevækst. Efterhånden som grøden er blevet et problem, skæres den hyppigere, hvorved fiskenes naturlige skjulesteder er gået tabt, sammen med de naturlige buffer zonerne.

Spring med på en lytter Smile

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 08-01-2012 af 21:51 Nikolai R..)
08-01-2012 21:50