Stjerner:
  • 1 stemmer - 2 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyserød Speyflue
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #1
Lyserød Speyflue
Mulbjergs eksperimenter med at ombygge klassiske fluer til speyfluer fik mig til at tænke på, om det var sådan, jeg kunne få brugt de lyserøde grisefjer, som en fynsk grejhandler engang fik mig prakket på.

[Billede: 1326636788_resized.jpg?width=887&height=464]

Den lyserøde rejeflue er jeg aldrig blevet vild med - men måske denne kan bruges til noget? Der er i hvet fald røget et par stykker i flueæsken til de næste måneders fiskeri efter grønlændere. Jeg vil også gætte på, at den er et godt valg, hvis der også er nogle store regnbuer i åen fra udslippet i efteråret.

Claus

Lyserød Spey
TMC 202SP str. 6
Bagkrop: Lyserød bindetråd
Forkrop: Pink dubbing
Rib: Oval sølv
Hackle: Lyserød grisefjer ala Claus Eriksen
Fronthackle: Lyserød perlehøne
Vinge: Lyserød teal eller mallard

Det kan ske, at fluen ændrer sig - jeg har i hvert fald også farvet nogle kropsfjer fra brudeand lyserøde, og de kunne være ret flotte at få bygget ind i kommende versioner.

http://www.ussingbech.dk
15-01-2012 16:29
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Lyserød Speyflue
Du mangler bare at tilføje et par rejeøjne og skifte krogvalget til noget saltvandsbestandigt, så ville mønstret fint glide ind i rækken af kystfluer.

Derimod ville rejeøjne på fluen bundet på laksekrog forekomme helt vederstyggeligt og malplaceret. Vi er vel vanedyr? Wink En stor blank majspringer kunne også forelske sig i den lyserødeCool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
15-01-2012 19:02
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #3
(15-01-2012 19:02)Brandt Skrev:  Du mangler bare at tilføje et par rejeøjne og skifte krogvalget til noget saltvandsbestandigt, så ville mønstret fint glide ind i rækken af kystfluer.

Derimod ville rejeøjne på fluen bundet på laksekrog forekomme helt vederstyggeligt og malplaceret. Vi er vel vanedyr? Wink En stor blank majspringer kunne også forelske sig i den lyserødeCool

Helt sikkert. Faktisk har den lyserøde original med rejeøjne og det hele allerede givet blanklaks i Varde (og sikkert andre steder).

Claus

15-01-2012 19:05
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
Fed flue Claus Cool man kan godt se du har bundet flere fluer end jeg har Blush jeg har faktisk en stak hejrefjer til at ligge, måske jeg skulle give dem en chance....
Mht. mallard vingerne - binder du dem bare ind uden at tage hensyn til at de burde ligne bunden af en båd (vendt på hovedet) når man ser fluen forfra ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 15-01-2012 af 21:06 PeterMulbjerg.)
15-01-2012 20:53
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #5
Hej Peter,

Tak, men jeg syn's faktisk, at dine fluer er fine.

Jeg er lidt i konflikt med mig selv, når det gælder vinger af teal og mallard: For at vingen skal fiske så levende som muligt, skal fibrene efter min mening skille en anelse (med enkelte undtagelser som f.eks. Mallard & Claret). Det sker jo let under det praktiske fiskeri, men jeg har også i perioder bevidst bundet mine fluer med 'morgenhår' - altså hvor fjerene ikke sidder som på en af Brandts fluer (det evner jeg alligevel ikke) ...

Det fungerer og er egentlig en meget logisk løsning. Men særlig kønt er det jo ikke, og hvis jeg har bare en smule tid, så tilstræber jeg, at fluerne har en pæn frisure - i hvert fald indtil de får vådt hår.

For så vidt synes jeg, at det er en fejl at vurdere fluer ud fra, hvordan de ser ud i fluestikket. Det er imho mere rimeligt at vurdere dem i vandet - eller når de er tørret efter en fisketur.

Claus

(Denne besked var sidst ændret: 16-01-2012 af 16:21 Claus Bech-Petersen.)
16-01-2012 16:19
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #6
Det er jo en sjov ting med det fluebindeing, ved stikket tilstræber vi et vis udseende, så perfekt som vi evner, og en vis harmoni i fluen, men ved vandet er det tit den mest slidte og hærgede flue der fangerBig Grin
16-01-2012 16:56
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #7
Hej Jeppe,

Ja, det er skrækkeligt... Man kunne sikkert nøjes med en krog, der var dyppet i superlim og derefter smidt ind til nullermændene under sengen!

Men som min gode ven Steen engang spurgte, da jeg undrede mig lidt over hans fluevalg til grønlænderfiskeriet (en fulddresset Green Ghost streamer):

Hvis du kun skulle fange en laks i resten af dit liv, skulle den så være fanget på en Woolly Bugger eller på en fulddresset Jock Scott?

Claus

(Denne besked var sidst ændret: 16-01-2012 af 17:46 Claus Bech-Petersen.)
16-01-2012 17:45
Adversering
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #8
(16-01-2012 16:19)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej Peter,

Tak, men jeg syn's faktisk, at dine fluer er fine.

Jeg er lidt i konflikt med mig selv, når det gælder vinger af teal og mallard: For at vingen skal fiske så levende som muligt, skal fibrene efter min mening skille en anelse (med enkelte undtagelser som f.eks. Mallard & Claret). Det sker jo let under det praktiske fiskeri, men jeg har også i perioder bevidst bundet mine fluer med 'morgenhår' - altså hvor fjerene ikke sidder som på en af Brandts fluer (det evner jeg alligevel ikke) ...

Det fungerer og er egentlig en meget logisk løsning. Men særlig kønt er det jo ikke, og hvis jeg har bare en smule tid, så tilstræber jeg, at fluerne har en pæn frisure - i hvert fald indtil de får vådt hår.

For så vidt synes jeg, at det er en fejl at vurdere fluer ud fra, hvordan de ser ud i fluestikket. Det er imho mere rimeligt at vurdere dem i vandet - eller når de er tørret efter en fisketur.

Claus

Fuldstændig enig Claus - var ude med en af de der Mickey Spey typer i dag - og selvom fibrene så alt for lange ud var den fantastisk levende i vandet, meget mere levende en Red Tag modellen som så mere "rigtig" ud. Så lærte man det Smile

Peter

16-01-2012 20:05
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #9
(16-01-2012 20:05)PeterMulbjerg Skrev:  Fuldstændig enig Claus - var ude med en af de der Mickey Spey typer i dag - og selvom fibrene så alt for lange ud var den fantastisk levende i vandet, meget mere levende en Red Tag modellen som så mere "rigtig" ud. Så lærte man det Smile

Men hvad sagde de skællede overdommere?
Claus

(Denne besked var sidst ændret: 16-01-2012 af 20:32 Claus Bech-Petersen.)
16-01-2012 20:32
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #10
(16-01-2012 20:32)Claus Bech-Petersen Skrev:  Men hvad sagde de skællede overdommere?
Claus

De var helt stille i dag Dodgy Smile

Peter

16-01-2012 20:56
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #11
(16-01-2012 17:45)Claus Bech-Petersen Skrev:  Hej Jeppe,

Ja, det er skrækkeligt... Man kunne sikkert nøjes med en krog, der var dyppet i superlim og derefter smidt ind til nullermændene under sengen!

Men som min gode ven Steen engang spurgte, da jeg undrede mig lidt over hans fluevalg til grønlænderfiskeriet (en fulddresset Green Ghost streamer):

Hvis du kun skulle fange en laks i resten af dit liv, skulle den så være fanget på en Woolly Bugger eller på en fulddresset Jock Scott?

Claus
Der er en ældre herre her fra Grenå, han fisker med bombardaflåd og flue på kysten, og fluen, et stykke pink garn bundet ned ved krogøjet og krogbøjningen, en lille snip på 5mm stikker ud i begge ender, enkelt men det virker, jeg glor dumt hver gang jeg ser detTongue
17-01-2012 01:19