Moderation
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Moderation
Hej

I forbindelse med opstarten af dette forum er der flere, der har udtrykt bekymring for moderatorers eventuelle rolle.

Er det censur?
Hvad med personforfølgelse?
Kan der blive tale om menings tyrani?

Jeg synes, at det er et reelt problem, og at den mest reelle løsning er at tage en åben debat om det - derfor denne tråd!

Lad os lige slå fast, at på de fleste modererede fora er muligheden sjældent eller aldrig i brug. Hvis tonen på et forum i forvejen er god, er selve dette forhold normalt nok til at sikre etiketten.
Men hvis moderation skulle komme på tale, kan mit syn på emnet sammenfattes i følgende fem former:

A : Advarsel om, at en tråd er ved at udvikle sig i en erfaringsmæssigt uheldig retning og at låsning eller sletning kan komme på tale. Der skal være meget vide rammer for debat, og moderatorer skal være lydhøre, hvis brugerne i tråden argumenterer for noget andet.

B : Advarsel til enkelte brugere. Kan komme på tale, hvis tillægsord som f.eks. "idiot" eller "fladpande" skulle begynde at dukke op i trådene.

C : Låsning af tråd. Tråden kan stadig læses men har udviklet sig så langt væk fra det oprindelige emne og i en uheldig retning, at det virker åbenlyst, at den ikke længere er konstruktiv. Burde som regel kunne afværges vha. A og eller B. Moderator skal stadig være åben for betydningen af en fri debat!

D : Sletning af tråd. Burde kun kunne forekomme, hvis moderator er kommet sent ind i kampen og har forspildt mulighed A, B og C. Tråden skal åbenlyst være i strid med god net-etik.

E : Sletning af enkelte brugeres indlæg. Et meget alvorligt indgreb , der kun bør forekomme, hvis indlæg er direkte på kant med f.eks. injurie- eller racisme lovgivningen.

Mulighed D og E bør kun kunne bruges ved enighed mellem et flertal af sitets moderatorer!

Jeg vil meget gerne høre om andres holdning til dette emne, og jeg vil samtidig understrege, at ovenstående indtil videre blot er udtryk for min egen holdning til emnet - og affødt af, at jeg har haft lejlighed til at debatere det på mail med brugere, hvis mening jeg har stor respekt for.

Til sidst vil jeg også gerne understrege, at en fri debat, også i en frisk, hård og kontant facon er livsvigtig for et forum. Der skal være plads til, at holdninger brydes og at gnisterne flyver. Det skal blot stadig foregå på en kammeratlig og respektfuld måde..

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
26-06-2009 17:56
Adversering
Hugo

Besked: #2
RE: Moderation
Hej Martin

Det handler om respekt og overblik - de tråde, feks på giro 413, hvor debatterne er kørt af sporet, bunder ofte i at involverede personer enten mister overblikket og skyder med skarpt på alt eller at man slet og ret fremfører ord som: Idiot, fjols, osv osv...
Det vil altid være svært at undgå når folk brænder for noget og sammenholdt med det faktum, at meningsdannerne er en, nå jaaaa, broget skarre, såååååå......
Håber det bliver anderledes her - i hvert fald at der markeres fra "masterns" side når det sker. Det skal være en advarsel i den pågældende tråd som advarer den person, som er på vej i den forkerte retning.

Mvh
- hn
26-06-2009 18:17
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Jeg tilslutter helt og addeles det syns punkt som der er givet klart udtryk for allerede her.

Jeg håber også vi kan holde det i et respektabelt niveau ellers bliver der markeret fra "moderatorerne" Wink

Ser frem til nogen gode debatter og alt den store viden der er at hente herinde over med alle deltagere der er enten allerede er på siden eller kommer

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
26-06-2009 18:30
John Ø

Besked: #4
Hej Martin

Overordnet set er jeg enig med dig.

Lad os bryde vores meninger med humor og med accept af modstanders mening og lad os dele erfaringer med hverandre.

Lad ordet være frit.

Gid der bliver højt til loftet.

Andre forums dør fordi de handler om magt over andre, nogen må have siddet skævt på potten. Hvis vi falder i samme huuuuul! ligger vi som vi har redt.

Frem for alt, lad os gøre hinanden klogere uden at vi tager os selv alt for alvorligt.

Venlig hilsen

John
26-06-2009 22:30
dmj

København
Besked: #5
Jeg er også enig, som helt fundamental definition af moderation:

Der skal ikke modereres på holdninger, men på opførsel.

Sagt på den måde at så længe man holder sig til emnet og debatten foregår på et fornuftigt plan, så skal den have lov til at fortsætte.

Endvidere er jeg helt enig med de sanktioner Martin har listet og hvornår de bør bruges.
27-06-2009 09:12
steffen dantoft

Besked: #6
Syntes at der er nødt til at være den holdning til det.
At er fiskeriet foregået lovligt, ligeledes fangsten. Så er man nødt til at acceptere den, på lige fod med andres.
Vi er alle lystfiskere, men i forskellig grad.
Dermed også forskellige krav, til hvad en flot fangst er.
Og ikke mindst, det er menneskeligt at fejle.
27-06-2009 13:51
dmj

København
Besked: #7
(27-06-2009 13:51)steffen dantoft Skrev:  Syntes at der er nødt til at være den holdning til det.
At er fiskeriet foregået lovligt, ligeledes fangsten. Så er man nødt til at acceptere den, på lige fod med andres.
Vi er alle lystfiskere, men i forskellig grad.
Dermed også forskellige krav, til hvad en flot fangst er.
Og ikke mindst, det er menneskeligt at fejle.

Jeg synes det er fair at diskutere en fangst, men jeg giver dig ret, hvis fangsten er lovlig så bør diskutionen foregå på et overordnet plan frem for omkring en specifik fangst.

Hele ideen omkring et debatforum er vel både at udveksle erfaringer, men også holdninger. Selvom noget er lovligt kan man jo godt mene at det er moralsk forkert og samtidig argumentere for det. Som skrevet ovenfor synes jeg dog ikke man skal hænge lovlige enkeltfangster ud, men tage en overordnet diskution omkring emnet.
27-06-2009 19:00
Adversering
steffen dantoft

Besked: #8
Det skal der selfølgelig være plads til overordnet.
Bare det er som du skriver, at den enkelte ikke bliver hængt ud:-)
27-06-2009 20:15
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(27-06-2009 09:12)dmj Skrev:  Jeg er også enig, som helt fundamental definition af moderation:

Der skal ikke modereres på holdninger, men på opførsel.

.. ovenstående kunne være overskriften over et regelsæt vedr. moderation!

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
27-06-2009 21:20
John Ø

Besked: #10
Når en fangst er gjort lovligt mener jeg ikke at den enkelte bør kritiseres på selve fangsten. Angående moral handler det om at få den diskusion gjort overordnet, så vi ikke får en kamp om den bedste moral, da moral ofte kan blive dobbelt så godt alt efter øjenene der ser. Altså eksempelvis uden at være for hellig forklare en forum deltager det uhensigstmæssige i at tage en rogn tung ørred med hjem den 14/11, Samt forklare hvorfor en nedgænger ikke er den store kulinariske oplevelse.
Men der skal være plads til at dumme sig uden at vi fare ud med bål og brand.

Flot formulering angående moderation DMJ. Den sidder lige i øjet.

Venlig hilsen

John Ø.
27-06-2009 22:02
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #11
Jeg synes det er nogle gode punkter der kommer frem i emnet her og er enige i dem.
Vil blot lige indsparke at man som bruger har mulighed for at gøre redaktionen opmærksom på et bestemt indlæg ved at trykke på "[Billede: postbit_report.gif]" - ud for de enkelte indlæg.
Så kan man angive en grund, og en redaktør bliver straks gjort opmærksom på indlægget.

Derudover, er det vigtigt at der er så lidt moderation som muligt.
04-07-2009 10:05