Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Majflue imitation
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #1
Majflue imitation
Hey,

jeg er kommet helt i tørflue mode for tiden, og der bliver nørdet og nørklet med de bette flouwerSmileSmile

Jeg er faldet over denne side JsonSweden og hans fluer er super realistiske i mine øjne, og hans bindevideoer har givet mig blod på tanden til at prøve kræfter med hans bindemetoder. Jeg bruger dog en lille nål i stedet for at bestille hans "halefidus".

Her er første udkast til en majflue, som dog har rigelig med plads til forbedringer:

[Billede: Mayfly%252520imitation.JPG]

Jeg har kæmpe problemer med at få fibetts'ne til at sprede sig ordentligt når jeg følger det princip som er vist på hjemmesiden - de samler sig for det meste, når jeg trækker halen af nålen og får strammet trådenAngry
Der mangler nogle ben på fluen, men i mangel på noget ordentlig materiale jeg fandt brugbart har jeg udeladt dem.

Bindeopkrift:
Krog:TMC 212Y #15
Tråd: Veevus 16/0 Oliven
Hale: Fly Foam Tan 1mm
Krop: Fly Foam Tan 1mm
Fibetts: Dark Blue Dun
Vinge: Blue Dun CDC

Kom endelig med noget kritik af fluenBlush

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
08-01-2012 22:09
Adversering
john2000

Hundested
Besked: #2
RE: Majflue imitation
Hej Kent
Du kunne bruge cdc fjer til ben,hvis du ikke har et ordenlig hackel. Jeg gør det at jeg splitter tråden i to,og lægger cdc fjeren ind og tørner et hackel. Det kan både være et falskærms eller et mere gammeldags hackel.

Må din bindetråd aldrig knække
08-01-2012 22:25
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
Meget spændende hjemmeside, som du der har fundet!!! Den skal jeg have studeret nærmere.

Mht. at udelade benene, så tror jeg, at din flue vil fungere fint som emerger - altså en klækkende majflue. Som John skriver, så ville det være nemt at tilføje et CDC-hackle.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-01-2012 22:39
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #4
@John
jeg skal forsøge at splitte tråden selvom den er 16/0 - ellers må det blive en alm. løkke og se om det bliver ordentligtSmile

@Brandt
Ja, den er meget informativt omkring bindemetoderne han bruger - havde aldrig set hans halefidus før, men den er nu ganske effektiv. Som skrevet bruger jeg bare en tynd nål - mit første forsøg med disse haler i en meget større skala, blev bundet på en bilka "brillearm" der lige fik det rigtige bukBlush

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
08-01-2012 22:49
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
Jeg kunne godt finde på at købe hans haledims + måske lidt andre uundværligheder Blush

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
08-01-2012 22:51
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #6
(08-01-2012 22:51)Brandt Skrev:  Jeg kunne godt finde på at købe hans haledims + måske lidt andre uundværligheder Blush

Lige præcis samme tanke har jeg også overvejet - men ville lige prøve selv inden at jeg laver en bestilling.

Cheers,

Kent

by W.C. Fields
08-01-2012 22:54
Lars Jakobsen

Aabybro
Besked: #7
For et par måneder siden faldt jeg over hjemmesiden og har investerede i "bøjlerne". Der er kun en ting at sige: de virker...
Det at kunne fæste tråden i fjederen gør forskellen fra at bruge alt muligt andet.

Lars Jakobsen
09-01-2012 11:58
Adversering
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #8
Hey Lars,

Super at de virker de bøjler - hvordan med fibetts, kan du mestre dem ud til siderne så de sidder rigtigt? - Jeg kan sgutte hitte detDodgy

Cheers,

Kent

by W.C. Fields
09-01-2012 13:16