Hjælp til Clouser Minnow
Brian Rasmussen

Brønshøj
Besked: #1
Hjælp til Clouser Minnow
Hej alle FV'ere!!

Da jeg er ret urutineret i forhold til fluebindingen kunne jeg godt bruge lidt hjælp i forhold til en clouser minnow. Jeg har fundet den bindevejledning der allerede er herinde, men da jeg skulle bruge den til kysten, kunne jeg godt bruge lidt info om krogstørrelse og -type samt størrelsen på øjnene, så elementerne hænger sammen.

Med venlig hilsen

/Brian
11-01-2012 08:31
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: Hjælp til Clouser Minnow
Clouser er en af de fine fluer, som du stort set kan bruge i alle størrelser. En str. 4 er ikke et dårligt udgangspunkt - og lav den gerne med lidt varierende øjevægte, til de finder ud af, hvad der passer dig.

Jeg har i øvrigt aldrig fulgt opskriften - jeg plejer at droppe den ene vinge, så der kun er den tilbage, som stritter op op i krogbøjningen. Det fungerer fint i mit fiskeri (har brugt den sådan i saltvand i australien, italien, norge, danmark, cuba).

Claus

http://www.ussingbech.dk
11-01-2012 09:41
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #3
Er det en god flue til havørred herhjemme ?? Jeg har aldrig set nogen bruge den på kysten/fjorden Smile ?

Mvh Stefan Skovbo
11-01-2012 14:20
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #4
(11-01-2012 14:20)Stefan Skovbo Skrev:  Er det en god flue til havørred herhjemme ?? Jeg har aldrig set nogen bruge den på kysten/fjorden Smile ?

Hej Stefan

Den er altså ikke dum, hverken på yderkysten, i fjorden eller til Aborre i søerne.

@ Brian.
Et fint udgangspunkt er str. 4 som både Claus og Esben er inde på.

Bindebeskrivelse her:

http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=1801

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 11-01-2012 af 14:44 Jan Fensten.)
11-01-2012 14:43
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #5
Ja, glimrende i størrelse 4. Bruger selv alm. standardkroge, og kuglekædeøjne størrelse medium og op kan sagtens vende krogen rigtigt i vandet - ingen grund til at bruge tunge besværlige dumbbells mv. medmindre man virkelig skal i dybden.

Binder den fuldstændig som i Clouser selv i videoklippet, bortset fra at jeg ikke gider fedte med epoxy, men bare bruger alm lak.

Vigtigst er det, at fluerne bindes meget sparsomt! Clouser har selv udtalt, at de fluer han selv benytter er så sparsomt bundet, at de næsten ikke kan sælges i butikkerne. Holder selv af kombinationerne hvid/oliven, gul/oliven, hvid/gul og hvid/pink/sort.

11-01-2012 15:28
Brian Rasmussen

Brønshøj
Besked: #6
Tusind tak for hjælpen - jeg prøver den i en størrelse 4.

Lidt afledt af jeres svar kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om størrelsen på øjnene; er det udelukkende et spørgsmål om hvor dybt jeg vil fiske og ikke relateret til at fluen ikke må blive for tung?

/Brian
12-01-2012 09:33