Geddefluekast - bliver det nogensinde godt?
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Geddefluekast - bliver det nogensinde godt?
Jeg er begyndt på denne fiskeform og fik i dag mine første erfaringer med en fluestang og 15-20cm flashflue.

Jeg benyttede et compound taperet skydehoved på små 11 meter og 18-19g. Dertil ca. en halv meter mono og 30 cm. wire. Det kastede mindre imponerende Confused
Det krævede meget fysisk udfoldelse at holde linebuerne smalle nok til at undgå vandoverfladen.

Min første indskydelse er at læsse mere vægt på. Et tungere skydehoved må indeholde mere energi og derved trække hårdere i fluen og ad den vej lette kastet.
Jeg har allerede anskaffet et på 9m og 21g. som jeg regner med at teste i morgen.

Jeg går ikke ud fra at det nogensinde bliver letkastet som en lille kystflue f.eks?

Byd ind med jeres erfaringer og meget gerne med jeres line setup.
21-01-2012 02:59
Adversering
White

Besked: #2
RE: Geddefluekast - bliver det nogensinde godt?
Hej Jakob,

jeg bruger et omvendt skydehoved, og så en halv meter 0.60-0.80 mono, det kaster perfekt. Jeg har før brugt et skydehoved, vendt normalt, og så 1 meter mono og 40 cm wire. Det kastede lidt ala det du beskriver. I ens fremkast, der kan man mærke fluen rusker i stangen, og ens kast ser mindre elegante ud

Men prøv og vendt et om, se om det sku gører forskel
21-01-2012 08:05
Rasmus Bech

Randers
Besked: #3
Hej Jakob.

Lige umiddelbart lyder det til at dit skydehoved er en kende for langt. Går selv MAX med 9 mtr sh. For det meste et 8 mtrs int. Da kastene ikke behøver være ultra lange. Så syntes jeg det spiller max. Og så er det for det meste med en line som lige er en klasse tungere end stangen. Og så især hvis du fisker med en af dine hurtige grønne knallerter, så skal den næsten overlines lidt, før man får det rigtige " træk "...

Håber du har held med det Smile

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
21-01-2012 10:17
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Citér:Geddefluekast - bliver det nogensinde godt?

Yup, det bliver det Smile

Godt nok et langt let skydehoved og ekstremt kort forfang du bruger?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
21-01-2012 10:47
jesper

Besked: #5
Syntes selv mit geddeflue kast er ret let kastene bruger en rio scandinavien pike
21-01-2012 10:48
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
(21-01-2012 10:47)karlsson Skrev:  Yup, det bliver det Smile

Godt nok et langt let skydehoved og ekstremt kort forfang du bruger?

Mvh
Lasse

Hehe er det mit oprindelige eller mit nye du kalder langt og let? Hvad bruger du selv?
21-01-2012 11:12
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #7
Hej Jakob.
Prøv evt. dit scierra tactical som du har til salg.

Det kunne potentielt være godt, jeg har selv prøvet mig lidt med double hand skydehoveder til geddefiskeri og det virker godt.

/Allan

http://www.customflies.dk
21-01-2012 11:13
Adversering
LCB

Besked: #8
Hej Jakob!

Vigtigere end mere vægt er det at finde/llave et skydehoved med den rigtige tapering!

Selv bruger jeg med stor fornøjeæse et Loop Custom (af de "nye", med bogstavkoderne", som oprindeligt var til en let tohånds. Det er kortet ned til 8 komma et eller andet meter, og vejer vist lige under 19 gram.

Det har en tapering, der kan vende de store geddefluer og poppers uden de store vanskeligheder.

Hvilken stang bruger?

Lars
21-01-2012 11:21
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #9
(21-01-2012 08:05)White Skrev:  Hej Jakob,

jeg bruger et omvendt skydehoved, og så en halv meter 0.60-0.80 mono, det kaster perfekt. Jeg har før brugt et skydehoved, vendt normalt, og så 1 meter mono og 40 cm wire. Det kastede lidt ala det du beskriver. I ens fremkast, der kan man mærke fluen rusker i stangen, og ens kast ser mindre elegante ud

Men prøv og vendt et om, se om det sku gører forskel

Nu er det jo ikke helt ligegyldigt hvilket skydehoved man vender om Wink Det første hoved jeg prøvede, har vægten fremad og det er formentligt samme tapering du har opnået ved at vende hovedet. Hvillket hoved var det iøvrigt ? Smile
21-01-2012 11:23
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
(21-01-2012 11:12)Jakob Hansen Skrev:  Hehe er det mit oprindelige eller mit nye du kalder langt og let? Hvad bruger du selv?

Det oprindelige Wink

Og jeg bruger: http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=2978 Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
21-01-2012 11:27
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #11
(21-01-2012 11:21)LCB Skrev:  Hej Jakob!

Vigtigere end mere vægt er det at finde/llave et skydehoved med den rigtige tapering!

Selv bruger jeg med stor fornøjeæse et Loop Custom (af de "nye", med bogstavkoderne", som oprindeligt var til en let tohånds. Det er kortet ned til 8 komma et eller andet meter, og vejer vist lige under 19 gram.

Det har en tapering, der kan vende de store geddefluer og poppers uden de store vanskeligheder.

Hvilken stang bruger?

Lars

Hej Lars.

Meget interessant udmelding. Jeg regnede egentligt med at vægten var vigtigere end taperingen forudsat fronten stadig er nogenlunde kort. Jeg har vist et Ace hoved på 21g uden bagtapering. Det kunne jeg godt finde på at sakse ned på de 19g så jeg får mulighed for at teste vægt vs. tapering.

Jeg bruger en grøn 890 Smile
21-01-2012 11:33
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #12
(21-01-2012 11:27)karlsson Skrev:  Det oprindelige Wink

Mvh
Lasse

Det var lige hvad der var ved hånden. Jeg kan se i tråden at der er andre der taler godt for det Loop opti-pike-evo-jeg'ska'gi'dig hoved jeg har købt Smile
21-01-2012 11:38